Gå til innhold
Arkivverket

[#67752] Slekt 1500-1600-tallet Håvik, Gjøn, Eikeland, Vik - Strandvik/Fusa


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at det er feil på lenken min i innlegg nr.122. Jeg snakker om de to mennene som begge heter Anders og som befinner seg på gården Egeland i Strandvig i 1645. Så om da Egeland på Strandvik ikke er identisk med Eicheland i Strandebarm/Kvinnherad, så er det neppe samme Anders du Christian viser til i innlegg nr.125.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 123:Flott, Oddvar, det var bra, nå har jeg også gjort meg opp en mening om at ikke bare var Lasse Bertilsen Henanger og Lasse Bertilsen Tuft samme person, men han (de) var ant. også den samme som var far til Elling Laurss Henangr Siden Boende paa Thofft, nevnt her:Anno 1661. Den - 8. Maii. Waare Wi Effter schreffne ...laug Rettess Mend i Stranduigs Schibrede, Effter louglig Till Neffnelse forsamblet paa Ø. Boelsta Retten At betiene: http://digitalarkivet.uib.no/da/SHL7TGB.htmDermed er vel Lasse ant. svigersønn av Jon Mikkelsen Ballesheim og Herborg Svendsdatter Øvre Bolstad---Gleder meg til din neste oppdatering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

128, forts.og som jeg glemte og nevne: Lasse var ant. far til Elling Laurssen (Lassesen?) Tofte (Tuft) Henanger - brødrene Herlof og Samson Sveinsens fetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 128 og 129.Ja, også dette er eg heilt enig i, da utifra tingbøkene som kilder, som du også viser til.Eg held på med meir, men det er så alvorlig mange navn og alle oppkalla etter andre med samme navn. Så her må ein passe på å ikkje hoppe over ein generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Flott, Oddvar, da tror jeg at også jeg begynner å få en viss oversikt over nesten alle de du opererer med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

131: Dette sagt i all beskjedenhet! En liten detalj jeg forøvrig fortsatt har problemer med å se, er Arnes sluttkommentar i hans innlegg 42. Jeg er enig i hans tolkning av tingboka vedr. Herlog og Samsons er fetterskap, til Elling Toffte. Dette faktum (mødrenes søsterskap) er vel uavhengig av hvem som var g.m. Svein Arneson Skjelnes. Hvordan ser man at han var g.m. Ragna Bessesdatter?P.S. Ragna avlet Askjell (ant. s.s. Askild Amundsen Berge - kan det isåfall bety at Ragna var g. 2x?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 130/131: Ein liten korrigering Chritian. Det er jo skrive på ein vanskelig måte, slik at ein må studere dette 1 million ganger for å forstå det som står der. Samson sin fadermoder er søster til Elling sin modermoder. Derved er Elling Lassesen Tuft og Samson Skjelnes sin far Svein Arnesen søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Nok ein korrigering. Lasse Bertilsen Henanger/Tuft (altså far til Elling Lassesen Tuft) er søskenbarn til Svein Arnesen Skjelnes (altså Samson Sveinson Skjelnes. Og du heter vel Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Dette vart jo fantastisk mykje rot.Eg er uenig i at Samson Sveinson Skjelnes og Elling Lassesen Tuft er søskenbarn, de er derimot tremenninger.Anna Jonsdatter (g. Lasse Bertilsen Tuft)og Svein Arnesen Skjelnes er søskenbarn.Herborg Sveinsdatter, som er mor til Anna Jonsdatter og NN Sveinsdatter, som er mor til Svein Arnesen Skjelnes er søstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Oddvar.Da ser jeg sammenhengen, jeg fikk ikke dette helt til å stemme . Men vi vet altså ikke noe om fornavnet til Svein Arnessons mor?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Nei Rune, eg har ikkje noe navn på henne.Det vart mykje rot, men eg håper de forstod at det var fadermoder på eine siden og modermoder på andre siden. Samson nevner jo så vidt eg husker at han var i 3 ledd, da sett i forhold til sin debatt med Anne Tuft og Samson sitt forhold til Elling Tuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Til 133.Då eg skreiv innlegg 42. har eg ikkje tenkt heilt klart, dette såg eg i ettertid, eg har ikkje belegg for å sei at Ragna var gift med Svein Arnesson Skjelnes.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei igjen.Til 136.Herlog og Samson er syskenbarn til Elling Toffte, dette er utvilsomt rett ut frå dei opplysningane som kjem fram i sitatet frå tingboka, som nemt tidlegare i denne tråden. ”at effterdj Sal. Elling Tofftes Arffuingr Jche effter lougen har laug bøden forn. Goedtz till Neste Frender. Naffnlig Samson och Herloff Schiel Ness. Som Waar deriss Faders Morsøster. Sønner,”Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 139/140Eg er jo enig i det du skriver Arne i innlegg 140. Oppsett som allerede er laga treng likevel ikkje være feil, men det må jo som alt det andre etterprøves. Slektsforholdet mellom de ulike aktører blir litt annerledes, sjølv om også det ovenfor kanskje er riktig. Her burde vel kanskje original tingbok leses. Følger ein det som du Arne skriv i innlegg 140, så kan vi finne noe om kona til Svein Arnesen Skjelnes.Lasse Bertilsen sin mor (navnet hennes er jo sjølvsagt ikkje oppgitt i skifte) men siden faren heter Bertil Halvorsen g. NN. Kan det tyde på at mora er ei NN Lassesdatter og at kona til Svein Arnesen Skjelnes er ei NN Lassesdatter. Vi veit vel ikkje kven kona til Svein Arnesen Skjelnes er, eller har du dette Arne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det blir mykje hypoteser, men det er jo einaste måte å prøve seg fram på.Eg ser i bygdeboka to ting, nemlig at under Henanger har forfatter skrive Lasse n. 1610-24 g. Anna Jonsdatter (er dette samme Lasse som han på Tuft? Om dette er samme mann hva er kilden til kona sitt patronym, og hvorfor skriver ikke forfatter hennes patronym på Tuft?). Under Tuft skriver forfatter Lasse Bertilsen g. Anna. Lasse nevnt 1608-1629.Det eg skriver i innlegg 141, gir for meg ett ledd forskyvning mellom kona til Bertil Tuft og Svein Skjelnes. Snur vi derimot oppsett motsatt veg, for vi kan vel ikkje påstå hvem som sier hva eller er du uening i dette Arne.Motsatt veg blir det følgende, noe som stemmer aldersmessig:Fadermoder til Samson er søster til mor til Elling. Da får vi igjen at Arne Olufsen g. NN Sveinsdatter, mens deirimot Lasse Bertilsen er g. NN (Anna?) Sveinsdatter. Der da Herborg Sveinsdatter er g. Jon Ballesheim. Altså 3 Sveinsøstre, dette er igjen kun ein hypotese.Kommentar ønskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er det bygdeboken som er kilden til kunnskapen om Lasse Bertelsens far, Bertel Halvorsson, eller har vi det fra andre kilder? Og vet vi noe om når han levde?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Igjen viser eg til Odd Handegard sitt verk. Han skriv m.a. følgjande om Rike-Torstein si slekt. Arne Olavson Skjelnes/Kleppe var gift 2 gonger 1.g. med NN Åsmundsdtr Kleppe og 2.g. med NN Sveinsdtr. Baldersheim. Mora til Svein Arneson heiter altså NN Sveinsdtr. Baldersheim.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Her en en lenke til Arveskiftebok fra Strandvik, transkibert av Jo Rune Ugulen.LenkeFol 18a) Paa Baldeseime i Stranduigs Sogn.Anno 1602 den 30 Augustj bleff offuerseet och wurderit Herborg Suends dotter effther ladendis gods, som thilfalt hindis Sønne son Mickell Mattzøn som nu er vmøndig som effterfølger.Jeg lurer på om det er denne Herborg Sveinsdatter som er omtalt i debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

