Gå til innhold
Arkivverket

[#67859] Etterlysning av Lars Johan Vistrøm fra Sverige født 1862


Gjest Ronny Stolen Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Prøver å finne opplysninger om min tippoldefar Lars Johan (son?) Vistrøm.Han er far til min oldemor Sigrid Lovise Plassen født kalleflåtet i Nore og Uvdal, i 1897.I digitalarkivets folketelling fra 1900 står det oppført en Lars Johan Vistrøm fra Sverige som jobbet som fabrikkarbeider i Hurum, Buskerud. Født 1862 og ugift.Håper noen har opplysninger om ham.Mvh Ronny Stolen TollefsenMail: tollef99@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ronny!Du som bor på Kongsberg er heldig... ta deg en tur på statsarkivet i din hjemby og sjekk bidragsprotokollen for Nore og Uvdal. Han måtte sikkert ut med barnebidrag..... har du flaks finner du der ut mer om ham.Det er heller ikke utenkelig at han er å finne i den svenske emibas (database over folk som flytta ut av Sverige.) Legg inn en etterlysning her:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Takk for alle bidrag! Skal ta meg en tur til statsarkivet og sjekke ut den svenske databasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Supert å få så raske tilbakemeldinger! La merke til at under dåpen sto det fødselsår 1859, mens på vielsen sto det fødselsår 1862. Er ikke så veldig flink til å lese gammel skrift, men det synes som at han i dåpsprotokollen skriver seg for Lars Johansen Vistrøm. Mens han i vielseboken skriver navnet sitt som Lars Johan Wistrøm, og at faren heter Per Wistrøm.Tror dere at det kan være samme mann? Og at den som har skrevet inn opplysningene kan ha skrevet litt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

