Gå til innhold
Arkivverket

[#67772] Lolly Sophie Nikolaisen


Gjest Odd Sverre Øie
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Sverre Øie

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne min farmor Lolly Sophie, nedenfor er foreldrene og søsken til min farmor, Lolly Sophie.Lolly Sophie forsvant etter at pappa var født i Ålesund i 1917 og jeg kan ikke finne spor etter henne. Far til pappa Kornelius Olai Fure (Vilhelmsen far Steigen) døde her i byen i 1918, i en alder av 26 år.1. Oluf Henrik Nikolaisen og hustru Andrea Emelie Olsen gift 19.01.1902 i Vardø.1. Oluf Henrik Nikolaisen f. 1875 i Vega 2. Andrea Emelie Olsen f. 22.07.1876 i VardøDeres barn født i Vardø: 1. Lolly Sophie Nikolaisen f. 28.03.1898 2. Olaf Henrik Nikolaisen f. 02.09.1902 3. Elna Mariane Nikolaisen f. 15.03.1904 4. Alfred Nikolaisen f. 08.04.1909Odd Øie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Har prøvt både Amerika og Gravstedregisteret utan hell, men det har du sikkert prøvt sjølv også.Er det _ingen_ historie om kvar ho kan ha fore, berre vart ho borte?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Sverre Øie

Det er absolutt ingen som har sett eller hørt noe om Lolly siden hun reiste fra Ålesund, som sunket i jorden eller havet.Kan tenke meg at det måtte være svært vanskelig for en 19 årig pige fra Vardø å komme heilt ukjent til Ålesund, føder et guttebarn samtidig som kjæresten dør.mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Så ho forsvann ikkje før 1918, dvs. at ho hadde barnet hos seg, og så døydde barnefar, og ho forsvann?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Sverre Øie

Tror at barnet ble satt bort rett etter fødselen,25 mai 1917. Frelsesarmen har et hjem som kalles barnekrybba, der blei pappa plassert rett etter fødsel, vet ikke om Lolly var i Ålesund når kjæresten døde 25 februar 1918.mvh odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Har du ei lenke til dåpen til far din? Eg leita igår utan å vita f.dato, har leita idag og visst den, men det hjalp ikkje :-/Fann bestefar din si dødsregistrering igår kveld, det var enkelt.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiVet du om foreldrene til Lolly døde etter 1918 ? Mulig det kan stå noe i dødsfallprotokollen om hvor hun var. Ellers kan vi jo gå veien om Lollys søsken kanskje hun kan være oppført som fadder i en dåp,eventuellt nevnt i dødsannonser. Ser Elna Mariane er gravlagt på Rælingen kirkegård AkershusMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Barnet er døpt 19.12.1917. Da står det at begge foreldre er bortreist, og barnet er i barnekrybben.Klokkerbok for Ålesund 1909-1921, s.230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ja, der var han :-) Legg ut lenka eg: LenkeDet var ein god ide, å finna ut om foreldra til Lolly, evt. syskena.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg ser på Dis-Norge at du har eit tema der, der du spør om Elna Marianne Moen er den 'rette' Elna. Enten kan du ta ein tlf. til Nasjonalbiblioteket og bestilla mikrofilm for-kanskje Aftenposten-? og leita etter dødsannonsa, eller du kan ta kontakt med tingretten i Akershus, og be om opplysningar derfrå.Eg trur at det namnet er såpass spesielt at det kan vera liten tvil om at det er rett, når også f.dato stemmer :-)Venleg helsing Mariann.PS:dersom du tek kontakt med biblioteket i Ålesund, bestiller dei mikrofilmen til deg, og du kan lesa den ved hjelp av microfilmapparat på biblioteket, men dette visste du kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Sverre Øie

Har heile familien til Lolly og Kornelius, både foreldre, besteforeldre og søsken. Det jeg er svært opptatt av er å finne ut hvor hun har reist etter at hun forlot Ålesund, har hun startet med ny familie andre steder, eller døde hun uten andre etterkommere en pappa. Prøver å spore opp søsken eventuelt barn av søsken for å få vite noe om henne.Jeg er veldig opptatt av at en ung pike på 18/19 år føder et barn langt vekke fra sine kjære, på et for henne ukjent sted og hvor hun i tillegg også mister sin kjæreste. Gjør meg sterke tanker om en fortvilet ung pike i en fortvilt situasjon, og har derfor veldig lyst til å få kunnskap om hennes historie. Har også i alle år tenkt og fundert på hvorledes historien ville vært med henne og familien rundt oss her. Mistet selv far da jeg var 6 år, stemor til pappa har jeg aldri opplevd, men stefar hans husker jeg godt og har gode minner etter. mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Du har heile familien, men har du funne dei, altså vore i kontakt med dei?Elles trur eg at: 1) du må finna skiftet(tingretten i Akershus) eller 2) du må finna dødsannonsen til Elna Marianne, slik at du kan sjå om det står nokon etterkomarar av henne, og så ta kontakkt for å høyra om dei veit noko om tante Lolly.Dersom dette allereide er forsøkt er det sjølvsagt også ein måte å gjera som Solveig Håklev skriv i (7) å få nokon til å slå opp i dødsfallprotokollen dersom du har dødsdato på foreldra hennar.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

PS:ser no at du ikkje har vore i kontakt med etterkomarar av søskena til Lolly.Då er det nok måten å gjera det som Solveig skriv, eller som eg skriv :-)) Lukke til!! MS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Sverre Øie

Har snakket med kirkekontoret i Vardø, dei ville se om det er noe der som kan sette meg på sporet. Skal også gå videre med tipsene som Mariann kom med. Stor takk til Solveig og Mariannmvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Håpar verkeleg du finn ut av dette!! Hadde vore kjekt å høyrt om du finn ut kvar farmora di vart av :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hmm, no er det oppdateringsproblem igjen her.Prøver med eit nytt innlegg og ser om det viser i oppdateringa :-)MS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.