Gå til innhold
Arkivverket

[#67833] Vatten i Agdenes


Gjest Aud Kalland Sterten
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Karen Jensdatter Watten ble gift 1777 i Stadsbygd med Lars Nilsen Sterten. Hun skal være født på Kibneb ifølge Lensvikboka. Watten eller Vatten er ikke et gårdsnevn som kan knyttes til Kibneb eller andre gårder i Lensvika. Jeg har ikke funnet Karen konfirmert i Stadsbygd. Ifølge Ft1801 er hun 50 år gammel.Jeg her lett litt i kirkeboka for Ørland, og har funnet ei Karen Wattne konfirmert 1773. Hun vil være født omkring 1755.Er det noen som kjenner til en Jens Vatten som mulig far til Karen ?Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per Fossum

Aud Så i bygdebok for Lensvik, redigert av Egil Øyangen på hans hjemmeside og fant henne på Kibneb. Lenke: Lenke Kan det være at hun var i tjeneste på gården før hun giftet seg? mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Takk for innspillet.Det er en mulighet for at hun kan ha vært på tjeneste i Ytre Agdenes. Jeg er likevel i tvil, og synes det er rimelig å se nærmere på hennes opphav.Konfirmasjonen i 1773 rimer ikke godt med at hun er født 1751.Så vidt jeg kan se er det ingen fadre fra hennes slekt på Kibneb ved barnas dåp. Nils og Karen døper en sønn Lorentz, som kun er er brukt i Stadsbygd en gang før (1755).Kanskje noen med tilgang til kirkebokavskrifter for Ørland kunne se på døpte omkring 1755 ?Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.