Gå til innhold
Arkivverket

[#67836] Halvor Helgesen Haneborg (1757-1809)


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Halvor var gift med Meline Maria Frantzdatter (Botner)(1764-1804), og paret skal ha hatt 8 barn. Kjenner noen til disse barna , og deres etterkommere ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her tror jeg du har paret i 1801? LenkeHer er vel noen av barna listet opp i alle fall? :-)Skal se om jeg finner flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

God dag til deg Gunn ! Hvordan fikk du de frem ? Jeg søkte også på Folketellingen, men fikk ingen opp. Takk skal du ha, da mangler det gentlig bare 4 stk ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk, IGI fant jeg i farten følgende barn listet opp:Legger lenke til 1. barn Kari Halvorsdatter f. 1791 her: Lenke2. Marthe døpt 8 mars 1793 Aurskog, Akershus3. Frantz dpt 10 nov. 1793 Aurskog, Akershus4. Anne Fridrikke dpt 4 okt 1795 samme sted5. Anne Kristine dpt 12 mars 1797 samme sted6. Halvor dpt 24 mars 1802, sammme sted.Med forbehold om rett avskrift.Ellers fant jeg familien ved søk på den landsomfattende 1801-tellingen digitalarkivet. ( Halvor Helges...)Skal se om jeg finner flere barn. Disse kan sikkert sjekkes i kirkebøker.Koser med i gråværet i Bengtsfors med dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel eldste datter Christine Halvorsdatter f. 1787? Lenke Vel samme barn som eldst i 1801-tellingen.Skal se om jeg kan finne Birthe Sophie også.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Birthe Sophie Halvorsdatter i passe alder f. i Aurskog, men far er ført som Haugen her. Muligens en feil.Vi får se om det er mulig å lese fra kirkebøkene?LenkeDa har jeg vel funnet 8 barn i så fall? Om jeg ikke har gått surr i tellingen::-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel jeg ble litt usikker nå på eldste datter Birthe Sophie som jeg her fant i kirkebok, se høyre s. dåp nr. 27. Her står også Halvor Haugen, og mors navn er ikke nevnt her? LenkeFår lete etter parets vielse, for de kan jo ha bodd på en annen gård da eldste datter ble født.Fedrenes farsnavn var ikke alltid nevnt, kun gårdsanavn.Pussig at om det skulle være to Birthe Sophie Halvorsdøtre i samme området, født samme år.Skal lete litt etter en forklaring.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bra at du hjelper med å bekrefte barna , Carsten.Fant vielsen i denne kilden , men jeg skal lete i kirkebøkene for¨å se om jeg finner om det er nevnt gårdsnavn der.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Dette ser veldig bra ut, mye arbeid for dere, datoen for vielsen stemmer ikke med Odd Ottesens bok om Botner, der er vielsen oppført til 13 Apr 1786, men det betyr jo lite.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg omsider vielsen i kirkbok for Høland . Se 1. rubrikk vielse 3 april.LenkeGårdsnavnet står Hanborg, her så da var det litt pussig med navn Haugen ved barndåp av Birthe Sophie?Vi får sjekke det litt nøyere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det stemmer nok Gunn. Haugen var en del av Haneborg som Ole Helgesen bygde (bror til Halvor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg har inntrykk av at dette har du god oversikt over Carsten, vet du hvordan event slektsforhold er mellom Haneborg på Lie, Ørje og Haneborg i Aurskog og Høland ? Jeg regner med at det er samme utspring, her, men hvor deler det seg? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg løfter dette temaet frem litt i håp om at det er noen som kan gi respons på mitt innlegg nr 15? Jeg føler meg rimelig sikker på at det er en nær forbindelse , her. På begge sider er det ett par navn som også går igjen i generasjoner, Anders og Halvor. Halvor ser en også går igjen mot den grenen som ble Heyerdahl fam. Det tidligste utspringer er nok det samme, men det forgår delingen, det er vel antar jeg, 2 søsken som havner på hvert sitt sted geografisk, og så oppstår de 2 familiene videre rund disse eiendommene. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Hva er tidaspektet i eventuell deling av linjene her? Har mye info på Halvor Halvorsen Haneborg f 1802 sine etterkommere, om det er i denne tidsrammen du jobber med. