Gå til innhold
Arkivverket

[#67839] Tyde hjelp 2 Setskog/Høland


Gjest Arild Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Andresen

Hei Er det noen som hjelpe meg med å tyde dåpen til Hilda, nr 8 1871. Hilda født 13. november 1870, døpt 29. januar 1871. ......Caroline Halvorsdatter Grasmoen ... Glytta. ..........Casper Andreassen Rakkestadsetera Faddere ser ut til å være: Ole Andreassen Velta i Eidskog, Halvor Engebretsen Vangen do., Gunnerius Olsen ....., Gina Engebretsdatter Vangen do., Thea Brynodsdatter Glytta. Lenke mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Klokkerboka, men desverre så står ikke fadderne der LenkePigen Caroline Halvorsdatter Gr-smoen af Glytta der angav som barnefader ungkarl Casper Andreasen Rakkestadsætera. 23 og 26 år. FAddere: Ole Andreasen Velta i Eidskog, Halvor Engebretsen Vangen do, Gunnerus Olsen ... do, Gina Engebretsdatter Vangen do, The Brynvoldsdatter Glytta. Opgaven ... af Ole Andreasen Velta af Eidskog. Begges første leiermaal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Caroline Halvorsdtr.f. 1848 på Åser u/ Gløtta var datter av Halvor Pedersen Morttjernet i Aurskog f 3/12 1818 og Berte Marie Svensdtr. Hafstenmoen 1822 - 1893. Caroline ble i 1872 g.m. faren til Hilda, Kasper Andreassen f. 1945 på Rakkestadsetra. Familien flyttet til Sverige i 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Andresen

Hei Magne Takk for opplysninger. Jeg hadde nok det meste av det fra før. Halvor og Berte Marie er mine tippoldeforeldre. Hvor har du disse opplyningene fra? Jeg har mine opplyninger fra kirkebøker. Mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Mine opplysninger har jeg fra bygdebøker dvs sekundærkilder, så de må sjekes mot kirkebøkene som må anses mer pålitelige. Her er mine referanser: Morttjernet, Halvor Pedersen: - Aurskog/Blaker b.I s. 235 nr 10. Her finner du også familien hans bakover. Stedsnavnet til kona Berte Marie Svensdtr. er her oppgitt til Volden, men i bygdebok for Setskog/Høland b I s 310 finner vi familien under Åser Grasmoen - andre spalte - og her er hennes stednavn Hafstenmoen som hører til gnr 038 i Vestrengfjerdingen i Høland. Carolines ekteskap står under Beboere/innerster s. 319 i samme bindet. Disse bøkene får du sikkert lånt på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.