Gå til innhold
Arkivverket

[#67752] Slekt 1500-1600-tallet Håvik, Gjøn, Eikeland, Vik - Strandvik/Fusa


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Forøvrig Marit, uten å blande inn andre ting under dette tema. Når du ser på koppskatten i 1645 på Skjold, så er den Ole Olsen Skjold, nok identisk med Ole Olsen g. NN Arnesdtr. på Hop i Fana. Han er oppført på Hop til ca1620-ca1637. Ole Olsen Skjold på Skjold 1637-1670. Tjener er bl.annet Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til innlegg 24. Her er trulig feil da det bur fleire Anna på Tuft, riktignok er Anna Lassesdtr. g. Nils Thorstensen(han er trulig ikkje bror til Oluf Thorstensen Gjøn). Anna er søster til Elling Lassesen Tuft.Her begynner vel saken sitat: Her om affsagt For Rette, at effterdj Sal. Elling Tofftes Arffuingr Jche effter lougen har laug bøden forn. Goedtz till Neste Frender. Naffnlig Samson och Herloff Schiel Ness. Som Waar deriss Faders Morsøster. Sønner,Dette skulle egentlig bli at Elling Lassesen Tuft sin mor er søster er mor til Samson. Dvs. kona til Svein Amundsen Skjelnes, ho er oppført som Ingebjørg Samsonsdtr. Tokheim eller har Svein vært gift før? For slik eg ser det så heter Elling sin mor Anna Jonsdtr. Dette må vel være ætteledd etter Ragne Bessesdtr?Karin Romstad skreiv for lenge siden, skal vel være Ragne men men: Jorne Bessedatter som avlet Askjell, var far til Amund på Berge i Øystese. Han eide i Bolstad i Strandebarm og Skeie i Steinsdalen. Hun må ha giftet seg opp igjen med Ola Brynjulvson , Kvalvik, som i 1624 eier 3 1/2 spann smør, 3 lp. salt i Berge i Øystese sammen med stesønnen Amund. (Pål Amundson Berge er i sak om Isberg, Odda i 1588)Tanker og ideer til dette mottaes med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ein blir jo ikkje særlig klokere ved å lese videre i bygdeboka, for under Baldersheim, der har Elling Lassesen Tuft, blitt til Elling Johannesen g. Synneve Endresdtr. Elling er her blitt sønn av Jon Mikkelsen Store Balderheim g. Herborg Sveindtr. Denne Herborg 2g. Jon Sjursen/Sveinsen, ho døde i 1602, hadde jordegods i Ølve og Tveit i Strandebarm. Det er også nevnt noe jordsak der denne Jon og Arne Kleppe er involvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddvar.Jeg kopierer inn et svar jeg fikk fra Arne Gjerstad vedr. Berge i Kvam og Askjell Amundsson.Arne Gjerstad, Volden. 5470 Rosendal, 16.3.2009 21:29 (3) Hei. Ad Kvam II. Berge. Oddmund Askjellson Skåre ca.1580-1659 g.m. Brita Torsteinsdtr Ø.Byrkjeland ....-.... Born: Askjell 1616-1675. Anna 1620-1695 Kjosås. Torstein ....-1649. Gunnhild ...-... d.ug Skåre. På Skåre er faren Askjell Oddmundson nemd 1603-1614. På Berge er bestefaren Oddmund på Berge nemd 1586, men hadde levd noko tidlegare. Boka seier vidare. 'Han må ha vore son til Askjell på Berge, nemd 1521 då han svarar 9 mk., 9 lodd sylv i tiende, og var soleis ein velhalden mann'Det er vel denne Askjell på Berge, nevnt 1521 som var sønn av Ragne Bessesdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hvem var de 3 søstrene fra Skogseide, var faren Besse Skogseide sønn eller svigersønn av Gunhild Torsteinsdatter, søster til Rike-Torstein? Eg har studert dette litt nærmere, kanskje er det andre som allerede har laga oppsett på dette, de får heller komme med en oppretting av mine tanker i så fall. Oppsett er laga ut fra bygdebok for Strandvik og Strandebarm, i tillegg til tingbøkene og ut fra de navn som er brukt på etterslekt. Det gjenstår jo å bevise om dette er riktig. Når det gjeld saker om odelsrett, så er det nok slik med de rike bøndene, at de vil opplyse minst mulig for å få tilgang til mest mulig, akkurat som i dag. Beskrivingen i tingboka, av slektsforhold etter de 3 søstrene er også skrevet på en innfløkt måte, men normal måte for