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Det er jeg usikker på Petter, men jeg vil forsiktig anta engang midt på 1700 tallet. Halvor Halvorsen er så vidt jeg vet sønn av Halvor Helgesen. De folkene jeg kjenner til på Lie er Anders C Haneborg f 1838 Høland, han bør være sønn av Kristian A Haneborg f 1806 Høland, som igjen er sønn av Anders Halvorsen Haneborg, Høland (1776-1847)g m Berte Sofie Nordbye (1774-1853). Anders C Haneborgs (1838), sønn er Petter Asbjørn Aarnæs Haneborg og han finnes på Lie, det samme gjør hans far. Håper dette er riktig og kan gi en indikasjon på hva som skjedde når? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Petter, kunne du event gi meg etterkommere av Halvor (1802)). Kanskje du også har dette event for Frantz. Han er klart oppkalt etter sin Morfar, Frantz Gulbrandsen Botner. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Jan Erling, ta kontakt på etternavnet mitt @online.no, og så sender jeg en datafil. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Mulig dette ikke lenger er interessant, men jeg har så vidt jeg vet fått registrert alle barna til Halvor og (Malene) Maria:a. Christine. Født 1787 Aurskog. Døpt 04.03.1787 Aurskog, (MINI): d: 4de blev Halvor Helgesens Daatter døbt og kaldet Christine. Mad: Heÿerdahl bar det. Fadderne vare S(?)arvard Heÿerdahl Corporal Halvorsen, Lars Nordbÿe.b. Birthe Sophia. Født 1789 Aurskog. Døpt 27.02.1789 Aurskog, (MINI): d: 27. blev Halvor Hougens Daatter døbt og kaldet Birthe Sophia. Jochum Hougens kone bar det. Fadderne vare: Ole Nordbÿe, Anders Waaler, Jens Waaler. Død før 1804 (ikke nevnt i skifte etter moren)?c. Karie. Født 21.03.1791 Aurskog. Døpt 26.03.1791 Aurskog, (MINI): Halvor Helgesen Haneborg og Maria Fransdr Barn Karie. Fød d: 21de Marts. – Marte Haneborg, Berthe ibid: Ole Helgesen ibid: ole Halvorsen ibid. Guldbrand Fransen Buenæs. Intr: d: 25de April.d. Marthe. Født 01.03.1793 Aurskog. Døpt 08.03.1793 Aurskog, (MINI): Halvor Helgesen Haneborg og Maria Frantz Datter daab B: Marthe fød d: 1ste Mart. Test: Mari Gulbrandsdatter Halvorsrud, Lars Øst Berger, QvarteerMester Haneborg, Ole Helgesen ibid, Ole Olsen Blixrud. Introd: d: 1 April.e. Anne Friderika. Født 1795 Aurskog. Døpt 04.10.1795 Aurskog, (MINI): Halvor Helgesen Haneborg og Hstr. Maria Frantzd. daab B: Anne Friderika. T: Aniken Syprian(?) d: A??stor?, Lars Olsen og Ole Nilsen Nordbÿe, Marte Halvors d: og Anders Helges. Haneborg. Død/gravlagt 03.04.1796 Aurskog, (MINI): Anne Fridrika Halvorsd: Haneborg, ½ Aar.f. Anne Kirstine. Født 1797 Aurskog. Døpt 12.03.1797 Aurskog, (MINI): Halvor Helgesen Haneborg og Hstr. Maria Frantzd: B: Anne Kirstine. T: Bolette Sofia og Birthe Sofia Olsd: Haneborg, Klemet Targaldsen ibid, GlarMester Lars Nordbÿe og Amund Nilsen Nordbÿe.g. Frants. Født 1799 Aurskog. Døpt 10.11.1799 Aurskog, (MINI): Halvor Helgesen Haneborg og Hstr. Maria Frantz d: B: Frants. T: Marthe Halvorsd, Klemet Targalds, Vagtmester Anders Haneborg, Vagtmester L: Nordbÿe og Kari Helges. d: Østberger. Død/gravlagt 12.04.1801 Aurskog, (MINI): Frantz Halvorsen Søndre Haneborg, 1 ½ Aar.h. Halvor. Født 1802 Aurskog. Døpt 24.03.1802 Aurskog, (MINI): Halvor Helgesen Haneborg og Hstr. Maria Frantz d: B: Halvor. T: Birthe Sofia Olsd: Karina Targalds d: Vagtmester Lars Olsen og Helge Ols: Haneborg, Erik Amunds: Østre Berger. Jeg er etterkommer av Kari, f. 1791, og kan gi mer informasjon om henne, dersom det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Absolutt intr Kenneth, kan du sende meg det på en fil, e-mail: jeh-manor(at)bredband.netMvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Har kikket litt mere på dette og foreløbig kommet frem til følgende: Kristian Andersen Haneborg f ca 1806, Aurskog, var far til Anders Christiansen Haneborg f 1838, Høland, hans sønn var Petter Asbjørn Aarnæs Haneborg (1873-1955) g m Ragna Slang (1879-1965). Hvem var far til Kristian Andersen H (1806-?), det er mitt spm? Vet noen det så ville det være flott? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.