Gå til innhold
Arkivverket

[#67830] Brukerundersøkelse av Arkivverkets lesesaler i Oslo, Bergen og Trondheim


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anette Skogseth Clausen

Hva mener du om Arkivverkets brukertjenester?Nå kan du si din mening. Arkivverket skal kartlegger bruken av lesesalene, og inviterer derfor alle lesesalsgjestene i Trondheim, Bergen og Oslo til å delta. Undersøkelsen varer til 1. juni: https://www.questback.com/arkivverket/lesesal/Svarene fra undersøkelsene vil bli brukt i arbeidet for å utvikle og forbedre Arkivverkets brukertjenester.Det er også laget en egen brukerundersøkelse for Digitalarkivet. Tilbakemeldingene i denne undersøkelsen vil bli brukt i videreutviklingen av nettsidene: https://www.questback.com/arkivverket/digitalarkivet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det har jeg ikke datakunnskaper til, men grunnlaget for å svare er vel heller ikke så stort siden jeg kun har vært på ett av Stasarkivene og det er noen år siden. Jeg har ikke noen god erfaring med å være der, bortsett fra en gang jeg var der. Da fikk jeg hjelp til å tyde noe jeg fant om slekt som kom fra Ål i Hallingdal til Vikna i Trøndelag. En av de andre gangene hadde jeg planlagt å se vaksinerte i Vågan for 1840-årene, og ringte på forhånd fordi jeg trodde jeg måtte forhåndsbestille det. Jeg fikk beskjed om at det hadde de på lesesalen. Jeg hadde en dag til disposisjon og møtte opp, og der var det ingen vaksinasjonsprotokoll for 1840-årene. Den måtte forhåndsbestilles fikk jeg vite, og det var jo nettop det jeg hadde prøvd på da jeg ringte på forhånd. Så den har jeg til nå ikke fått sett. En annen gang skulle jeg se innrulleringer for Trøndelag, og fortalte vel at jeg skulle se etter hvor noen var født. Det ble jeg fortalt at det sto ikke der. Jeg ville likevel se hva som sto der, men fikk da til svar at det ikke var orden på innrulleringene og at de ikke kunne hente det for meg. Jeg hadde inntrykk av at de ikke gadd å hente det jeg ønskeet. En annen gang skulle jeg ha hjelp til å tyde et skifte, men den som skulle hjelpe forsto mindre enn jeg. Så jeg kunne like gjerne sett det skiftet på mikrofilm. Nå fikk jeg hjelp av en annen som var der da, men jeg mener at det som er ansatt på slike arkiv burde kunne bedre. Jeg er ikke fristet til å besøke noe arkiv en gang til, og det er flere år siden sist jeg var på det arkivet. Jeg kan like gjerne sitte og se skifter og annet materiale på mikrofilm, men det er jo en del kilder jeg ikke får sett da som f.eks skiftedestinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Denne går jo til brukerundersøkelsen for Digitalarkivet og ikke til brukerundersøkelsen av Statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Brukerundersøkelsen er nede pga teknisk feil. Ny versjon blir lagt ut så snart den er klar. Allerede besvarte undersøkelser blir tatt vare på. Vi beklager ulempene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Var på Statsarkivet i Bergen engang, stolene der var rene museumsgjenstander, som passet bedre til tortur enn å sitte behagelig i, håper at mer behagelige stoler er på plass nå. Ellers så er det jo ikke så nødvendig å ta tur dertil nå når mange ting er å finne på nett, det er bra.V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Og vi er vel relativt godt fornøyd med tilstanden innpå digitalarkivet her og alt nytt som kommer til her.V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.