Gå til innhold
Arkivverket

[#67838] Tyding av kirkebok Hemne 1819


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Noen som kan tyde farsnavnet eller etternavnet til far til Andreas her nr 21 Lenke Evt. også tyde ordene bakerst under anmerkninger. Regner med at det siste ordet er 'leyermaal'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Kanskje det! I tilfelle at Lods ikke er et etternavn, så må det jo være en los, som ble skrevet lods dengang, ved navn Andreas og som var fra Sunnmøre. Var kanskje innom Hemne, kanskje Hemnskjel, som ligger helt ute i leia. Andreas og Mali`s sønn Andreas kom senere til Ulsetås i Skatval, og gifter seg med Jonetta Jonsdatter Skeisaas, Skatval Lenke Kanskje noen kan få ut noe av det? Ellers kjenner jeg til at Losen er et etternavn, men om det er relevant å nevne det, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Ved vielsen er Andreas Andreassen kalt Holdin LenkeI Stjørdalsboka, både under Skatval bind 4 og i bind 2-2 for Stjørdal er han kalt Ulsetås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Hei Finn! Ja, jeg er da klar over at Ulsetås er et Stjørdalsnavn. Det var jo der han vaks opp. Og nå ser jeg jo på ft. i 1801 og 1865 at det er både Holden, Holten og Holtan i Hemne. Så der er nok fra Hemne at Andreas har med seg etternavnet sitt.Men faren, Andreas Lods blir vel en gåte, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kanskje du kan leggja inn eit eige spørsmål om Andreas Los frå Sunnmøre. Det kan jo vera at andre her på forumet kan kjenna til mannen, men som ikkje les denne tråden her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.