Gå til innhold
Arkivverket

[#67854] Kirsti/Iirsten Nilsdatter f Røsdal ca 1779 i Svenningdal(?) i Vefsn


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Holder på med slektsforskning for andre, og søker aner på Kirsti eller Kirsten Nilsdatter født ca 1778-79 i Vefsn. Hun fikk datteren Karen Andersdatter døpt 15.06.1794 utenfor ekteskap med Anders Hansen Riisnes, og ved folketellingen 1801 i Røsdal hadde hun disse barna:1)Karen 5 år(men døpt 15.06.1794)2)Peder Christian Andersen som hun fikk med Anders Christiansen Dolstad. Peder Christian ble døpt Dom.2post epiphan 1800.Moren har her blitt til Karen Olsdatter Røsdal, men jeg tror det må være den samme som var mor til Karen i 1794.Ved folketellingen 1801 er disse barna ført opp som datterdatter og dattersønn av Paul Pedersen som var bruker i Røsdal og enkemann etter 2. ekteskap, men dette stemmer jo ikke med kirkebøkene og skiftene i det heletatt. Paul har heller ikke vært gift med mor til Kirsten eller Kirsti. Hvis en følger opp han så var gift første gang med Dorthea Larsdatter som det var skifte på i 1781 i Røsdal, og siden hennes søsken arvet kan de ikke ha hatt barn.Paul ble trolovet 2. gang med Gunille Ingebrigtsdatter Fer. annunt Maria 1781, men jeg finner dem ikke som gift. Gunille er nevnt i skiftet etter faren Ingebrigt Andersen i 1781, og var da gift med Povel Pedersen Rysdalen.Hun er videre nevnt som død halvsøster ved skiftet etter Arent Ingebrigtsen i Lindset i 1807, og da arvet hennes barn. Da er 2 barn av henne nevnt, men ingen Kirsti eller Kirsten Nilsdatter.Ut fra Karen Marias dåp i 1794 så var Kirsten Nilsdatter moren. Året 1779 er jo ikke i kirkeboka for Vefsn, men jeg finner 2 Kirsten Nilsdatter døpt i 1778:1)Kirsten Nilsdatter døpt 2. søndag i faste 1778, med foreldre Nils Christophersen og Maren Andersdatter Skomoe2)Kirsten Nilsdatter døpt Dom.5.Fer annunt Maria 1778, med foreldre Nils Pedersen og Marithe Bendigtsdatter Hjortskar i Svenningdalen.Jeg har sett perioden 1775-1778 uten å finne flere Kirsten Nilsdatter døpt i denne perioden. Siden den siste her er fra Svenningdalen regner jeg henne som mest sannsynlig. Ifølge giftermålet til datteren Karen i 1831 i Herøy så var hun fra 'Ryds dall'(??) i Svenningdal. Hun ble da gift med Arnt Johan Larsen fra Nordvika i Herøy Dessverre har ikke Røsdal blitt med i bygdeboka for Grane under Svenningdal der.Lenke til folketellingen 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Ved vielsesinnførselen 1831 i klokkerboka er det oppgitt at hun er født i Svenningdalen og datter av Anders Hansen ibid. Røsdalen er ikke i nærheten av Svenningdalen på noen som helst måte (5-6 mil). Jeg har forsøkt å finne sammenhengen og en mulig forklaring på foreldrenes opphav... Det eneste jeg antagelig har bidratt med i denne omgangen, er å rote det til for deg.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan ikke bli mer forvirret enn jeg er fra før av når det gjelder disse, og takk for at du prøver å hjelpe. Tar med lenke til kirkeboka for Herøy da Karen Maria Andersdatter gifter seg(nederst til venstre): LenkeJeg forstår ikke hva som står på nederste linje, men det kan godt være Rysdal. Karen Maria Andersdatter døpt 1794 er også den eneste Karen Maria med far Anders Hansen som ble døpt 1793-1805, så enten har Frode Holthe rett eller hun ble ikke født i Vefsn i det heletatt. Kan kirker fra andre prestegjeld enn Vefsn ha blitt brukt av folk fra Svenningdalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er lenke til tidligere debatt hvor jeg ba om tydehjelp:Lenke i Herøy&nr=1&antinnlegg=7&startnr=&antall=&spraak=#ankerMåtte lage nytt emne siden Karen Maria skulle komme fra Svenningdalen. Jeg kan heller ikke finne noen som passer som konfirmant hverken i Herøy eller Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

