Gå til innhold
Arkivverket

[#67846] Hjelp til oppslag i folketelling 1885 e.l. Kristiansund ?


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

23 april 1882 blir Gudrun Simonie Jacobsen døpt i Kristiansund. Foreldre er Iver Martin Jacobsen og Anna ???. Ikke mulig å se navnet hennes i kirkeboka da den er brent. Foreldrene er ikke gift da, og jeg har heller ikke funnet dem gift seinere.I FT 1900 finnes en mulig kandidat til Gudrun, men hun bor da for seg selv.Jeg lurer på om noen kan ha tilgang til en folketelling mellom 1882 og 1900 for eventuelt å se om hun da bor sammen med moren for om mulig å finne hennes navn.Gudrun gifter seg seinere med Peter Elias Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Ja, Astrid... jeg har fått noen svar der ... men fremdeles gjenstår hvem denne Anna (moren) er.Og jeg har forsøkt å finne konfirmasjonen hennes, men den er enten skjult av brannskade, eller så er hun ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her står mora som Emma Oline Eriksen. Etter begge foreldrenes navn står u. Det betyr at de var ugift ved datterens dåp. I parentes: 'viede i Christiansund'). Adresse: Vollabakken 24. Men foreldrene er ikke i Trondheim, heller ikke i Kr. sund i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

hmmm finner en Iver Martin i fengsel i Trondheiom i 1900 tellinga.. men stemmer ikke helt med fødselåret jeg har gått ut fra tidligere Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er meget lesbare forlovererklæringer for Kristiansund 1881-1893. Ikke særlig brannskadde for 1882 og 1883, har ikke sett noe videre. Jeg fant ikke foreldrene til Gudrun Simonie gift de 1882/83, men det kan tenkes du finner dem der, om du er utholdende nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

:) Har bladd gjennom alle vielser både disentere og kirkefolk fra 1882 til 1902, men ingen å finne. Akkurat begynbt på forlovelsene nå--- så vi får håpe det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her tror jeg vi har repslagersvennen i Ålesund i 1875:LenkeHan er født i Bergen, og det stemmer med hva som står etter farens navn ved Gudruns konfirmasjon: af Bergen.Dette var også et lite fremskritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Hei igjen Ja, da er vi på den Iver jeg har trodd på en stund. Han er født i Bergen 1851 og i folketelling 1885 er han repslager sammen med sin bror Johan hos Gjærtsen i Bergen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=F81201&personpostnr=24417&merk=24417>LenkeHan er sønn til Jakob Iversen, og det ser ut som Iver Martin benytter Iversen og Jakobsen litt om hverandre, og med og uten Martin. Så Iver Iversen, kan like godt være den Iver Martin Jakobsen som jeg leiter etter.Den Iver Martin som er i fengsel i FT 1900, er vel den samme som er i FT 1865 i Overhalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Jeg er enig i ditt resonnement her og tror vi må ha truffet riktig Iver født i Bergen. Jacob Iversen og Erenstine i 1885-tellinga er kanskje foreldrene til de to brødrene?Men foreldrene til Gudrun S finnes åpebart ikkei FT 1900. Døde de før den tid? Bodde hun hos noen andre ved konfirmasjonen i Trondheim utenat dette fremkommer i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

innlegg 8 -- konfirmasjonen til Gudrun viser at foreldrene er Iver Martin Jakobsen og Emma Oline Eriksen. Ugift når Gudrun ble født, men siden viet i Kristiansund.denne llinken Lenke viser Gudruns dåp. (nederst på venstre side) Selv om mye er brent bort, er det da tydelig at det står Anna der og ikke Emma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, det står Anna, man kan såvidt skimte Ol.. etter Anna.Jeg tenkte følgende kunne være verdt å nevne:En av fadderne ved Gudruns dåp er Erik Eriksen Solemsdal. I 1900 bor Gudrun hos enken Ingeborg Solemsdal:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f01503&gardpostnr=1831&personpostnr=8260&merk=8260#ovre>LenkeSolemsdal er gårdsnavn i Bolsø. Jeg vet ikke om dette har noen betydning, men det er viktig å ta vare på de få halmstrå som finnes.Videre så jeg i dag morges i Adressebog for Trondhjem uten å finne spor av Gudruns far f. eks.:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Der tror jeg Anne har funnet Anne Olise. Jeg var egentlig i tvil om det stod Oline eller Olise som andre navn på mora ved gudruns konfirmasjon.Og Anna Ol.. har fødselsår 1858 ved Gudruns dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Stor takk til både Anne og Astrid. Dette var moro. Dette er slekta til naboen min som vi akkurat har begynt å grave i, men med dette funnet her kommer vi trolig inn på mitt eget anetre :)Men.. jeg finner fremdeles ikke hverken Anna eller Iver Martin i 1900. kanskje det er slik du foreslår, Astrid, at de begge er døde? Men hvis vi går ut fra at de var i live ved Gudruns konfirmasjon, må de begge ha dødd i løpet av 1897 - 1900. Men nå ser det i allfall ut til at den mystiske Anna er funnet. Så blir det å fortsette søket etter vielsen til Iver Martin og Anna, og eventuelle dødsfall.OG... så har vi en annen minst like vanskelig nøtt, men den kommer i et annet innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.