Gå til innhold
Arkivverket

[#67864] Bygdebok for Eidsberg og Mysen


Gjest Jarle Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Grøhn

Jeg lurte bare på om noen har bygdebok for Eidsberg og Mysen (bind 2?) tilgjengelig til å sjekke om det står noe om fargersvend Anders 'Antti' Grøhn f. ca.1866 i Finland d. ca.1913 (se tema 57285 Lenke ). Han bodde på gården Furuset, Mysen i 1900 ihvertfall.Konen hans Inga Salhus (Jacobsdtr.) (fra Bergensområdet) skal også ha bodd på Mysen ihvertfall rundt 1915 da hun får sitt andre barn Kåre Georg (med en annen mann, Christian Georg Marquard).Hvis det står noe i bygdebok om hvem som helst av disse nevnte personene vil det være nyttig for meg.Mvh Jarle Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei igjen Jarle!Furuset har bnr. under Nordre Mysen - som resten av den gamle 'Mysen-byen'. Dessverre finner vi ikke noe i gårdshist., b. II om hvem som bodde der. Blant utskilte tomter osv. fra Nordre Mysen finner vi Furuset utskilt i 1897, og Furuset II og III utskilt i 1925 og 1928, men alle tre bnr. sammenføyet (igjen ?) i 1966. Så vidt jeg kan forstå er dette en eiendom i Fabrikk-veien (tidl. populært 'Honkerud-gata', rett over på det andre siden av jernbanelinjen for Mysen st.). Altså rett opp for det gml. spinneriet.Det eneste man finner om 'Grøn' er i billedtekst til det samme bildet som du har fra før fra spinneriet.I kirkebøkene: Kaare Georgs dåp 12. des. 1915:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg i Eidsberg, Klokkerbok nr. I 3 (1913-1937), Fødte og døpte 1915, side 14. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=720&idx_id=720&uid=ny&idx_side=-15>LenkeKonfirmasjon, Mysen, 1929:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Mysen i Eidsberg, Ministerialbok nr. IV 1 (1921-1948), Konfirmerte 1929, side 152. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Takk for hjelp igjen Egil!Du hjalp meg faktisk kjempemye her! Jeg hadde tidligere fått høre at Inga flyttet tilbake gjen til Bergen kort tid etter hun fikk barna Aino i 1911 (med Anders Grøhn) og Kåre (med Christian Marquard) i 1915. Men så var altså bl.a. Kåre konfirmert i Mysen som viser at de holdt seg 'der borte' en stund.Kort etter fant jeg selv da Ainos konfirmasjon i 1925 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22808&idx_id=22808&uid=ny&idx_side=-131>Lenke , og etter informasjon der også dåpen her (kalles merkelig nok Einar Jakob!) Lenke . Grunnen til at han har vært vanskelig å finne er at han altså ble født i Bergen i 1911, men ikke døpt før i 1916 i Mysen.Ved Ainos dåp er faren Anders Grøhn også oppgitt å være født i 1867 i motsetning til 1866 i 1900-tellingen. 1867 er da akkurat samme år som en Anders Grøhn fra Finland som jeg har diskutert på det Finske brukerforum her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Dette avslører også noen feil i Mysen-leksikonet.Aino finnes selvsagt også i oversikten over elever på Mysen skole: Aino Jacob Grønn, f. 1910, beg. i 1. kl. 1918.Det var en kjøpm.fam. Grønn på Mysen, 1909 - 23. Emil Grønn drev en manufakturforr. og var bl.a. kirkeverge; gift med Hilda Sofie og med barna Kari (1914) som ble skuespillerinne, og tvillingene Aase og Aino Jacob (1910) og Kåre (1915)..... Her er det nok sammenblanding av familier!Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Ja det hørtest -utrolig- merkelig ut!At Aino skal ha hatt noen tvilling er ihvertfall for min familie totalt ukjent da han kun hadde en halvbror, Kåre (som bl.a. deler familiegravstein i Bergen). Lurer veldig på hvor det kan ha kommet fra..Har du noen andre kilder (kirkebok e.l.) på f.eks. hvor/når Aase ble født? Eller noe på Emil Grønn? Når det går så langt at Aino til og med nevnes som tvilling må det jo nesten være en eller annen grunn til det..Blir nå også minnet på at det som skal være Anders Grøhn tilsynelatende også er nevnt som 'E. Grønn' i 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Det er nok min tremennings-mann Hans Wåler som har vært litt rask og koplet de forskjellige Grønn-barna på Mysen på 1920-tallet ...I manntallet for Mysen 1920 finner vi Inga Mathilde og Emil/Hilda Grønn på to forskjellige adresser.Inga Mathilde kalles vel tjenestepike i kirkebokanførslene? Hun var da antagelig hushjelp hos trelasthandler Hans Jahren som har samme adresse i 1920. Hans Jahren var gift med en litt fjern slektning av meg.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Ja er nok riktig det, fant her Aase Margrethe født 4.2.1910 Lenke av foreldre kjøbmann Karl Andreas Emil Grønn og hustru Hilda Sofie Svendsen. Aino var derimot født 20.1.1911.Forvirrelsen har vel skjedd ettersom de gikk på skole omtrent på samme tid eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.