Gå til innhold
Arkivverket

[#67843] Sorenskriver Tønnes Rasmussen, (ca 1600) Lister


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Kjenner noen til Sorenskriver Tønnes Rasmussen, event aner og etterkommere ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det, dette skal jeg prøve. Vet litt om han, b l a at han ble flyttet fra Lister til Mandal, og ble der Vistør og Kaptein til Lands og til Vands. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Tror nok at han var Sorenskriver, dette er sakset fra: Kong Kristian den fjerde og hans mænd på Bremerholm. - Kapitel III F Kbh., Gyldendalske Boghandel, 1889 Hans Daniel Lind (1847-1924)'1638-45. Thomas (Tønnes) Rasmussen var først Sorenskriver i Lister Len og beskyldtes 1630 for at have været Aarsag i, at nogle Børn vare druknede. 1631 forflyttedes han til Sorenskriveriet i Topdal i Mandals Len, men da han 1637 angav nogle Urigtigheder ved Toldopkrævningen i Flækkerø, blev han forordnet til Visitør der og til Kaptejn til Lands og Vands med 150 Dlr.s Løn fra 2. Jun. 1638; tillige anvistes der ham en liden Galej med nogle Stykker til at krydse med i Søen for Visitationens Skyld. T. N. føres nu i Regnskaberne som Søofficer indtil 3. Nov. 1645, da han aftakkedes; men endnu 1647 var han Visitør i Flækkerø 1'1) Sj. Reg. 19, 515. Sj. Tegn. XXVI, 227. N. Rigsr. VII, 120. 305. 503. 646. VIII, 262. 308. 2) Sj. Reg. 20, 73. 300. 21, 118. 122. 178. 310. Sj. Tegn. XXVII, 189. XXVIII, 188. Klæd. 1643-57. Kirkebg. Breve IV, 334. Bruun, Kolbh. 35. Kbh. Dipl, III, 220. II, 811. Bruun, Kort Adl. 411. N. Rigsr. IX, 132. 'Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja Thomas (ikke Tønnes) er nevnt på side 139 og 141 i boken jeg henviste til i innlegg 4, men det står ikke så mye om han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja, der har du karen både som Sorenskriver, Kaptein og Toller. Han er forøvrig far til Kaptein i Sjøetaten, Michael Tønnesen (b l a Kapt på orlogsfartøyene Norske Løve,Svenske Falk og Sverdfisk.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja det kan nok stemme Lars Ove, det er brukt begge fornavn her. Hvis jeg går til Knud Gethers bok 'Middelalder -familier i Flensborg og Nordfrisland og deres etterkommere i Danmark, Tyskland og Norge', så viser han til at begge navn er brukt om vedkommende. Det er vel grunnen til at du ikke fant han under Tønnes til å begynne med. Hvis det er noe der som du kunne være snill å klippe inn for meg så hadde det vært flott. Du kan i tilfelle sende det på mail til: jeh-manor(at)bredband.net Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDu kan jo laste ned hele PDF-filen 'Buskerud-Vestfold-Telemark-AustAgder-VestAgder' på min hjemmeside hvis du vil? Ellers så kan jeg finne JPEG-filene og sende deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Den kjenner jeg Gunn! Jeg laster ned fra din hjemmeside, Lars Ove ! Takk til Dere begge ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Kunne vært spennende å finne ut hvem han var gift med og hvor han kom fra, men det er vel ikke lett ? Noen ideer her ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg var innom skifter i Skien . Her fant jeg en del Tønnesen-navn med dansk opprinnelse. Vet ikke om det her kan være noen etterkommere ?LenkeEn Mikkel Tønnesen er nevnt her ?Fint at du får hjelp av Lars Ove og alt han har samlet på sin nettside.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg tror ikke at dette er de samme Tønnesene, grunnen er b l a at jeg kjenner navnene til endel av disse barna, hvis det er denne Mikkel Tønnesen som det event kunne ha vært, og da stemmer ikke. Ville nok tro at den Thomas (Tønnes) Rasmussen som jeg har som Sorenskriver, er av dansk opprinnelse. Magefølelsen sier meg det. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.