den tiden. I tillegg blir da kvinnesiden satt tilside, da menn var odelsberettiga foran dem.Sitat: Anne Tofft Bekiende Selff at Samson Waar Well Odelssbaaren Der Till, Menss Meentte at Elling Tofftes Børnebørn Waar der Till Nermere be Rettiget, Och foregaff At Samson Wilde løsse det till Andre. med Andres Penge Jmod Lougen, Och begierte par terne Endelig Domb. Her om affsagt For Rette, at effterdj Sal. Elling Tofftes Arffuingr Jche effter lougen har laug bøden forn. Goedtz till Neste Frender. Naffnlig Samson och Herloff Schiel Ness. Som Waar deriss Faders Morsøster. Sønner, Menss har Soldt det och ald Deriss Odelss Rett der till.Slik det fremkommer, så er det altså barnebarn (5 ledd) til Elling Toft som vil overta, mens Willich Eide (4 ledd) påstår han er nærmere. Samson Skjelnes beskriver da at han er 3 ledd, fordi hans far Svein Amundsen sin mor Ragne Bessesdtr., sin søster Jorne Bessesdtr. hennes sønner er Willich Lassesen (bestefar til Willich Eide) og Lasse Lassesen (far til Elling Toft).Slik er da mitt forslag: Voss eller hvor de enn måtte komme fra. Askjel Torsteinsen g. Ragna Berdordtr. Barn: 1.(Rike) Torstein Askjelsen 2.Gunhild Askjelsdtr. g. Havtor Geirmundsen Gjerdekval (kan Hafftorn Utormsen Ytre Børsheim i 1519 være samme mann?). De skal visst nok være busett i Hardanger. Om det kan bevises at Gunhild var gift med en Havtor Geirmundsen Gjerdekval(kanskje identisk som Hafftorn pa Bergesem i 1519), det veit eg ikke. I ett oppsett står Gunhild oppført uten mann, men med ei datter Botilde. Ingri Bessesdtr. har også ei datter Botilde, kanskje tilfeldig.Barna til Gunnhild og Havtor, skal i følge bygdebok være: 1.Geirmund H. Indre Ålvik 2.Ole H. Gjerdekval 3.Askjel H. Nes 4.Ingeborg H. Netland..... Her tar eg friheten og fører inn barn 5.Besse (Havtorsen?) Skogseid g. NN (Havtorsdtr.?)Nes i Strandebarm: Askjel Havtorsen … Barn. Sjur Askjelsen … Barnebarn. Brynjulf Sjursen NesNetland i Ølve: Oluf Olufsen g. Ingeborg Havtorsdtr. … Barn1.Arne Olufsen Netland g. enke NN Sveinsdtr. (Baldersheim) 1g. Baard på Kleppe. (Arne sin svoger Jon Mikkelsen g. Herborg Sveinsdtr. Baldersheim, barn Mattis J. Tvedt, barnebarn Mikkel Tvedt g. Anna Handtr. Onarheim, datter til Hans Jørgensen Onarheim. Busett på Malkenes/Onarheim) … Barn2.Amund Olufsen Netland/Skjelnes g. Ragna Bessesdtr. Skogseid (de er da søskenbarn) … Barn3.Oluf Olufsen NetlandSkogseid i Strandvik: Besse (Havtorsen?) g. NN (Havtorsdtr.?) … Barn1.Ingrid Bessesdtr. g. NN … Barn2.Jorne Bessesdtr g. Lasse Tvedt … Barn3.Ragna Bessesdtr. g. Amund Olufsen Netland. Busett på Skjelnes.Skjelnes i Strandebarm: Ragna Bessesdtr. g. Amund Olufsen Netland. … Barn1.Svein Amundsen g. Herborg Samsonsdtr. Busett på Skjelnes … Barnebarn. Samson og Havtor Sveinsen Skjelnes … Barn2.Askjell Amundsen Berge … Barnebarn. Amund Askjelsen Berge.Tvedt i Strandebarm: Jorne Bessesdtr. Skogseid g. Lasse (Willichsen?) Tvedt … Barn1.Willich Lassesen Tvedt … Barnebarn. Lasse Willichsen Oldebarn. Lensmann Willich Lassesen Eide. … Barn2.Lasse Lassesen (Henanger?) g. Anna Jonsdtr. … Barn. Elling Lassesen Tuft.Kanskje på Skogseid i Strandvik: Ingri Bessesdtr. g. NN … Barn1.Torstein (på Orra 1563?) … Barnebarn.Oluf Torsteinsen Gjøn … Oldebarn.1.Haldor Olufsen Gjøn/Orre … 2.Oluf Olufsen Gjøn/Orre. … Barn 2.Botilde g. NN … Barnebarn. Siri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddvar og takk for et svært interessant innlegg. Jeg er neppe i stand til å gjøre noen faglig vurdering av din oppstilling. Men utfra det jeg selv har samlet sammen av gammel og ny informasjon synes jeg umiddelbart at dette virker svært sannsynlig. I vilken grad det kan dokumenteres er et helt annet spørsmål.I siste avsnitt skriver du at Ingrid Bessesdtr. hadde datteren Bothilde som igjen hadde datteren Siri. Jeg tror kanskje det er hun som var gift med Jon Berland og som fikk sønnen Laurits Jonsson Berland 1606-e 1666.