I Los, Gävleborg ble det den 18/2-1862 født en Lars Johan. Foreldrene var: Brukaren Per Larsson viström og hustru Lisbeth Jonsdotter på Strømviken.Kan det være den du søker ?I såfall har jeg fra husforhørene 1861-69 s 75, 1875-79 side 78, 1880-1884 side 78, 1885-90 side 93 og 1890-94 side 86 funnet familien:Brukare (innehafver af Voxna bruk) Per Larsson Wiström f 1/11-1817 Råda, Carlstad. Gift 20/11-1859. Død 31/5-78.hustru Lisbeth Jonsdotter 13/1-1826 FärilaBarna: cathrina Margretha 17/8-60Lars Johan 18/2-62Christina 24/4-63Jonas Ernst 2/1-65Per Olof 31/7-67Erik Werner 10/6-69. Død 6/8 s.å.De bodde på Strømvik frem til 1883. Da moren og Lars Johan og Per Olof flyttet til Norrbyn også det i Los. De andre søskenene til Lars JOhan hadde da flyttet ut til andre plasser i Los. De ble boende på Norrbyen den tiden jeg har fulgt dem, til 1894. I løpet av den tid har ikke Lars Johan flyttet til Norge. Husfohørene stopper i 1894.Finner ikke Lars Johan på Emibas, og jeg har heller ikke funnet han i den svenske 1900 tellingen, så han kan ha flyttet. Men, at han faktisk flyttet til Norge har jeg ikke klart å finne, rett og slett for at kildene stopper før det.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Vil igjen takke for bidrag her :)Skal innom statsarkivet i kongsberg på mandag for å kikke i bidragsprotokollen og se om jeg finner mer der. Vet også at han var veiarbeider på numedalsveien, kanskje jeg er heldig og kan finne noen bilder med han avbildet. Skal også prøve å få kontakt med Lars Johan Wistrøm, som giftet seg i 1905, sine etterkommere. Kanskje jeg er heldig slik at man kan sammenligne bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Var innom statsarkivet og fikk tak i bidragsprotokollen for Nore og Uvdal (takk for tips,Jon Torp). I den sto det at far til Sigrid Lovise var veiarbeider Lars Johansen Westrøm fra Gevleborg len i Sverige.Skriften var litt vanskelig å tyde, og det kan hende at det står Wistrøm istedet for Westrøm.Står desverre ingenting om hvor gammel han er.Det med at han er fra Gevleborg len i sverige passer jo veldig bra med Lars Johan Wistrøm som Anne Lene Hegen fant frem til. Kan det være myndighetene har trodd at mellomnavnet johan var navnet på faren hans og ført det på automatisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ronny!Sto det noe i bidragsprotokollen om at han endte i Halden i 1905? Eller at han var på Hurum i 1900? Ofte drev lensmannen årelang 'jakt' på fedre slik at de skulle gjøre opp for seg.At han i Los i Gävleborg er identisk med han som gifter seg i Halden i 1905 er vel nokså sikkert, men om han også er identisk med veiarbeideren i Nore, er vel ennå ikke brennsikkert.....selv om det virker sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Det sto desverre ikke noen andre opplysninger enn det jeg skrev isted. Da blir det nok vanskelig. En mulighet er at jeg får tak i etterkommere av de som giftet seg i 1905, men der døde de to første barna meget tidlig og det er ikke sikker at de fikk flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Fremdeles håp om etterslekt,fant nemlig denne anmerkninga i den ene kirkeboka for Halden : Lenke Da betyr det alså at Maria og Lars Johan allerede hadde en sønn før de fikk Karl Johan f.1904. Men hvor ble den karen døpt ? Har prøvd å lete i Halden 1899-1904,men har ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Har funnet en Ferdinand Wistrøm som emigrerte til Halifax, Nova Scotia,Canada i 1927. I passasjerlistene til SS Stavangerfjord sto det at han var da 24 år. og det står at hans far het Lars Johan Wistrøm. Adressen var orscarsgate 27 Sarpsborg. Ser ut som jeg må lete litt i Canada for å finne etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fant søstern Kristina f 1863 i Los. Gift med skomaker Erik Gustaf Borg f 1862. Barn Per Gustaf f 1885, Johan Waldemar f 1887 ogBorg, Erik VernerKarlsfors 820 50 Los (Boendeadress 1 nov 1970)Död 3/3 1972.Kyrkobokförd i Los, Ljusdals kn (Gävleborgs län, Hälsingland). Mantalsskriven på samma ort.Född 26/5 1889 i Los (Gävleborgs län, Hälsingland).Ogift man. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Los-Hamra, Ljusdals kn (Gävleborgs län, Hälsingland)Födelseförsamling i källan: LOS (Gävleborgs län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Katharina Margaretha er gift med Erik Axel Berglund f 1859 i Los. Barn Beda f 1883 i Los, Anna Elvira f 1885 og Johan Albert f 1887Andersson f. Berglund, BedaGranvåg 4:1Död 11/10 1951.Kyrkobokförd i Sollefteå (Västernorrlands län, Ångermanland).Född 6/7 1883 i Los (Gävleborgs län, Hälsingland).Gift kvinna (23/5 1904). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Sollefteå, Sollefteå kn (Västernorrlands län, Ångermanland)Födelseförsamling i källan: Los (Gävleborgs län) Danielsson f. Berglund, Anna ElviraViken 12:22Död 7/9 1964.Kyrkobokförd i Ytterhogdal, Hogdals kn (Jämtlands län, Hälsingland).Född 8/6 1885 i Los (Gävleborgs län, Hälsingland).Änka (16/5 1963). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Ytterhogdal, Härjedalens kn (Jämtlands län, Hälsingland)Födelseförsamling i källan: Los (Gävleborgs län)Källor: DB, FS / DOR 64 Berglund, Johan AlbertKyrkbacken 820 78 Hassela (Boendeadress 1 nov 1970)Död 13/5 1974.Kyrkobokförd (1974) i Hassela, Nordanstigs kn (Gävleborgs län, Hälsingland). Mantalsskriven (1974) på samma ort.Född 25/9 1887 i Los (Gävleborgs län, Hälsingland).Änkling (17/11 1961). -------------- Födelseförsamling i källan: LOS (Gävleborgs län)Källor: MTL 71 /

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Borg f. Wiström, KristinaGruvbyn 3:22.Död 18/9 1958.Kyrkobokförd i Los, Los kn (Gävleborgs län, Hälsingland).Född 24/4 1863 i Los (Gävleborgs län, Hälsingland).Änka (26/6 1891). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Los-Hamra, Ljusdals kn (Gävleborgs län, Hälsingland)Födelseförsamling i källan: Los (Gävleborgs län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Stolen Tollefsen

Takker igjen!!Lurer på om noen kan tyde for meg hva det står i kirkeboken i forbindelse med Harald sin dåp. Bopel,fadderes navn og borgelige stilling pluss merknader. Hadde vært takknemlig for litt hjelp, da jeg er fryktelig dårlig på å lese slik skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Denne versjonen er lettere å lese: Lenke Bopel Tveters gård,Rosenkransgaten (nr. 39 iflg.den andre boka)Faddere:Barnets mor,pike Anna Vik,brugsarb. Johan Vik,brugsarb. Karl Løken. Ved foreldrenes navn står det anm. at de er svensk,han fra 'Lovsfos/Losfos?' Hun fra 'Kila?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.