På nederste linje står noe sånt som 'har hatt de nat. Kopp.' Frasen går igjen hos flere.Jeg ser ikke bort fra at det er den riktige Karen Marie Andersdatter du har funnet døpt i 1794, selv om dette avviker noe fra alderen ved vielsen. Jeg skjønner bare ikke hvor Svenningdalen kommer inn i bildet, og det er også noe uklart for meg hvor foreldrene Anders Hansen og Kirsten Nilsdatter opprinnelig hører hjemme. Jeg får komme tilbake med mer hvis det dukker opp noe nytt.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk igjen for at du prøver å hjelpe. Lurer på om fadderen til Karen Andersdatters datter Ane Lydia i 1824(Gunhild Andersdatter Sørnes)kan være søster av Karen. Jeg har har prøvd å se om hun kan ha blitt gift i Herøy 1820-1831, men finner ikke noe. Har ikke tilgang nå til skiftene Herøy etter 1810(barn nr. 22 på høyre side):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16577&idx_id=16577&uid=ny&idx_side=-25>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Fandt en Gunnil Andersdatter nevnt i et skifte i 1827 på Hølen, Herøy etter Karen Gulsdatter (ektemann Christen Hansen) Gunnil er der nevt som ugift, 30 år, brordatter og tjener på Skaga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Anne Munthe Lund

Jeg søker også en Kirsten Nilsdatter f. i Vefsn mellom 1775 og 1795. Hun er min manns ane. Kirsten ble gift med Tollef Fredriksen f. 1770 på Tjøtta i 1817, men de fikk datteren Karen Maria i 1813 da de begge var bosatt på Forvigen i Vevelstad. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2577&idx_id=2577&uid=ny&idx_side=-259>Lenke Jeg har søkt etter Kirsten Nilsdtr. på Slektsforum Lenke og Lenke samt viser til debattforum nr. 66971. Her er dåpen i 1775 til denne Kirsten, datter av Nils Arntzen og Maren Jørgensdtr. Lenke Maren var fra Vefsn og i FT 1801 finner vi hennes bror Ole Jørgensen på gården Ugelforen på Tjøtta samt søskene til Kirsten. Angående Kirsten Nilsdtr. som finnes på Røsdalen i Vefsn i 1801, finner jeg også en sønn Nils, døpt 09.10.1796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Anne Munthe Lund

