Gå til innhold
Arkivverket

[#67764] Bygdebok for Brevik


Gjest gunn nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest gunn nilsen

Hei alle kjære hjelpere. Prøver igjen,finnes det noen bygdebok for Brevik med god hjelp har jeg funnet noen familiemedlemmer men lurer på hvor i Brevik de bodde,finner ingen opplysninger hverken i kirkebøkene eller 1801 telling. Hilsen Gunn Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det vi vanligvis forbinder med bygdebøker er jo at der kan man finne slekt. Men de bygdebøkene er egentlig gårdshistorie. Derfor tviler jeg sterkt på at du finner noe tilsvarende for byer eller tettsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Nei byhistorier har sjelden mye grundig og systematisk personhistorie.For Brevik har du jo C. S. Schilbred 'Brevik gjennom tidene' 1946. Jeg kjenner ikke boka, men skulle du bruke den må du respondere her - for jeg har også noen aner som bodde en periode i Brevik.... - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

Hei GunnBrevik Historielags årbøker har de tre siste årene tatt for seg husene i Brevik og hvem som har bodd der. 2006 skrev de om ytre Øya, 2007 tok de resten av Øya og 2008 tok de Trosvik og Blekebakken.Hilsen Kersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Schilbred ga også ut Brevik bind 2. Her er det noe mere personalhistorie. Finnes sikkert i Langesund bibliotek - ev også på Stathelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

Gunn; regner med at de har bøkene på biblioteket.Jarl; Matr.nr 107, Haugstigen 10, tomt nr. 118 er med i boka fra 2007. Det går ikke så langt tilbake. Starter med at den ble bortfestet til Hans Albretsen 1837, størrelsen på tomta og grunnleien. Så blir det nevnt de som bodde der i 1865 og det var Niels Møller med familie. Det står også at det er fra familien Møller at bakken har fått navnet Møllebakken på folkemunne. I 1885 ble eiendommen solgt til skreddersvenn Nilsen og i 1890 til Ludvig Larsen Gusfred. Deretter folketelling 1900 og frem til idag.Hilsen Kersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk Kersti. Niels Møller er min t- og tt-oldefar (De var to påfølgende med samme fornavn). - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.