I fol 4a er barna til Bertil haldorson nevntAnno 1600. Paa Seffueruold thend 15 Nouembris Bleff Salig Bertill Halduorßøns och hans quindis guods skifftet i trende deeler til trende hans effterleffuendis Børn, Som er en Søn ved naffn Lasse, Och tuende Søstre den ene Kaldis Birgitte, Och den anden Maritte.Ref. samme kilde som i forrige innlegg.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 143 Nei, det er fra arveskifte boken, der skifte etter Bertil Halvorsen står. Sjå under 4a. [url="http://digitalarkivet.uib.no/miniutstilling/arvtransp.htm#5a>LenkeBygdeboken har nok mykje som er rett og forfatter har hatt tilgang til ein god del kilder som idag ikkje kan finnes. Min hypotese er satt opp ved bruk av bygdebok, navneoppkalling og det faktum at det var mykje arrangerte ekteskap. I tillegg er mine primær kilder overnevnte arveskiftebok, samt diplom og tingbøker der de redegjør for eiendom og slektsforhold. Det er likevel slik at alt går ikkje ann å bevise, men det er no bedre å forelegge en hypotese og heller forandre de ting som der er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nye interessante bidrag Karin.Herborg Svendsdtr. Ballesheim gift med Jon Mickelsson det dreier seg om i innlegg nr.144. De må da hatt en sønn Matz Jonsson som igjen fikk en sønn Mickel Mattzøn og som da arver Herborg Svensdtr. Det kan vel da tyde på at Herhorg og Jon kun har hatt et barn som vokste opp, og at han igjen trolig bare hadde en sønn Mickel. I innlegg nr.145 får vi dessverre ikke vite navnet på Bertils hustru, men de har da tydeligvis hatt tre barn i live i 1600, nemlig Lasse Bertilsson, Birgitte og Marite Bertilsdøtre. Vet vi noe mer om døtrene?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Til innlegg 142.Her skriv Oddvar 'Fadermoder til Samson er søster til mor til Elling.' Dette stemmer ikkje med det som står i tingboka. Det er Elling sine arvingar, si farmor som har ei syster, som er mor til Samson og Herlaug Skjelnes.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 146 og 149Til Arne, eg har gått tilbake til den løsningen, sjå nedenfor.Ein kan jo i skifte etter Bertil, legge merke til at det står ein Lasse Henanger som ombud der (kanskje han var gift med Anna Jonsdatter, som bygdeboka skriv. Ho ville da være søster til Matthias Jonsen, som blir da overfornevnte Herborg Sveinsdatter sine barn).Er denne Lasse Henanger i dette skifte broren til desse søstre eller morfar Lasse? Det var her det kanskje var å tru at denne Lasse Henanger var svigerfar til Bertil og at hans datter var gift med Bertil, men dette er jo en hypotese å jobbe utifra. Da vil ihvertfall Lasse Bertilsen nevnt i skifte ha noenlunde samme alder som Svein Arnesen Skjelnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I den samme arveskifteboka kan man lese om skifte på St.Jacobsdag i 1601 i 10 a og b etter Mattis på Tvedt og hans kvinde til sønnen Miikkel Mattissøn med farfaren Jon på Ballesheim som ombud. Det må jo da være Jon Mickelsson Ballesheim.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.