Gå til innhold
Arkivverket

[#67767] Jakob Tronsen Svarstad, Blaker


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Ovennevnte levde 1704-1730. Han var fra Holter og var sønn av Tron Arnesen Holter. Det står intet i Aurskog og Blaker bygdebok hvilket Holter han kom fra. Jeg kan ikke finne noe Holter hverken i Aurskog eller Blaker. Kan noen hjelpe meg?Jakob Svarstad var gift med Elisabet Nilsdatter Brotner. Også når det gjelder Brotner er jeg blank og trenger hjelp.Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Jeg kjenner ikke til noe sted med navn Holter i Aurskog. Navnet Holt er vel godt kjent samme sted. I Nannestad finner du flere Holter. Hvorledes kobler du Holter til Aurskog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Jakob Tronsen Holter 1704-1730 er omtalt under Svastad i A/B II s 515. Foran navnet står det: ' Selv om de fleste det har vært tale om her, nok har vært fra andre bygder enn Blaker, vil det være riktig å sette opp denne familien:' Holter-navnet finnes i tillegg til Nannestad også i Nes; Nedre-, Mellom- og Østre- Holter gnr 21, 22 og 23, men jeg finner ingen brukere som indikerer forbindelse hit i bygdeboka for Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Magne gir jo et godt svar til Arne Olav. Jeg er klar over Holter i Nannestad, men visste ikke at det var flere. Jeg er også klar over Holter-gårdene i Nes, jeg har direkte aner derfra. Siden du, Magne, ikke har funnet noen forbindelse fra Holtergårdene i Nes, behøver ikke jeg låne den aktuelle bygdeboken. Da får jeg heller låne aktuelle Nannestad-bøker som fjernlån.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Magne gir jo et godt svar til Arne Olav. Jeg er klar over Holter i Nannestad, men visste ikke at det var flere. Jeg er også klar over Holter-gårdene i Nes, jeg har direkte aner derfra. Siden du, Magne, ikke har funnet noen forbindelse fra Holtergårdene i Nes, behøver ikke jeg låne den aktuelle bygdeboken. Da får jeg heller låne aktuelle Nannestad-bøker som fjernlån.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Stedsnavnet Brotner kan gi indikasjon om det kan gjelde Holter i Nannestad. Her finnes Brotnu/Brotnov som gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Magne!Ja, kanskje bygdeboken som dekker Holter i Nannestad kan gi svar på begge spørsmålene.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Mjønerud

Hei! Jakob Trondsen Holter skal visstnok være fra Holter i Fet kommune som er nabokommune til Blaker og Sørum. Her er hva jeg har om hans farsslekt. Opplysninger er tatt fra Aurskog bygdebok og Fet bygdebok og bør sjekkes nærmere.1. JAKOB TRONDSEN NORDRE HOLTER f. ca 1704, Fet, Akershus, Kilde: Aur bb2 s.515, g. 1726, LISBETH NILSDTR. RYEN, f. ca 1705, Skedsmo, Akershus, d. 22 des 1741, Blaker, Akershus. JAKOB døde ca 1730, Blaker, Akershus, Bodde: Svarstad, Blaker, Akershus.Foreldre2. TROND ARNESEN NORDRE HOLTER f. ca 1682, Fet, Akershus, Kilde: Fet bb3 s.88, d. 1730, Fet, Akershus, Bodde: Holter nordre, Fet, Akershus.Besteforeldre4. ARNE TRONDSEN SØNDRE BERGER f. ca 1647, Fet, Akershus, Kilde: Fet bb3 s.88, g. ÅSE HANSDTR. NEDRE ASAK, f. ca 1637, Skedsmo, Akershus. ARNE døde ca 1697, Fet, Akershus, Bodde: Holter nordre, Fet, Akershus. Drev også Asak i Skedsmo fra 1672-1691. Se også Fet bb5 s.708.5. ÅSE HANSDTR. NEDRE ASAK f. ca 1637, Skedsmo, Akershus, g. (1) ERIK NORDRE ASAK, f. ca 1635, Skedsmo, Akershus, Kilde: Fet bb5 s.709, Bodde: Asak nordre, Skedsmo, Akershus, g. (2) ARNE TRONDSEN SØNDRE BERGER, f. ca 1647, Fet, Akershus, Kilde: Fet bb3 s.88, d. ca 1697, Fet, Akershus, Bodde: Holter nordre, Fet, Akershus.Oldeforeldre8. TROND TARALDSEN SØNDRE BERGER f. ca 1626, Fet, Akershus, Kilde: Fet bb2 s.92, g. ELI OLSDTR. NORDRE BERGER, f. ca 1630, Fet, Akershus, d. 1700, Fet, Akershus. TROND døde ca 1660, Fet, Akershus, Bodde: Berger søndre, Fet, Akershus.9. ELI OLSDTR. NORDRE BERGER f. ca 1630, Fet, Akershus, g. (1) SAKARIAS HARALDSEN BY, f. ca 1634, Fet, Akershus, Kilde: Fet bb2 s.83, Bodde: Berger nordre, Fet, Akershus, g. (2) TROND TARALDSEN SØNDRE BERGER, f. ca 1626, Fet, Akershus, Kilde: Fet bb2 s.92, d. ca 1660, Fet, Akershus, Bodde: Berger søndre, Fet, Akershus. ELI døde 1700, Fet, Akershus.Tippoldeforeldre16. TARALD TARALDSEN NORDRE BERGER f. ca 1600, Fet, Akershus, Kilde: Fet bb2 s.92, Bodde: Berger søndre, Fet, Akershus. Bruker 1620-1650.18. OLE KNUTSEN ARNEBERG f. ca 1604, Solør, Hedmark, Kilde: Fet bb2 s.83, g. DORTE HÅKONSDTR., f. ca 1608, Fet, Akershus. OLE Bodde: Berger nordre, Fet, Akershus.Tipptippoldeforeldre32. TARALD KJELLSEN NORDRE BERGER f. ca 1570, Fet, Akershus, Kilde: Fet bb2 s.83, Bodde: Berger nordre, Fet, Akershus. Bruker av nordre Berger fra 1604-1635.36. KNUT PÅ ARNEBERG f. ca 1570, Solør, Hedmark, Bodde: Arneberg, Solør, Hedmark.Hilsen Knut Henrik Mjønerud, Sørum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Knut!Takk for gode opplysninger. Nå fikk jeg vite litt av hvert, bl.a. at det finnes Holter også i Fet. Du skriver at Jakob var gift med Elisabet Nilsdatter RYEN. Hvor har så Aurskog og Blaker bygdebok fått Brotner fra? Nå har jeg det jeg trenger for dette paret.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei KnutNå har jeg vært inne på Fet kirkebok og funnet trolovelsen og vielsen til Jacob og Lisbet. Det ser for meg ut som Jacob er ført opp som enten Landmand eller Lensmand. Vet du hva som er det riktige? Her er Lisbet ført opp med stedsnavnet Ryen. Vet du om hun er født på Ryen eller om hun kun oppholdt seg der da hun ble gift?Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.