Gå til innhold
Arkivverket

[#67847] Foreldre til Kari Roaldsdtr. Godøyen, Støren, Sør Trøndelag.


Gjest Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Bonesmo

Kari Roaldsdtr. født 1711/d 1777 blir gift med Jonas Toresen Solem i 1738. Fødsels- og dødsår er korrigert i forhold til Støren boke etter opplysninger i et skifte, ref. Statsarkivet i Trondheim.Jonas og Kari kommer til Utstu, Godøyen omkring 1738.Roaldnavnet er ikke vanlig i Støren, men er mer vanlig i Oppdal. En prest i Oppdal på midten av 1600 tallet het Roald, og han var kappelan i Støren før han kom dit.Oppkallingen av Jonas og Kari sine barn tyder på at Kari sin familie har høyere status enn Jonas' ettersom hverken første sønn eller datter kalles opp etter Jonas' foreldre, men barn 7, 8 og 9.Barn: Kari f. 1738 d.ung. Eli ' 1739 d. samme år Roald ' 1740 Eli ' 1743 Kari ' 1743 Marit ' 1747 Tore ' 1750 d.1751 Tore ' 1752 d.1752 Berit ' 1753 d.1753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Mange takk for opplysningene. Har noen tilgang til manntallet for Støren for 1701? Finner ingen Roald Folstad i bygdeboka, så derfor dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Under pkt. 430 i Lenke nevnes drengen Roald Jonsen (fra Bjønnslettet) på Nordtu Folstad på slutten av 1600-tallet.Søk på 'Roald' på samme nettside gir også en rekke andre treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

I lenken i (6) finnes i manntallet for Støren i 1701 nevnt Roald Rolfsen Folstad, som da er 13 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tar med at en 16-årig dreng Roald Bjørnsen også nevnes på Folstad samtidig, så det ser ut til at dette fornavnet ikke er helt uvanlig der på denne tid. Dette er kanskje den samme som i (7)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Tydehjelp: I kirkebok for Støren, 1713 4 Trin. er det oppgitt at Eli Estensdtr., trolig enken etter Roald Roldsen Foldstad gifter seg. Navnet på ektemannen greier jeg ikke å tyde. Bistand mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OlavLegger ut en lenke til kirkeboken: LenkeOg var du på statsarkivet i Hamar i går? Og hvis du sender meg en mail (low1954@gmail.com), så skal jeg forklare hvordan du lager en lenke til KB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg klarer heller ikke å tyde dette navnet (innlegg 12 og 13), så her trengs eksperthjelp!Og det er helt sikkert noen her som kan lese hva som står

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står vel Kall Kiellen på brudgommen. Kjelden lå i Singås sogn i Holtålen prestegjeld, på grensen til Støren pr.Det er vel dette paret fra Dagfinn Refsets database:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Dette virker troverdig. Mange takk for tilbakemelding. Kan Eli være fra Bonesvoll? Når Kari Roaldsdtr. Foldstad blir født kommer en av fadderne fra Sneen, og der er jo Guru Estensdtr. Bonesvoll f. 1677 gårdkjerring. Alderen til kona til Esten Bonesvoll, Kjersti, f. ca. 1637 gjør jo tanken litt suspekt, men en bør vel ta disse tidsangivelsene med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Cael Kiellen fra Singsaas Sogn har en datter Kari døpt Dom 3 p Ephiph 1720. En av fadderne er Ole Boenes: LenkeDette finner du også i Dagfinn Refseths kirkebokavskrifter!Jeg finner det vanskelig å få noe ut av fadderskap i kirkebøkene for Støren. For det første nevnes vanligvis bare to faddere, for det andre står de oftest uten patronym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er min ane fra Folstad Kari Rolfsdatter:LenkeHun var i andre ekteskap gift med Ole Olsen Bones. Kari var ifølge bygdeboka søster av din Roald (kalles Rolf i bygdeboka).Hun gifter seg første gang som Carj Roaldsdatter, andre og tredje gang som Kari Rolfsdatter. Det har jeg mer enn en gang undret meg over! Jeg stammer fra sønnen Rolf Jonsen fra tredje ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Enig i at fadderskap ikke er noen bombesikker kilde, men jeg finner få alternativer til Esten Bonesvoll som far i manntallet fra 1701. Går vi til Soknedal finnes alter-nativer, men da forsvinner den smule logikk en ser i fadderskapet til Kari. (Sneen/Foldstad)Etter det jeg har fått med meg av skikk og bruk fra tidlig 1700 tall var det visse sedvaneregler ved såvel fadderskap som oppkalling.At vi finner slektskap i ymse sammenhenger er kanskje ikke så rart, det bodde ikke mye folk i Gauldal på slutten av 1600 tallet, og skikken med at bestemte gårder hentet kar/kjerring hos hverandre øker jo også sannsynligheten for slektskap. Hos meg leder fem greiner inn til den tidlige Arne på Foldstad.At det er forskjellige farsnavn på din Kari er pussig, men presten var vel ikke like stødig bestandig han heller, så noe feil må en vel være forberedt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.