Gå til innhold
Arkivverket

[#67752] Slekt 1500-1600-tallet Håvik, Gjøn, Eikeland, Vik - Strandvik/Fusa


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tillater meg et lite spørsmål. Har man kunnskap om eller en teori om hvem Herborg Brynhildsdtr. var barn av?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 201:Den første hadde jeg ikke sett tidligere, der er det åpenbart en feilskrift, av en eller annen grunn, noen Olle Olsen levde vel ikke på den tiden (i 1545):...En Bergen dom blef os i Rette lagt aff fornr Joen Jensen och Jørgen for, Dateret den Anno 1545 aff Niels Berelsen befalings Mand paa bergenhus, Trund benchestoch Webner och Madz Størsen laug Mand Vdsted, Jmellum Anbiørn Arnesen, Osmund Kieldsen paa hans Hustrus Wegne, och Olle Olsen (feil for Olle Alfssen) paa sin Egen Wegne, Anlangende forn tued, Huor udj formeldis at samme Jord har Weret byt i tuende lige parter, och Søster deelle, der aff dem affsagt Huer green at følge, sin part Entten den Waar forbedret eller Jche,I senere tingbøker er det imidlertid korrekt gjengitt:...En domb Dat: Bergen Ao 1545 formellende at Anbiørn Arnesen haffde Steffnt Ostmund kielsen paa hans hustrues och Olle Alffsen paa sin Egen Wegne i Rette om en Søster deel i Øffre tuedt, och haffde berett at deris Søster deel i bete Tuedt Waar meget bedre End hans deel och meente sig der aff Noget at fange huor da er bleffuen dømpt at huer schulle beholde sin part, Entten de den for bedret eller forarget,...effterdj dett aff en gammell adelig och laugmanz domb daterit Bergen 1575 mandagen effter Botolphj fornemmis och beuiszes at ald Tuett daa tuende søstere har tillhørtt nemblig Anbiøren Arneszen paa den ene och Aszmund Kieldszen och Olle Alffszen paa den anden side,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 202.Eg har ikkje funne noen beviselig plassering til Herborg, bortsett fra at denne Tvedt-saken omhandler de som senere bur på For, og der finner eg ein Brynild i 1519, som da teoretisk kan være Herborg sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Oddvar. Jeg var redd det var noe som hadde 'gått meg hus forbi', igjen. :-))Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser det er nevnt en Berynild på gården For også ved skattemantallet i 1563. Kan det være samme mann? Hva sier bygdeboken om folket på For?Mvh. Rune t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 205/206. Viser til det som er skrive før, men litt i grove trekk, noen nevnes da i sak over som Christian viser til.Brynild i 1519, var sjøleigar til like stor part, som Oluf nevnt nedenfor. Steingrim 1563. Oluff bruker 1590-1601 g. Magnilde Mikkelsdatter Tvedt, sønn Jørgen Foer. Joen på For bruker 1611-1648 g. Anna. Enkja Magnilde eigde 2 lauper i 1620.I 1646 Joen g. Anna. Ingebrigt g. Marite Joensdatter. Lasse g. NN og Jørgen g. Brita Mogensdatter.På ein eller annen måte i slekt: Joen på Foer, Gunder på Breievne i Strandebarm, Ole Trellevik og Nils Hummelsund (to sistnevnte busett i Sund på Sotra) solgte sammen med konene og arvinger til Gutorm Gundersen på Skei i en gard kaltes Breum.Haldor Joensen, bruker 1615-1627, solgte til Lasse Rød i Øs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg antar at du refererer til det som står i bygdeboken. Da er det jo merkelig at Brynild er nevnt i skattemantallet på gården For i 1563, men ikke som eier i bygdeboken. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Refererer til bygdeboken, men spesifisert:Brønild paa Ford skatta i 1519 4 mark for seg og tenarar. Stengrim la 1 dale i 1563. Brønild var sjølveigar og brukte 1/2 laup i 1563-90. Oluf åtte 1/2 laup og var brukar 1590-1601 g. Magnild Mikkelsdatter Tvedt i Strandvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da er det i alle fall ikke samme mann som er der i 1519 og 1563-90. Jeg vil tro det kansje er et barnebarn av den første Brynild. Kan da denne Oluf som er bruker 1590-1601 være sønn av Brynild, forrige bruker?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg skriver forsåvidt det som eg meiner i innlegg 161.Det er da at Oluf Alfsen Tvedt g. Herborg Brynildsdatter For (datter til Brynild 1519) har en sønn Brynild Olufsen (han som er nevnt i 1563), som igjen har en sønn Oluf Brynildsen (han som er nevnt 1590).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Oddvar. Jeg har litt problemer med å se sammenhengen, siden vi haer relativt få tidsangivelser for når de ulike personene levde.Kan man utfra tidsrommet når de ulike personene brukt gården, anta at Brynild Olufsson døde ca 1590 og at sønnen Oluf Brynildsson døde ca. 1601? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 212Det spørsmålet er det nesten umulig å svare på. Det er jo ikkje funne bevist at det eg skriv i innlegg 211 er riktig, men kun en hypotese utifra noen svært få kilder.Eg indikerer jo at Brynild nevnt 1563-90 på For, kan være samme mann som er nevnt på N. Eikeland i 1563, som da har en sønn Alf Brynildsen på Gjøn. Kan samme mann være oppført to plasser? Om ikkje, så er Brynild på N. Eikeland, da kun nevnt i 1563, trulig sønn av Oluf Alfsen, av den åpenbare årsak at han har en sønn Alf, men eg trur det er samme mann.Til siste mann Oluf nevnt 1590-1601, har eg indikert at han kan være samme mann som var på Indre Kvalvik, senere gift med enke NN Torbjørnsdatter Gjøn 1g. Askild Håvardsen. Dette behøver slett ikkje være riktig, men det må en prøve å sjekke ut om dette kan stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.