Gå til innhold
Arkivverket

[#67786] Klara Monsdatter Søreide fra Austevoll


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Kan noen hjelpe meg å finne fødestedet til Klara Monsdatter Søreide fra Austevoll? Hun døde i Austevoll den 15.02.1937, og det oppgis da at hun var født i Talsa, Nord Dakota. Hun ble født den 08.11.1910. At hun var født i Nord Dakota stemmer, siden hennes foreldre, Mons Haktorsen Søreide og Ingeborg Mikkelsdatter Søreide befant seg der på denne tiden. Men hvor er Talsa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Hei Jostein. Jeg tok dette opp med min kontakt i USA og han skriver slik:Jeg tror det er ikke noen lansby i Nord Dakota med navnet Talsa eller Tulsa. Det finnes selvsagt Tulsa i Oklahoma. Det finnes Tolna, Nord Dakota, som ligger ca 100 km vest for Grand Forks.Jeg har søkt etter Soreide (bokstavet 'ø' bruktes ikke i US, tror det er skrevet 'o') i Nord Dakota og fant ikke noen som het Mons og Ingeborg. Det finnes Edward og Gilbert Soreide i Bowman county, ND i 1910 og Edward, Gilbert, Ellen, John og Olof Soreide i Bowman county, ND i 1920. I 1915 og 1925 bodde Edward, Gilbert, Ellen, John, Olof, Marie og Carl Soreide der. Men jeg har funnet den følgende familie, som ser ut til å være din slektnings familie (vedlagt).Datoen er 24des.1922 (juleaften). Mons (47) og Ingeborg (32) Soreide, barn = Clara (11), Hilda (4), Harold (2). De reiser fra Canada til U.S., importhavnet er Rouses Point, NY. Det står i lista at deres bosted er LaFleche, Saskatchewan. Det står også at barna deres ble født i Canada.LaFleche, Saskastchewan ligger ca 180 - 200 km vest-sørvest for Regina, i nærheten av Gravelbourg.Det som er merkelig er at jeg ikke har funnet familien i folketellinger i Canada eller US.Jeg har også funnet skipslista for Mons da han ankom America (vedlagt). Hans kontakt i US var fetteren sin, Johan Soreide i Clarkfield, Minnesota. Det som er interessant er at Clarkfield ligger i vest Minnesota, ca 70 km øst for grensen med Nord Dakota.Kan du ta kontakt med meg på austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er konfirmasjonen til Klara, sjå pkt.24, der står det, trur eg, at ho er født Talera Nord Dakota. Finner heller ikkje navnet Talera noen plass i Nord Dakota, om det da ikkje er presten som har prøvd å skrive engelsk på norsk, at kanskje er Taylor?? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.