Gå til innhold
Arkivverket

[#67768] Nes på Romerike bygdebok och Ole Andersen med fru Ingebjörg Hansdatter


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Paret Ole Andersen med fru Ingebjörg Hansdatter gifter sig 1805 och får sitt första barn på Auli i Nes 1806. Senare på året dyker de upp som faddrar men har då flyttat till granngården Munkerud. När sonen (hittar bara ett barn till dem) konfirmeras 1820 Lenkesom nr. 6 bor de fortfarande på Munkerud. Alltså har, förmodligen, familjen bott där i 14 år. Varför finns de då inte på gården Munkerud i bygdeboken? Har han haft nåt annat yrke än brukare, ägare eller husmannn tro eller har han bara varit tjänare?Jag vet att bygdeboken inte är komplett naturligtvis men tycker ändå den innehåller väldigt mycket. Är det inte märkligt att de inte nämns? Kan han ha varit heltidssoldat, fanns såna?OBS. Förväxla inte detta par med Ole Andersen och Gudbjörg Kristensdatter på samma gård samma period...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Fruns namn på min Ole Andersen ska vara GUDbjörg, alltså samma förnamn som den andre Oles fru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Ingen som har nån idé om hur man kan ha varit på en gård så länge utan att nämnas i boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg har en avskrift av kirkebøkene for Nes som går frem tom 1809, men jeg finner ingen Ole Andersen som døper barn i Nes i 1806. Er du sikker på at det ikke er en sammenblanding her? Munkerudeie må vel være en plass (torp?) under Munkerud? Det eneste jeg finner er:1800 - 2/10 -15/10- Eidsvoll kirke - Anders - Ole Andersen Hvamseie, Gudbjør Christensdtr. ibid.1803 - 12/12, Nes - Kristen - Ole Andersen, Gudbiær Xtensdtr, Munkerudeie1805 - 20/1 - Mari - Ole Andersen og Gudbjør Kristensdtr. Munkerudeie1807 - 10/4 - 26/4 - Christopher (død) Ole Andersen og Gubiør Olsdtr. Munkerudeie1807 - 28/11 - Ole Andersen Munkerudeie og Gubiør Hansd. (!) ib. (faddere)1808 - 16/7 - 1/8 - Ole - Ole Andersen, Gudbiør Kristensdtr. Munkerudeie (her sjekket jeg i kirkeboken, den var forferdelig rotete, men oppslag 175, jeg synes det ser ut som det står april 16/18 - Ole Andersen Munkerud Eie og Gudbiør Xtensd. - Ole)Noen annen Ole Andersen finnes ikke på Munkerudeie ser det ut for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Anita!På sidan 65 den 12/1 1806 döps mitt pars son Andreas i denna länken: http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Nes KB 1800 - 1809/Dopte1800_1809.pdfBarnet du nämner döpt 1807 - Christopher är lite intressant, jag är övertygad om att fruns namn är felskrivet och inte ska vara Olsdtr utan antingen Hansdtr eller Christensdtr för det kan knappast ha funnits TRE par Ole Andersen med fru Gudbjörg samtidigt på Munkerud eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej igen!Kollade i kyrkoboken för 1807 döpte i april (Christopher) och ser att den som transkriberat skrivit fel - modern heter Christensdtr i efternamn, så det var svaret på det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Da fant jeg dem på Aulieeie i Udnes 1806. Men jeg synes det er merkelig at det er TO Ole Andersen gift Gudbjørg på Munkerudeie også, jeg. Har du funnet dem gift i 1805, slik at du er sikker på at det er to forskjellige ektepar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Ja, visst är det märkligt, men det måste vara två olika par, för den ene Ole Andersen var i FT1801 på Hvam Lille med frun Gudbjörg Christensdatter och min Ole var då ogift på Tveten och hans blivande fru på en annan gård.Första paret gifter sig 1799, par nr 17: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7652&idx_id=7652&uid=ny&idx_side=-204>LenkeOch andra paret (mitt) gifter sig 1805, långt ner höger sida okt/nov:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.