Gå til innhold
Arkivverket

[#67756] Brukerundersøkelse av Digitalarkivet


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Brukerundersøkelsen er lukket.Det kom 1841 svar fra 2. mars til 18. mars 2009.Vi takker alle som har tatt seg tid til å svare. Mange har også gitt seg god tid til å skrive kommentarer. Vi skal selvsagt gå løs på disse, og så komme tilbake med reaksjon.Den statistiske tilbakemeldingen fra undersøkelsen ligger her: http://da2.uib.no/brukarundersok2009.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har litt problemer med å tolke resultatet av pkt 12 og 13 i sammenheng. Jeg tolket 13 som om det skulle si noe om de som hadde svart JA i 12, men resultatet tyder ikke på det. Var det mulig å krysse av for flere alternativ i pkt. 13? (Hvis ikke, må det foregå en omfattende registrering som ikke publiseres i DA/DP, og man kan spekulere på hvor dette publiseres.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg er enig i at tanken bak punkt 13 'Når du registrerer kilder, gjør du det som' 1) privatperson, 2) medlem i forening, 3) medlem i DIS-Norge, 4) ansatt i Arkivverket, 5) Annet, først og fremst var ment å peke tilbake til 12. 'Registrerer du kilder for publisering i' 1) Digitalarkivet, 2) Digitalpensjonatet.Men vi kan ikke bestemme hva de som svarte mente. Så jeg antar at svarene i 13 delvis forteller at en del av dem som registrerer for utlegging i DA/DP både opptrer i rollen som privatpersoner, men i noen sammenhenger også som medlemmer i lag/DIS-Norge.Det var 392 svar under 12, 724 under 13, så jeg er enig i at forskjellen var betydelig, og det betyr trolig at det også er kommet svar under punkt 13 fra personer som IKKE har besvart 12. Dette kan vi imidlertid sjekke ved å filtrere det materialet som nå ligger i databasen med tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Spørsmål 12 er om 'kilder for publisering' medan spm. 13 er om 'kilder'. Eg vil tru at mange registrerer delar av kjelder til eige bruk, utan å registrere heile kjelder (som dermed kan publiserast).I etterpåklokskap kunne ein seie at spm 13 burde vore formulert litt annleis dersom det skulle vere eit framhald av spm. 12. Men filtreringa vil venteleg gje svaret likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg tolker siste setning i andre avsnitt i Yngves svar slik at man kunne krysse av for flere alternativ i 13. Totalt antall PERSONER som har svart på 13 blir da interessant, (også med med fordeling på DA/DP/ikke svar i 12).Det kan - med tid og stunder - være interessant å se fordelingen i 13 både for de som har, og ikke har, svart på 12.En annen finurlighet er det store antall som registrerer for DA kontra DP. Jeg hadde forventet flere som registrerer for DP enn for DA - hvis man skal dømme etter det som legges ut - men det kan hende jeg tar feil. Var det også i 12 mulig å krysse av for begge? Hvis så, blir antallet PERSONER også interessant her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

For å gjøre det klart, spm 13 kom kun fram for de som svarte på spm 12, de som bare klikket seg videre (i etterpåklokskap skulle vi selvsagt hatt et svaralternativ for de som ikke registrerer kilder i det hele tatt, men de klikket seg forhåpentligvis bare rett forbi), fikk ikke spm 13.Vi har gode filtreringsmuligheter i programvaren vi bruker til spørreundersøkelsen, og skal virkelig ta det i bruk for å se hvilke utslag vi får. Det vil mao komme flere, bearbeidede rapporter, men først etter påske. Da vil vi også ha rukket å se på kommentarene og kan komme med informasjon om dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.