Gå til innhold
Arkivverket

[#67865] Tydehjelp Trondenes


Gjest Marianne Bakketun
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Bakketun

Treng litt hjelp til tyding av alle personar 'involvert' i Siri Christina sin dåp i 1808 - nr 18 litt nede på høgre side. Og kva er egentleg datoen?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Simon Pedersen Tenvigen og Martha Hansd.: deres Barn kaldet Siri Chistina, fød den 8. May. Test: Ingebrict Olsen og hustruen, Christopher Pedersen og hustruen Tenvigen, Ellen Albertsd: Qvitnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Simon Pedersen ble også omtalt som Simon P.Bredal.Født ca.1770-d.ca.1845. Om han har sammenheng med biskop-slekten , aner jeg ikke. Har ikke sjekket opplysningermed kirkebøker. Martha var fra Sandstrand. Sandstrand--Tennevik--Tovik--Kvitnes er i samme område.På Skånland-siden av Tjeldsund-bruen.hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Takk til deg Odd Einar. Denne Simon er nok ein 'vanskeleg' person å finne opphavet til. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Såvidt jeg husker var Tovik-Tennevik var det en del prestersom bodde i området der , eller at det var enke-sete forprestefruer. Altså en liten del av området. Masse fiine navn der. Lenken Berit viser at sjefen påbruket het ...Augustinussen Schjelderup. Første Schjelderup her het Anders Nilsen Schj.1648-1697prest på Trondenes. Gift med Anne Hansen Nysted. Anne harforfedre med navn Bredal. Simon er veldig utbredt ipresteslekten Kildal som også er representert i området. Da er det bare å sette puslespillet sammen......Dette er kun en TEORI fra min side , ingenting er bekreftetmen hvis det er korrekt , som jeg antar , kommer du langtbak i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det må i tilfelle være denne - Simon Pedersen Dahl som dør 29/5 1844, 72 år i Tennevig LenkeJa, da blir jeg i tvil igjen, for i 1801 finner vi en Simon Pedersen 28 år på gården Dahle i Kvæfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå har jeg kikka på kirkebøkene for Domkirken og Vår Frue i Trondheim året 1770, uten å finne denne Simon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Er det noen som kan vise til dokumentasjon der noen i denne familien blir kalt Bredal? Jeg har leita og leita, bl.a. når det gjelder barnedåp for barna til Simon Pedersen, men finner ikke navnet Bredal noen steder.Til slutt satte jeg min lit til sønnen Peder født i 1814, som Simon Ellefsen kaller Peder Rode Simonsen Bredal http://www.nose.dk/Norge/sandstrand.html#29, med henvisning til Bergljot Holte Bjørkenes og Margareth Jensen: Folk og slekt i Trondenes (1997).Han finner jeg nevnt i mars 1815 i Trondenes, der det proklameres at Drengebarn av ægte foreldre Peder Simonsøn og Marta Hans datter Tennevigen deres 3dje Barn var hjemmedøpt og kaldet Peder Rode, født 22. des 1814. Ikke noe Bredal her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Simon Pedersen Dale konfirmert i Kvæfjord i 1791 Lenke - jfr også lenke nr 2 i innlegg nr 10.Prøv å finn en annen passende Simon Pedersen i folketellingen for 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiSimon Pedersen Bredal kom nordover som kirkebygger. Han er omtalt i Skånlanddelen av Trondenes s. 107/108 Han skal ifølge tradisjon i slekten etter ahn være født i Trondheim.Han var med på å oppføre Eveneskirken han Var først 'forlovet' mes datter av Thommas Steffensen som var eier av gården han senere overtok (skjøte 17/7-1805) men i 1803 innberetter Amtmannen at han nektet han å gifte seg med henne pga at hun hadde gjort seg skyldig atskilige tyverier. Han ble i 1806 g. m. Martha Hansdtr f. 1777 fra Øvre Sandstrand.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Takk for alle innlegg. Må prøve å sortere litt. Simon og Marta var gift i 1806 og Simon døde i 1844. Det som også forvirrar meg er at han står oppført som Dahl når han dør. Så er det dette at han skulle vera søring. Kor langt sør frå kom ein søring, skal tru?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Kristian Bjørnå

Hei Marianne. Kan Bredal navnet stamme så langt sørfra som Danmark ? Niels Bredal ble født her i 1495 og døde her i 1579 etter Per Nermos nedtegnelser. Og Niels etterkommere kan vi følge , som prester- prestedøttre og koner, til Trondheim og Trondenes.Martin Bjørnå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Har inga aning kvar Bredal-navnet kjem frå. Har berre fått dette frå ei dame som eg skal prøva å hjelpe og ho har fått det fortalt. Litt av ei nøtt dette.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.