Hei! Her ble det litt rot på slutten. Den siste setningen skal være:En Peer Christian Andersen er iflg. FS gift 29.06.1823 i Vefsn, 26 år. Her er lenken til sønnen Nils, døpt 09.10.1796: LenkeBerit Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Opplysningen om sønnen Nils døpt 1796 er interessant. Spørsmålet er om det er samme par, eller om det dreier seg om noen andre. Jeg tror det må være et annet par. Ei Christiana eller Kiersten Nilsdatter (4 år i 1769) døde på Bjørkneset i 1798 og etterlot seg sønnen Nils Christian Andersen på 2 år. Christianas far, Nils Nilsen, døde samme år og er også nevnt som fadder ved dåpen i 1796. Jeg finner ingen Nils CHRISTIAN Andersen døpt i den aktuelle perioden, det kan være at presten ikke har ført begge fornavnene.Den Per Christian Andersen som gifter seg i 1823 var fra Øver-Bjørnåga, døpt 1797, og er ikke den samme vi finner i Røsdalen i 1801.Vet ikke om dette innlegget var så veldig konstruktivt... Håper at det løsner etterhvert.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for at dere forsøker å hjelpe. Du skriver i innlegg 9 Eva om Gunhild Andersdatter som er nevnt som brordatter i et skifte i 1827, og at hun da var i tjeneste på Skaga. Hvis hun skulle vært søster av Karen Maria Andersdatter så burde vel Karen Maria vært nevnt der også.Nils født 1796 hadde ikke jeg funnet, men her har jeg Per Christian Andersen døpt i Vefsn Dom.2pepiphan 1800, men foreldrene var her Anders Christensen Dolstad og Kirsten Olsdatter Røsdal. Her har vel presten skrevet feil etternavn på Kirsten eller Kirsti iallefall(ca midt på høyre side):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16543&idx_id=16543&uid=ny&idx_side=-2>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Anders Christiansen skulle det selvfølgelig være som far til Per Christian i 1800. Forøvrig så har jeg bodd ikke så langt fra Hopseidet i Finnmark, og jeg har vært der(bodde ca 25 km derfra på det nærmeste da jeg bodde i Finnmark og i Finnmarksmålestokk er det ikke særlig langt). Da jeg flyttet fra samme område i 1993 til Sandnessjøen i Alstahaug kommune flyttet jeg ca 150 mil, så det var litt av en avstand de flyttet de som flyttet denne strekningen på 1700-tallet eller 1800-tallet med den tids kommuinkasjoner, som jo ikke var så gode som i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Skulle ha skrevet fra skiftet 1827, andre arving var Ingebor Andersdatter, gift 32 år, brordatter; Iver Jacobsen Skaga.Finner skifte på Bredstrand i 1834, Iver Christian Jacobsen, ektefelle Ingeborg Anna Andersdtr. (2 barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ved folketellingen 1801 finner jeg 3 Anders Hansen som kan passe noenlunde aldersmessig til å være Karen Marias far(hvis den Karen som ble født i 1794 skulle være den samme som hun som ble gift med Arnt Larsen i Herøy i 1831):1)Anders Hansen 23 år og i tjeneste i Wigdalen. Han er litt ung i 1794 som 17-åring til å bli far, men mulig er det jo.2)Anders Hansen 57 år i Grane hvor han var gårdbruker, og gift med Berit Olsdatter 61 år i 1801.3)Anders Hansen 27 år og husmann i Aagvig i 1801, og han var da gift i 1.ekteskap med Mari Olsdatter 26 år. Dette er vel den mest sannsynlige, og vel den samme som ble far til Nils i 1796(som sikkert var før han ble gift med Mari siden deres sønn i 1801 da var 2 år):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Anne Munthe Lund

I dåpen til Karen Maria Andersdtr. i 1794 er en av fadderne Kirstiane Røsdal. Kan det være Kirstiane Olsdtr. som er oppgitt som mor til Per Christian? I FT 1801 står det jo bare 'Datter søn' og ikke at det var Kierstina Nielsdtr.'s sønn. Anders Hansen bodde på Risnes, Vefsn når Karen Maria ble født, men han bodde på Svenningdalen, Grane når hun giftet seg. Kanskje derfor det har blitt til at hun var fra Svenningdalen. Berit Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er mulig du har rett Berit, men i bygdeboka for Grane er ingen Anders Hansen nevnt som bruker i Svenningdal øvre eller nedre hverken før eller etter 1801. Så hvis han var der ved Karen Marias giftermål må han ha vært husmann der. Ikke alle husmannfolk er med i bygdebøker. Hvor er Risnes i forhold til Svenningdal. Jeg reiser med toget forbi Trofors stasjon mange ganger pr. år, men er jo ikke noe kjent der. Har likevel forstått at Svenningdal ikke var så langt unna Trofors da. Ellers burde Karen Maria ha vært i Svenningdal ved konfirmasjonen, men jeg har til nå ikke funnet noen som kunne passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Berit Anne Munthe Lund