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takker Rune. Bygger du innlegget på noen koblinger her, eg ser kobling til de rette navna, men finner du eksempelvis Siri navnet i etterslekta?******************************************Her er litt meir spekulasjon, eg var kanskje ikkje spesifikk nok tidligere, men den Botilde som var datter til Gunhild Askjellsdtr., kan det være ho som er gift med Besse Skogseid?Skote/Gjøn/Håvik: Oluf Skote, som er far til Gunhild Olufsdtr Skote. Han er trulig identisk med Oluf Torsteinsen Gjøn. Gunhild er da søster til Haldor(Havtor?)Olufsen og Oluf Olufsen Gjøn/Orre. Gunhild Olufsdtr. Gjøn er 1g. Anders Engelsen Håvik. No kan det kanskje spekuleres litt i hvor dette 'Håvikahornet' kom fra og at Gunhild har navnet sitt etter Gunhild Askjelsdtr. søster til 'Rike' Torstein.Oluf Olufsen Gjøn/Orre selger i 1644 eiendom i Oma til Torbjørn Ørjesen, dette må være lensmann Torbjørn Haktorsen, altså skulle dette bli av samme slekt om teorien min stemmer. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ligger ikke mer i det enn hva du skrev i innlegg nr. 16. ' Thosten haffde - 1 Søster hedr Botilde hun Aufflede Sirj. Aff hende Er Laurs Berland.' Her kan det selvsagt være flere ledd mellom, men Lurits på Berland i 1666 er Laurits Jonsen. Han var 60 år i 1666, altså født rundt 1606.I Koppskatten 1645 er han gift med Anne, og i 1666 tellingen har han sønnene Joen 28 år og Niels 12 år.Lenke Med mindre der er slektsledd mellom Siri og Laurits, Må Siri ha vært gift med en Jon Berland. Her kunne kanskje ett oppslag i bygdeboka på Berland gi oss mere kjøtt på beinet.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er en henvisning til Berland i 1626 hvor Jon Lauritssøn på Berland er nevnt. Det er vel da trolig far til Laurits Jonsson Berland i 1666. Og i så fall vel han som var gift med Siri.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her en rettelse, skal faren Oluf Netland hete Olufsen eller Ingebrigtsen? Kanskje noen med bøker i Kvinnherad kan bekrefte riktigheten av dette. Eg meiner da fortsatt at Botilde Havtordtr. er gift med Besse Skogseid.Netland i Ølve: Oluf (Olufsen/Ingebrigtsen?) g. Ingeborg Havtorsdtr. … Barn1.Arne Olufsen Netland g. enke NN Sveinsdtr. (Baldersheim) 1g. Baard på Kleppe. (Arne sin svoger Jon Mikkelsen g. Herborg Sveinsdtr. Baldersheim, barn Mattis J. Tvedt, barnebarn Mikkel Tvedt g. Anna Handtr. Onarheim, datter til Hans Jørgensen Onarheim. Busett på Malkenes/Onarheim) … Barn 2.Amund Olufsen Netland/Skjelnes g. Ragna Bessesdtr. Skogseide (de er da søskenbarn) … Barn 3. Sønnen Oluf fjerna og erstatta med Ingbrigt Olufsen Netland g. Botilde (søster til Torstein). Dermed er de søskenbarn. De busette seg på Skogseide. … Barn. Siri Ingebrigstdtr. g. Asbjørn (Evindsen Vik?). Busett på Teigland i Strandvik. … Barnebarn. Marta Asbjørnsdtr. g. Baard.Videre så har eg tidligere kommentert på Vik (Store/Lillevik). Eivind på Vik i 1519. Lasse (Eivindsen?) og Oluf (Eivindsen?) bur der i 1563. Vi har i tillegg da Asbjørn (Eivindsen). Kan denne Lasse Vik hatt en sønn identisk med Eivind Lassesen busett på Håvik? Oluf Eivindsen Håvik er han identisk med Oluf Vik i 1563?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dersom du mener at Bothilde var gift med Ingebrigt Olufsson Netland og at de hadde datteren Siri Ingebrigtsdtr. gift med Asbjørn i Vik, hvordan skal vi da tolke sitatet i innlegg nr.34.' Thosten haffde - 1 Søster hedr Botilde hun Aufflede Sirj. Aff hende Er Laurs Berland'.Skal det tolkes som at Siri hadde en sønn Laurits på Berland, eller mener man at Laurits på Berland var av hennes slekt? Dersom han var hennes sønn, passer vel det dårlig med Jon Lauritsson Berland i 1626 og hans sønn Laurits Jonsson Berland i 1666.Vi må huske på at teksten det refereres til er hentet fra 1660, og det passer jo da med den Laurits som er på Berland i 1666. Han var født ca. 1606. