Gå til innhold
Arkivverket

[#67815] En hard nøtt i Nittedal: Hans Thoresen f. 1831/32


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Hei!Jeg etterlyser opphav til: Hans Thoresen, visstnok født ca. 1831 eller 1832 i Nittedal (Hakadal).Hans livshistorie, slik jeg har puslet den sammen, er som følger: I 1859 (ved dåpen til sønnen Hans Oskar f. 22. 5. 1859 på Kristiania Fødselsstiftelse) kalles han 'musketer i kompani no. 112'. I 1862, ved datterens Amalies dåp i 1862 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=574&idx_id=574&uid=ny&idx_side=-281>Lenke, nederst) bor familien på Lillohagen, og i FT 1865 er Hans spinneriarbeider bosatt på Damsbakken i Nydalen (Vestre Aker). I FT 1875 er han bryggearbeider i Oslo (feilaktig kalt 'Torgersen', og ved sønnesønnen Sofus' dåp i Petrus kirke i Oslo 1898 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk! Dette hadde jeg ikke sett. Opplysningene ellers stemmer jo godt med det jeg har fra før =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielse nr.72 i 1860, og han var fra Jevnaker Lenke Så det ser nok ut som om Anne Mikkelsdatter bare er en feil av presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ole Nilsen er forlover i 1860, og fadder ved Amalies dåp.I 1865 bor en Ole Nilsen med hustru Anne Mikkelsdatter på samme sted som Hans og familien Lenke.Kanskje det er her presten har kommet i skade for å skrive feil navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Fantastisk! Takk for hjelpen! Nå har vi iallefall 2 kandidater, noe som er uendelig mye bedre enn ingen. Det var da en stygg feil av presten å få det til å se ut som om Hans var gift med en annen enn den han fikk alle barna sine med... og også litt av en bommert (av Hans selv?) å føre opp feil fødested i 2 folketellinger..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Skummet ministerialboka for Jevnaker 1837-1857 og fant ingen av de to aktuelle konfirmert i årene 1847-52..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er en Hans som må være bror til Ole i innlegg 11. Han er født i 1825, så om det er han så er alder oppgitt i tellingen feil.Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nittedal, Ministerialbok nr. 3 (1814-1836), Fødte og døpte 1825, side 63. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hans Thoresen den eldre dør 3. 10. 1826, 2 år gammel. Lenke . Kanskje 'min' Hans er oppkalt etter den døde broren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skjønner ikke helt det med 2 kandidater? Det er bare kommet fram 1 kandidat når det gjelder Hans Thoresen, men jeg la inn lenke til 2 kirkebøker, ministerial- og klokkerbok, pga. av at bøkene er vanskelig å lese.Hvem som har har oppgitt hvor Hans ble født i FT1865 og FT1875 vet du ikke. Hans i 1900 Lenke og her står rett fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hans i klokkerboka og Hans i ministerialboka har ulik fødselsdato (27. 12. 1832 i ministerialboka og 16. 12. i klokkerboka) og moren heter i det ene tilfelle Ingeborg og i det andre tilfellet Anne Olsdatter, såvidt jeg kan se. Kan det være samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

De er òg døpt på forskjellige dager, og fadderne ser heller ikke ut til å matche. Forsåvidt ingen ting i veien for at det kan ha vært 2 stk Thore Amundsen som hver får en sønn Hans omkring samme tid i samme prestegjeld (eller rettere samme bygd, Lunner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hmm,såvidt jeg kan se,er nr.17 i ministeralboka,og nr.16 i klokkerboka, begge født 17 des. og døpt 10 febr. Og i begge bøkene står samme navn på foreldrene,Thore Amundsen og Ingeborg Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.