Gå til innhold
Arkivverket

[#67774] Erik Haagensen Lyshaughagan


Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jeg trenger litt hjelp her. Søker forfedre til Erik Haagensen Lyshaughagan f.29 mai 1791 i Lyshaughagan - Nannestad,død 1864 i Måsan-Ukustad Vestre-Nannestad. gift med Marthe Larsdatter f.13 mai 1796 i Gutu - Nannestad, død 1852 i Måsan-Ukustad Vestre-Nannestad. Jeg vet at far til Erik het Haagen Nielsen og moren het Kari larsdatter Lyshaug. Jeg har alle etterkommere men sliter med å finne deres forfedre. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg må se dårlig for jeg finner ingen Erik døpt fra 22/5 og ut 1791 i Nannestad. Jeg er nysgjerrig på morens etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Takk, da fikk jeg dåpen med faddere. Kan noen av fadderne kanskje være far og mor til Haagen Nielsen eller konen Kari? Og navnene: det var vel oftest vanlig å gi barna navn etter sine foreldre? Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei. I følge mine opplysninger var han født 29 mai, så jeg antar dåpen er 31 mai. Men, jeg sliter ennå med å finne aner bakover....har jo navnet på foreldrene men jeg finner dem ikke noe sted som født, når gift, deres forldre osv. ... Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager, men jeg vil påstå at dåpen var 1. mai og ikke 31. Det som ser ut som et 3-tall står foran alle tallene på den siden. Da ville jo også dåpsdatoen øverst på siden bli 317. april. I venstre marg står det også at foreldrene kun var trolovet, og at moren ville bli introdusert 29/5, altså på vielsedagen. Du finner 29. mai på neste side.Kanskje det er noen som kan si hva det tegnet(bokstaven(e)) som står foran datoen betyr eller står for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Ja jeg ser det med datoen nå. Hva er det som står om tittelen til Haagen? Der står 'unkar .....' Kan noen tyde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei igjen. Nå er jeg litt forvirret her. Hag gjort flere 'globalt søk' i digitalarkivet7Nannestad. Får opp en Eric Haagensen med hustru Karen Olsdatter og sønn Eric født i 1791. Alt stemmer bortsett fra etternavnet til Karen/Kari. Min heter i følge kirkeboken 'Larsdatter' mens hun her heter Olsdatter. Ellers stemmer jo alt det andre med alder og navn. Så er det mulig at presten kan ha skrevet feil? Det kan jo ikke ha vært så mange med disse navn og samme fødselsår på en liten plass som nannestad var den gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg la også merke til morens etternavn (2 og 3). Men iflg. de opplysningene som har kommet fram fra kirkebøkene så må det være feilskrevet i folketellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.