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei Rune.Det er bra du følger med, eg hadde glemt at det stod Lars Berland, men i bygdeboka så stod det at Siri Ingebrigstdtr. var gift 2 ganger. 1g. med Asbjørn 2g. Amund Olufsen Netland. Ho skulle da være gift med sin egen onkel, om det eg har laga skulle stemme. Dette stemmte da ikkje.Siden ho var to ganger gift, så var ho nok gift med Jon Berland og derav sønnen Lars Jonsen Berland. Siri sin datter i 1 ekteskap var Marita Asbjørnsdatter g. Baard. Dei budde på Teigland. Dei har nok trulig dattera Anna Baardstr. Teigland(ikke ført i boka) g. Lars Jonsen Berland. De er da beslekta i 2 og 3 ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg mistet tråden et øyeblikk.Nå har du altså kommet frem til at Ragna Bessesdtr. var gift med Amund Olufsson, Jorne Bessesdtr. var trolig gift med en Lasse Vigleiksson. Men har du funnet et passende mannfolk til Ingrid som kan være far til Torstein og Bothilde?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Ad.innlegg 30.Når det her er nemd at Samson og Herlog Skjelnes er søner av Svein Amundson Skjelnes, reknar eg med at dette er henta frå O.Kolltveit si bygdebok Strandebarm og Varaldsøy bd II. Dette er ikkje rett, noko Kolltveit først vart klar over seinare.(sjå om dette Hardanger 1957. s. 582.) Desse brørne var søner av Svein Arneson Skjelnes/Kleppe, som var syskenbarn med Svein Amundson Skjelnes/Måge.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Nei eg har ikkje funne noe passende mannfolk til Ingrid enda, men vi får sjå om ikkje vi klarer det også.Ellers så blir Oluf Torbjørnsen Gjøn snart barnlaus, for eg trur Biørne Olufsen Gjøn også er sønn av Oluf Torsteinsen, dette heng litt i sammen med at han er fosterfader til Jon (Jonsen?)Skogseid g. Gyrid. Barn. Peder. Jon d.y. som han kalles er nok sønn til Jon d.e. g. Siri Ingebrigtsdtr. Han er bror til Lars Jonsen Berland, men døde i 1648 og er derfor ikke nevnt etter disse søstrene. Siri Ingebrigtsdtr. og Oluf Torsteinsen er jo søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takker Arne for innspill, det er mange ganger at disse bøkene er feil. Hva var kilden for at Samson var sønn av Svein Arnesen? Har ikkje boka du referer til.Det passa ikkje akkurat inn i forhold til den arverekkefølge, da Samson påstod å være i 3 ledd til disse søstrene, men får vel tygge litt på det eller innspill mottaes med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.I denne debatten er det ei viss samanblanding av to forskjellige slekter, rike Torstein sin ættekrets og Gjerdekvål ætta med Ålvik og Nes.Vidare så er det vel Herlog og Samson si mor som er syster til Elling Tofftes arvingar si farmor, det vil sei at Herlog og Samson er syskenbarn til Elling Toffte. ”at effterdj Sal. Elling Tofftes Arffuingr Jche effter lougen har laug bøden forn. Goedtz till Neste Frender. Naffnlig Samson och Herloff Schiel Ness. Som Waar deriss Faders Morsøster. Sønner,” Dette vil sei at Ragna Bessesdtr. var gift med Svein Arneson Skjelnes.