Gå til innhold
Arkivverket

[#67842] Hvem var Torchild Larsen Holte?


Gjest Knut Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Lunde

Hvem var Torchild Larsen som giftet seg med Maren Sørensdatter Holte (ca 1778-1840)antakelig tidlig på 1800-tallet? Maren var ugift datter på gården Holte i Tveit i 1801, og i 1804 bar Torchild og Maren sønnen Søren til dåpen og da bodde de på Øvre Holte. De fikk også sønnen Lars, døpt i 1806. Jeg kan ikke finne vielsen til Torchild og Maren. I FT 1801 var det en Torchel Larsen 18 år som var tjenestedreng på Sandnes gård i Tveit, og en Torkil Larsen 17år ble konfirmert i 1799, bosted Tvedvand. Om dette er samme og 'min' person, vet jeg ikke. Kan noen hjelpe meg å finne opphavet til Torchild?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er dette den kandidaten du lurer på om er rett? LenkeDa blir det å lete etter vielsen for å se om alder passer og mulig hvor Torchild kom fra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dåpen til sønnen Søren i 1804 se kirkeboka , 1. rubrikk 2. side. Her er faren Torchild først ført som Sørensen , som så er overstrøket og rettet til Larsen: LenkeSkulle nesten trodd at vielsen er å finne i samme kirkebok, siden bruden kom herfra. Skal lete litt, fant ikke vielsen på Fam.s.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vet jo ikke om det er mulig at Torchild Larsen kom fra Aust-Agder , Holt?Her er i alle fall den dåpen , se kirkeboka nr. 75: LenkeFaren fra Kragerø, synes jeg det står.For Vestagder, Tveit finner jeg ikke så tidlige dåpeinnføringer, dessverre, så da er du vel lite hjulpet med dette?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til sønnen Lars her fra denne avskriften: LenkeMulig faddere kan gi spor til Torchilds opphav?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Lunde

Det var denne konfirmanten jeg tenkte på. Jeg har ikke funnet noen Torkild Larsen i konfirmantlista for Holt så det er jo en mulighet at han kommer derfra. Kanskje det kan finnes noen opplysninger om denne Torkild i ei bygdebok for Holt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Håper noen har bygdebok for Holt så du kan få hjelp til oppslag her.Lykke til med fortsatt leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Finner du denne Torkild død i Tveit? Ser kona døde som legslem i 1849, 74 år.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Lunde

Foreløpig er jeg ikke kommet særlig lengre. En mulig kandidat er innlegg 5, dvs en sønn av Lars Hansen og Karen Torkildsen i Holt. Alderen på denne Torkild stemmer bra med konfirmanten på Tvedvand i 1799 og tjenestegutten på Sandnes i 1801, og jeg kan heller ikke finne at sønnen til Lars i Holt Aust-Agder ble konfirmert i Holt. Men foreløpig har jeg heller ikke funnet verken vigsel eller begravelse av ektemannen til Maren Sørensdatter, så jeg er litt usikker. Men dette er foreløpig det beste jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det ser ut til at det ikke finnes vielser i Tveit mellom 1799-1819, eller rettere sagt,ikke blandt det nevnte sider for Tveit.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg hadde noen notater liggende fra Tveit Knut, Holte hørte jo til Tveit prestegård, men du har funnet denne Torchild på Tveidevann, som også var under presten sin hånd.Jeg ser av mine notater at en Tønnes Larsen på Klepp i Tveit har giftet seg kring 1800, han har flytta fra Klepp til Tveidevann,der fant du vell denne Torkchild på denne tiden, samtidig er det jo mange navn fra Holt og Tvedestrand området ved barnas dåp. Kan tilfeldigheten være så enkel, at kvinnen var Holte, og han var fra Holt. Men der står Holte som etternavn på han, også i BB for Tveit. Kansje du må kikke i skiftene, for å muligens nøste videre.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tviler på om Holt er relevant her. I lenken til innlegg 5 står det nok Lars Hansen Krogseje (ikke Kragerø) og Karen Torkildd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Verner Wennerberg

