Gå til innhold
Arkivverket

[#67777] Tyding av kirkebok Flakstad i Lofoten 1820-1837


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

Hei. Kirkebok Flakstad 1820-1837 side 462 nr 3 Permanent sidelenke: Lenke Gjertrud ? Nilsdtr. Står det gården indre Sand? Morens Ingeborg ? mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser på FS at denne Gjertrud Maria gifter seg 1836 med Johannes Jacobsen. Morens navnet står oppført som Ingeborg Helene Larsdatter.Tror også det står Helene og ikke Malene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Litt over midten på siden til høyre:Tirsdagen d 8 october 1805 blev i Flagstad kirke ungkarl Nils Jensen og Enke Ingeborg Helene copulerede.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Astrid. Tusen takk. Du gjør en kjempejobb. Det passer godt med foreldrens ekteskap. Gjertrud fant jeg ut at hun ble f i 1807. Konfirmert i 1826 (19 1/2 år) Men det jeg lurer på er at i kirkeboken Flakstad 1820-1837 side 375 nr 4 så gifter de seg. Det står ikke noe år bak de, men ovenfor står det 1827. Du fant 1836 og det passer også med fødsel til deres datter Christiana f 12.03.1836. Da er gjertrud 29 år. Side 171 nr 12. Permanent sidelenke: Lenke Det står noe under foreldrene,(uleselig for meg) mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Under foreldrenes navn står det: Huusmandsfolk af Pladsen Weinæset.Ungkarl Johannes Jacobsen og Pige Gjertrud Maria Nielsdatter giftet seg 27/12-1827 (se lenke i innlegg 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Astrid. Tusen takk. Dette var var en flott jobb. Det stemmer at det er familien du har funnet. Jeg hadde funnet noen av barna i kirkeboken. mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Hei Kan dette være en bror av Gjertrud? Han er riktignok født i 1822, men foreldrene heter Niels Jensen Indre Sand og Helena Larsdatter.. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2638&idx_id=2638&uid=ny&idx_side=-18>Lenke og Lenke Jeg finner Niels Jensen nevnt i et skifte etter Anna Jensdatter Nordvalle i 1821 (skifte nr 3241). Arvingene hennes er: mannen Hans Mortensen Nordvalle, Niels Jensen Indre Sand (bror), Christen Jensen Nordvalle (bror), Sara Jensdatter, 40 (søster), Karen Jensdatter, 50 (søster) og Bergitte Andersdatter, 20 (søsterdatter).Niels Jensen er også nevnt i skifte etter Jens Luchassen Nordvalle i 1799 (skifte nr 219) Arvingene hans er: konen Abigael Jensdatter Nordvalle, sønnen Christen Jensen, datteren Karen Jensdatter, datteren Else Jensdatter, Johannes Andersen (Elses sønn 2. ekte), Bereth Andersdatter (Elses datter 2. ekte), Karen Johansdatter (Elses datter 1. ekte), Niels Jensen, 24, Anna Jensdatter, 23, Sara Jensdatter, 20, og Martha Jensdatter, 13.Da antar jeg at dette er den rette Niels Jensen i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Det ble en rar avslutning det der..Det jeg ville frem til med hennes alder, er at hvis hun var enke i 1805, så er nok hun noe mer enn ca 20 ved vielsen. Da var hun trolig mellom 40 og 50 år ved JC sin fødsel. Ingen umulighet riktignok..Finner ingen Ingeborg Helene / Helene Larsdatter i passende alder i 1801.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Vel, det finnes et skifte etter Niels Andersen Indre Sand i mai 1805 (nr 2450) der disse arvingene er nevnt: konen Helma (?) Larsdatter Indre Sand, sønnen Niels Nielsen, 6, sønnen Tobias Nielsen, 2.Dette er vel den samme gjengen i 1801: LenkeDet betyr at hun var ca 30 ved vielsen, og ca 47 ved JC sin fødsel. Kan det være de samme folkene likevel. Navn og gård stemmer jo for så vidt. Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Astrid og Vibeke. Tusen takk. Internett har vært ute av drift i hele kveld. Det er grunnen til at dere ikke har hørt en lyd fra meg. Jeg skal nå se over det jeg har mottatt fra dere. Dere har gjort en kjempejobb og skal få høre fra meg når jeg har satt dette sammen mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Vibeke. Tusen takk. Jeg holdt akurat på med å plassere personene i slektsprogrammet. Dette var snadder, og kom mye lenger en jeg hadde håpet på. Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Her har du Lars Pettersen (Pedersen) i 1801 m/fam. LenkeDer ser du at hans mor het Ingeborg Larsdatter. Finner ikke noe skifte etter henne. Finner heller ikke noe skifte etter Petter (Peder) som hun er nevnt i, så faren til Lars er foreløpig et mysterium.Finner heller ikke noe skifte etter konen Else Hansdatter.Dette er også mine aner, der jeg har stått fast selv. Med litt hjelp fra hverandre, faller tingene på plass!Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei. Jeg har funnet noen generasjoner tilbake både på Nils Jensen og Ingeborg Helene Larsdatters aner. 'Din' Gjertrud er søster til Abelone som min samboer har i slekta si.Jeg kan godt notere dette ned å legge det her om det er av interesse.hilsen Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

ErlendJeg er i alle fall interessert! Hvis det er greiest å gjøre det pr mail, er min mailadr: vibekelh@online.noVibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.