Viser til ditt innlegg nr. 1 hvor du stiller spørsmål om Kirsten Nilsdtr.i forbindelse med FT 1801 hvor det står at hun er datter på gården. Gardshistoria for Røsdalen er ikke skrevet ennå. Men jeg har fått opplysninger om at på et kartotekkort, i arkivet som skal danne grunnlag for ei gardshistorie for denne delen av kommunen er ordet datter retta til stedatter. Det står ikke hvem som er foreldrene til Kierstina Nielsdtr., men hun skal ha flyttet til Alstahaug. 'Min' Kirsten fikk en datter, Karen Maria i 1813, mens hun tjente på gården Forvigen i Vevelstad som tilhørte Alstahaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Ser iallefall at Paul Pedersen Røsdal giftet seg Fer.annunt Maria 1781 med Gunhild Ingebrigtsdatter, og hun er nevnt i et skifte i 1807 som død søster. Det nevnes da 2 barn av henne og Paul, og at hun hadde vært gift med Paul Pedersen Rysdal. Ingen Kirsten Nilsdatter er nevnt som datter. Siden jeg reiser til mine foreldre i Trøndelag fredag og blir i 15 dager, har jeg levert inn skiftene for Vefsn på biblioteket. Paul kan jo ha vært gift flere ganger. Nå mangler det jo noe fra kirkebøkene for Vefsn, og det er ikke ført gifte mellom 1783 og 1792, og ikke etter 1797. Også året 1779 mangler, og da kan jo Kirsten eller Kirsti ha blitt født hvis alderen på 22 år stemmer i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Paul Pedersens første ektefelle het Dorthe Larsdatter (skifte 1781). Ingen barn er nevnt i dette skiftet. Hennes søsken arvet.Gunhild Ingebrigtsdatter bodde i Gangmarken da hun giftet seg. Hun var datter av Ingebrigt Andersen og Gunborg Mikkelsdatter, Skaland. Gunhild var 42 år da de giftet seg, men jeg kjenner ikke til hva hun har bedrevet, eller om hun kan ha hatt barn fra før.Men dersom det er snakk om et 'uekte' barn, hadde ikke de automatisk arverett på denne tiden. Begge av Pauls koner kan altså ha hatt barn før ekteskapet som ikke er oppført som arvinger senere.At det ikke skal være ført vielser mellom 1784 og 1792, er feil. De står under kronologisk liste.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret Geir. Såvidt jeg kan se er det ingen Kirsti Nilsdatter døpt i Vefsn mellom 1775 og 1780, bortsett fra de 2 som ble døpt i 1778. De hadde jo ikke noen av Pauls koner til mor, men som før skrevet så vet en jo ikke hvem som kan ha blitt døpt i 1779 hvor det ikke er ført noen kirkebok(eller har gått tapt?).Uansett så vet jo fremdeles ikke om den Karen Maria som var fra Ryssdal var den samme som dro til Herøy senere, men det kan jo tyde på det siden dennes mor Kirsti Nilsdatter(ifølge innlegg 19)flyttet til Alstahaug. Jeg aner ikke hvordan jeg skal finne noen forbindelse til Svenningdalen her. Er Anders Hansen fra Risnes nevnt i noen innrullering for Vefsn? Jeg har ikke tilgang til disse, siden biblioteket her ikke har innrulleringene for Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Gunnhild Ingebriktsdotter, f. 1739 på Skaland og gift i 1781 med Pål Person i Røsdalen, hadde to barn fra før: Gunnborg Knutsdotter, f. 1766 og død 1806. Se skifte Mosjøen. Det viser at hennes ho halvsøsken da var i Alstahaug. Gunnhild hadde også Kristianna (Kjerstina), f. 1772. Far: Nils Hansson, Søfting. Kjerstina er hos stefaren i Røsdalen i 1801. Oppgitt alder, 22 år, er feil. Hun hadde da hos seg sine to barn. Far til Karen Maria, f. 1794, var Anders Hansson, f. 1772 på Skog og senere husmann i Åkvika.Mvh Halvard Lundestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for flott oppklaring her. Jeg trodde jo også at den Anders Hansen som var husmann i Aakvik i 1801 var den mest sannsynlige kandidaten av de 3 jeg fant i 1801. Nå håpe jeg bare at jeg før eller siden skal greie å få bevis for at den Karen Maria som ble født i 1794 var den samme som senere ble gift i Herøy i 1831. Jeg reiser til Stjørdal i morgen, og skal være der hos mine foreldre i 15 dager. Så hvis det er innlegg her som jeg ikke besvares på en stund vet dere hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.