Gå til innhold
Arkivverket

[#67806] Matrikkelen for Københavns Universitet


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Stor takk til Lars Ove Wangensteen som har lagt ut matrikkelen på sine hjemmesider.Som sikkert mange andre har jeg vært inne og kikket på oppføringen av aner med kappe og krage. Henricus Caspari Roesfontanus ble tatt opp i 1673, og det står E. sch Christ foran navnet. 'Family lore' vil ha det til at han deponerte fra Christiania, og det ser jo unektelig slik ut. For å være helt sikker vil jeg være takknemlig om noen er i stand til å verifisere at forkortelsen Christ i matrikkelen står for Christiania.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er jeg på tynn is, men forkortelsen kan bety Ex. schola Christianiensi - hvilket nettopp vel bør tilsi at han deponerte fra Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Slik leser jeg det også, og jeg har ikke sett noen andre forkortelser som kan tolkes som Oslo.Grunnen til at jeg gjerne ville ha det bekreftet 'fra kompentent hold' er at det virker litt ulogisk at han skal ha gått på skole i Oslo. Faren Casparus Ienseni, eller som han på godt dansk kalte seg, Caspar Jensen, var kjøpmann i Roskilde. Han hadde arvet sin kjøpmannsdisk, unskyld sitt kjøpmannskap, fra faren Jens Christophersen. Så detburde jo være rikelig med skolealernativer nærmere hjemstedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han står sammen med studenter fra Christiania som f.eks. Peder Anderse Heide, Niels Pedersen Müller og Peder Jensen Holter for å ta de første jeg kontrollerte (alle de nevnte født 1653).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den omtalte person er vel Henrich Caspersen Rosenkilde, senere til Stavanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Hjertelig takk til Geir for oppklaringen.Da gjenstår bare mysteriet. En mulighet jeg har tenkt på, er følgende. Caspar Jensen døde i 1649, og etterlot bare to sønner. Henrik var den yngste, født i 1641. Han var altså betydelig eldre enn de kullkameratene Geir nevner. Henriks mor vet jeg ingenting om - men navnet Henrik må en langt bakover i Rosenkilde-slekten for å finne igjen, og da under omstendigheter som ikke oppfordret til gjenbruk. Det er derfor ikke umulig at hun var en Henriksdatter. Jeg har mistanke om at hun kan ha giftet seg igjen, og i det nye ekteskapet ha flyttet til Norge, og det er forklaringen på hans skolevalg.Det er bare en gjetning. Men jeg kaster den ut i håp om at den kan gi noen de avgjørende assosiasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I tilfelle en hjernecelle eller to skulle våkne, hva het Henrichs bror og hva vet du om ham? Og Henrich var den jag antok i (5)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Da jeg la inn slektsboka for Rosenkilde-familien, droppet jeg den danske grenen. Jeg har en hjernecelle som mener broren het Jens og overtok farens forretning i Danmark. Men jeg kommer tilbake med detaljene i kveld.Og det er hlet riktig som du antydet, det er Stavanger-kapellanen jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Den hjernecellen jeg snakket om, var nok for gammel. I følge 'Marius', orakelet for Rosenkilde-familien, hadde Casper Jensen bsre ett barn - Henrik, født 1641 i Roskilde.Hans far, Jens Christoffersen, som som nevnt også var kjøpmann i Roskilde, hadde to sønner. Peder (sogneprest i V. Hæsinge og Lyndelse) ble opphav til den danske grenen, og Casper til det som etterhvert ble den norske.Deres far, Kristoffer Pedersen, skal ha vært prest i Birkerød, og farfar Peder Parvus, professor ved Universitetet i København. Prestene finnes selvfølgelig igjen i Wiberg - det jeg strengt tatt mangler en uavhengig bekreftelse på, er forbindelsen mellom Jens og Casper. Men det er heller ingen som meg bekjent har utfordret Marius der så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men jeg skal i alle fall ha eventualiteten i bakhodet når jeg holder på med 'mitt' Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg tror det kan være tid for en liten oppsummering av denne slektskretsen. Foruten i denne tråden har jeg vært inn på ulike sider ved kretsen i debattene 54 280 Min egen Køhler-sak, 58 735 Apoteker i Bragernes Gert von der Lieth, og delvis i 9891 Jørgen Thomasen, handelsmann og stempelpapirforvalter i Stavanger. Jeg begynner med å sette opp en liten tidslinje.1581 Caspar Jensen Rosenkilde blir født, trolig i Roskilde 1641 Henrik Caspersen Rosenkilde blir født i Roskilde 1646 Lene (Magdalene, Malene) von der Lieth blir født 1649 Casper Jensen Rosenkilde, kjøpmann