I boka Slekter i Tveit (Tveit historie) av Johan Tveite står om Klepp-ætta på side 142. Der står om Lars Torjesen Klepp (1758) - 1832, han hadde barna Tønnes f. ca 1777 som er nevnt i innlegg 16, og 2 sønner til som er nevnt. Kan det tenkes at Torchild er en 4de sønn som Johan Tveite ikke har funnet.Hilsen Ole V. Wennerberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Lunde

Jeg har faktisk notert Lars Torjesen med et spørsmålstegn uten at jeg husker hvor jeg har det fra. Det var jo lovende det med Tønnes og Tvedvand. Takk skal dere ha begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Dersom jeg ikke husker meget feil,(det kan tenkes) så mener jeg at denne Lars kom fra Greipstad, til Klepp i Tveit.Men det kan tenkes at et skifte kunne gitt noen opplysninger.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Verner Wennerberg

Ifølge Johan Tveite var Lars født på Klepp av foreldre Torgie Larsen og Inger Olsdatter, men det er usikkert hvor Torgie Larsen kom fra.Hilsen Ole V. Wennerberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Lunde

I BB Garder i Tveit side 491 har Lars Torjesen og Siri Korsmusdatter to sønner, Tønnes og Korsmus. I boka Slekter i Tveit side 143 har de tre sønner: Tønnes (1777), Korsmus (1787) og Andreas (1779). Spørsmålet er da: har de også en fjerde sønn Torkild født rundt 1782?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Lunde

Jeg har gått gjennom dåpsfortegnelsene for barna til Andreas, Korsmus og Tønnes Larssønner, og alle disse har oppgitt brødre eller far Lars som fadder. Men ingen har Torkild som fadder og Torkild har heller ikke noen av disse som fadder for sine barn. Det behøver selvfølgelig ikke bety noe, men jeg tror ikke Torkild er sønn til Lars Torjesen Klepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Da har du trolig ryddet Klepp utav veien, men la oss nå se på navnet til faddere som oppgis i KB Foringa, ligger under Tveit prestegard.Berte Chatarina Forengen hun har navnet Syversdatter, og i 1807 har hun og mannen Jens Nilsen Forengen sønnen Nils Christian til dåpen Tellef Tellefsen Tveidevand, kom fra Kostøl. Anders Sørensen Holte, Må nødvendigvis være bror til Maren, Søren Olsen Holte som dør i 1809 70 år må da være deres far. Men hvorfor har han navnet Søren Joensen i 1801 da? Guri Osmundsdatter Buestad, må nødvendigvis være datter til Osmund Buestad. Guri er trolig 31 år i 1801, og har også trolig en datter med navnet Guri Bendtsdatter. Trolig dør denne Guri Osmdtr. i 1808. Så var det Jens Nilsen Forengen, han døde vell som lægdslem i 1862, 88 år.Da er vi tilbake til den Berte Chatarina jeg nevner innledningsvis. Så var det denne Guri i Kragebua da. Det må nødvendigvis være Guri Jørgensdatter Justvig g.m. Hans Poulsen Krageboen. Hun døde trolig i 1814 Da tror jeg at en har en oversikt over faddere til barna til Torchild Larsen. Og jeg kan ikke se noe spesiellt, som skulle gi spor etter Torchild, det er dette problematiske til sine tider'Den berømmelig nål i høystakk' neimen ikke lett å finne. Skal kikke i alt av papir fra Tveit, evt. Birkenes, ser der er noe til Følsvann, skal se om jeg kan få avklart dette sporet.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Lunde

Det er vel omtrent som jeg har kommet til. Det eneste å tilføye er kanskje at siden Tellef Tellefsen Tvedvand er fadder for Torkilds sønn Lars, og siden Tellef var husmann på Tvedvand på den tiden Torkild Larsen Tvedvand ble konfirmert (1799), så er det kanskje rimelig å anta at Torkild Larsen Tvedvand og Torkild Larsen Holte er samme person, men det ser ikke ut til at han har noen nære familietilknytninger til Tvedvand. Når han likevel ble konfirmert mens han bodde der, kan det kanskje tyde på at han kom utenbygds fra og tjenestegjorde på Tvedvand, og noe senere på Sandnes? Dette blir litt i blinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.