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei ArneTakker så mykje for innspillet ditt, der du løyste denne floka. Eg funderte lenge på det ordspillet som var brukt i tingboka, men siden Svein Arnesen ikkje var omtala i bygdeboka, så tenkte eg ikkje på han. Husker no at du ein gong tidligere har nevnt dette i ett annet innlegg.Når det gjelder at eg har nevnt eindel ulike slekter, så var det kort og godt for å sette disse slekter i perspektiv til hverandre. Utgangspunktet mitt er å sjå/finne ut noe om hvor de som budde på Gjøn/Håvik ættet fra, men eg såg snart at det omfatta litt meir, deriblandt de 3 søsterne på Skogseid. Når eg så nevnte Rike Torstein, så var dette kun for å plassere søstera Gunnhild, som det ser ut for meg er utgangspunktet til de 3 Skogseid søstrene. Slik sett så ser det jo ut, uten at eg har funne beviser for det, at ho var gift med Hafftorn Utormsen Ytre Børsheim i 1519.Så til det som du fann svar på Arne, dette avvik medfører i utgangspunktet noen mindre avvik i forhold til det som eg tidligere har skrevet. Eg er dessverre ei tid fremover svært opptatt og har derfor liten tid å sjå på dette no, men kanskje har andre allerede svaret på dette.Etter Arne sitt innspill, så ser eg kun disse avvik i forhold til tidligere oppsett:1. Hvem var Amund Olufsen Netland/Skjelnes gift med?2. På hvilken måte var Askjell Amundsen på Berge i slekt med desse Skogseid-søstrene?3. Var Askjell Amundsen Berge bror til Svein Amundsen og derved sønn av Amund Olufsen Netland/Skjelnes? I såfall må jo Amund Olufsen Netland/Skjelnes sin kone på ein eller annen måte være i familie med Skogseid søstrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei Oddvar.Til punkt 1. i innlegg 43. så er kona til Amund O. Netland, Birgit Åmundsdtr. Jordal.(Det er å anbefala, ein studie av Odd Handegards` 'Vår felles slektshistorie')Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takker for tipset og svar Arne.Sjølv om tips fra Arne, så ønsker eg likevel om noen kan bidra til svar på de andre spørsmål, om å skrive dette inn til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om vi ser en gang til på ditt innlegg nr. 16 vedr. de tre søstrene på Skogseid,så kan vi lese dette om Ragne Bessesdtr. ' Ragne Aufflede - 1 Søn Hed Aschild. Hand Aufflede Omund Aschilds.'Ragnes sønnesønn het altså Omund/Amund Aschildsson og bodde på Berge. Se også mitt innlegg nr.29.Det står jo ingenting der om at Ragnes mann nødvendigvis het Amund. Omund på Berge behøver jo ikke være kalt opp etter farfaren. Ragne har sikkert hatt andre barn også.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Sønnen heter sannsynligvis Askjell Håvardsson Kvalvik Indre br.1, nevnt senest i et diplom av 25.07.1604.Enken ble sannsynligvis g.med Olav Brynjulvson Kvalvik Ytre br.1, bruker fra 1608. Han eide bl.a 3 1/2 sp.sm., 3 lp.salt i Berge i Øystese sammen med sin stesønn som bodde på Berge.Ref. Odda, Ullensvang Kinsarvik 5.1. Amund Askjellson er da sannynlig far til Pål Amundson Berge som i 1588 er i sak med Ivar Jonson Kambestad om Isberg. (Amund har en mulig søster Synneva)LenkeDet er riktig at etterkommere av Rike Askjell eide i Kvalvik. I 1647 eide Johannes Rød i Sveio i Ytre Kvalvik, som i 1688 eies av Tjerand Håland.Det ville jo vært et eventyr hvis vi hadde klart å påvise at dette var døtrene til Besse Halle. Ivar Jonson er sønn av en Jon Halle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for et svært spennende innlegg. Du skriver at Ragnes sønn trolig het Askjell Håvardsson, og da het Ragnes første ektemann Håvard Kvalvik. Vet vi noe mer om denne karen? Hva var farsnavnet hans (Amund?) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her skurrer det litt. Askjell Håvardsson fikk en sønn Amund som igjen fikk en sønn Pål nevnt 1588 . På det tidspunktet må Pål ha vært en voksen mann. Hvor sannsynlig er det da at oldemoren Ragne skulle ha ha giftet seg på nytt med Olav Brynjulfsson Kvalvik. Det må vel være Påls mor, enke etter Amund Askjellsson som giftet seg til Kvalvik.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Ja, jeg skulle selvfølgelig ha presisert at det var enken etter Amund Askjellson, (bror til Sunniva Askellsdatter).Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.