i Roskilde, dør 1669 Kongelig livtjener Didrik Adam Køhler blir utnevnt til toller i Risør 1669 Køhler gifter seg med Lene von der Lieth 1673 Henrik Caspersen Rosenkilde blir matrikulert i København 1679 Didrik Adam Køhler dør i tjenesten 1680 Henrik Caspersen Rosenkilde utnevnes til kapellan i Stavanger 1681 Henrik og Lene gifter seg i Stavanger 1682 Henrik saksøker Daniel Treboni for ærekrenkelser 1703 Fredrik Kjølner, sønn til Didrik og Lene, blir prest i Strømsø 1708 Lene dør i Stavanger 1709 Henrik gifter seg igjen med Janecke Hielm 1713 Henrik dør i StavangerBak disse tørre tallene skjuler det seg en del litt uvanlige forhold. Noen av disse kan inneholde de sprekkene jeg trenger i murveggen rundt Henrik og Lene. Førs noterer jeg at forbausende mange i Rosenkilde-familien gifter seg forbausende gamle. Caspar er en representant for fenomenet. Henrik var hans eneste kjente barn. Kona hans må nødvendigvis ha vært vært vesentlig yngre, skal vi gjette på en fødselsdato mellom 1610 og 1620? Det er derfor sannsynlig at hun har vært gift en gang til.Lenes eksakte fødselsdato er kjent, men ikke hennes fødested eller foreldre. Slektslitteraturen sier hennes patronym ska være Mauritz, men noen Mauritz/Moritz von der Lieth skal ikke være kjent. Slektslitteraturen kan være feil, men foreldrene kan også være Mauritz NN og NN von der Lieth .Jeg vet ikke om Køhler gifter seg før eller etter at han fikk utnevnelsen til toller i Risør, men utnevnelsen ble bekreftet i 1670, så jeg anser det mest sannsynlig at de giftet seg i København.Lenger oppe i tråden har vi diskutert at Henrik deponerte fra Christiania skole. Hvor stort var egentlig inntaksområdet for den skolen? Geir Kamsvaag Berntsen har også merket seg at de fleste kullkameratene var ca. 12 år yngre enn Henrik. Var det lettere å komme inn på skolen i Oslo enn på danske skoler, eller kan vi regne med at han var bosatt i inntaksområdet? I så fall er det nærliggende å tro at moren ar giftet seg igjen og flyttet til Norge eller at han har vokst opp hos andre norske slektninger.De 12 årene i aldersforskjell er også et mysterium. Han er matrikulert ved det normale inntaket, og han gjennomfører studiene på rimelig normaltid. Det kan neppe være hodet som har vært problemet. Mest sannsynlig har han begynt på en annen karriere for så å avbryte den og ta opp studiene.Så et paradoks jeg ikke tror jeg har nevnt tidligere. Køhler dør i 1679, på NSFs tolleroversikt står det dør i tjenesten. I en kopi av slektsboka for Rosenkilde-familien som jeg har hatt mellom hendene, men som nå befinner seg på NSF har Thomle notert at Køhler begraves i Stavanger i 1680, og at gravferden forrettes av tredjekapellan Rosenkilde! Kanskje jeg er for fantasiløs, men eneste måten jeg får disse faktaene til å henge sammen på, er ved å anta at Køhler druknet i tjenesten, og at Thomle refererer til en minneseremoni.Da kommer vi til neste forhold jeg har merket meg. Da mannen døde, reiste Lene fra Risør. Men i stedet for å dra tilbake til Danmark, dro hun til tredjekapellanen i Stavanger. Siden han begynte studiene fire år etter at hun flyttet til Risør, kan jeg ikke finne andre forklaringer enn at de må ha kjent hverandre fra tidligere. Det kan ha vært en eller annen slektsforbindelse mellom Henrik og Lene eller Didrik, eller det kan ha sammenheng med de 12 ’mørklagte’ årene, hva vet jeg. Men jeg har en følelse av at det har relevans på en eller annen måte.Rettssaken mellom Henrik og Daniel Treboni, lektor ved Stavanger skole, er gjengitt i Kristiansand og Stavanger kapitels dombok som er en digital bok her i Digitalarkivet. Jeg planlegger å stave meg gjennom den nå i helgen, men på tredje side har Henrik skrevet et innlegg jeg trenger hjelp med. Skriften er den nydeligste løkkeskrift som ikke skaper problemer, men språket behersker jeg ikke. Innlegget er på latin.Siste mystiske faktum som jeg vil nevne, har jeg berørt i debatt 58735. Fredrik Kjølner og Gerdt von der Lieth var gift med hver sin datter av Anders Mow i Drammen. Igjen er tanken på slektskap nærliggende. Gerdt var den eldste av dem, og det er jo lett å tenke seg at han introdusert sin yngre slektning i familien da han kom til stedet i 1703. Jeg har ikke noe formelt grunnlag for å si de var i slekt, jeg bare tenker høyt.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg prøver med en direkte lenke til den latinske teksten domkapitelsboken:Lenke(Det er også noen linjer på latin på siden foran.)Er det noen språkmektige her i forumet som tar utfordringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.