Gå til innhold
Arkivverket

[#67755] Søking i folketellingene


Gjest Kjersti T.H. Øvergård
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti T.H. Øvergård

Hei Det nye søkesystemet i folketellingene gjør at jeg plages mye med å søke der. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Hvilken folketelling søker du i? Det er kun 1801 som er kommet i ny utgave i det siste (januar i år). De andre tellingene har et søkesystem vi har hatt i flere år nå. Eller søker du kanskje i det 'globale søket' - gjennom samtlige databaser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti T.H. Øvergård

Oppdaget det. Det var hovedsaklig 1801 jeg skulle søke i, og da endte det opp med at jeg søkte i alle databasene. Etter å ha plagdes en times tid så fant jeg omsider ut av det :)Takk for tilbakemeldingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da håper jeg du kan dele det med meg Kjersti. Jeg har ikke funnet ut av landsomfattende søk på 1801-tellingen. Kvaliteten på 1801-tellingen er så dårlig (dårlig transkribering av en dårlig original = krever et 'finurlig' søk som bør innsnevres mest mulig, dvs, slik det var) at jeg har ikke funnet ut hvordan jeg skal søke uten å få side på side med alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti T.H. Øvergård

Nå er ikke jeg så flink til å forklare hvordan jeg gjør det, men jeg fant ut at det er nesten samme prinsipp som tidligere. Velger først 1801. Så:Vis 1801-teljing for heile landet Videre: Fornavn begynner på 'Navn'. Så velger jeg et nytt søk: Etternavn begynner på 'Navn' samme person som søk 1. Nå har jeg hitill vært så heldig at jeg vet ca alder på de jeg leter etter, så jeg har kunnet innsnevre det ganske mye.Det jeg virkelig savner når jeg søker her er en kolonne bak hvert søke/søkefelt som heter fjern valg :) Slik disnorge har på gravminner På landbasis i alle databaser savner jeg flere valg på årstallene enn bare fødselsår. Som sagt: Er ikke særlig flink til å forklare, så håper det var til hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er flott at du fant ut av søkingen Kjersti.Vi har laget en hjelpe-tekst for søking i databaser på to nivå som vi betegner denne type databaser hvor gårdinformasjonen er plassert for seg og personene på gården er listet under hverandre i en tabell for seg: LenkeMen her følger likevel noen tips som dere og andre kanskje kan ha nytte av:- databaser på to nivå tillater at du søker både i gårdsinformasjonen og i personinformasjonen samtidig. Dette betyr at i den landsomfattende 1801-databasen kan du allerede i første søket snevre inn på amt/prestegjeld/sokn/gard osv. samtidig som du skriver inn f.eks. et søk på fornavn eller etternavn. Dette vil gjøre at du raskt har fått et mer håndterbart utvalg.- har du en ide om fornavn og etternavn på personen du leter etter, kan du bruke Hurtigsøket, den enslige søkeboksen over de vanlige søkefeltene i databasene. Her må du følge 'formelen', dvs. fornavn/etternavn evt. bare de første bokstavene i navnene, adskilt av skråstrek.- i 1801-tellingen kan du søke etter flere personer samtidig i Hurtigsøket, da legger du inn mellomrom mellom navnene også haker du av om det skal søkes kun på den påfølgende personen (som oftest når en søker etter mann og kone), eller om søket skal gjelde for alle personene på en gård- det er nyttig å lese den røde hjelpeteksten, den gir ideer om hva som er mulig, søkeformler, oa nyttig informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.