Gå til innhold
Arkivverket

[#67871] Knut Svendsen - rett dåp i 1776?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Bragstad

Sven Knuds: Halte hougenes og anne Endrnesd Barn Knud. Fad. Anders K(N?)ardalstølen, Knud skuerdalen(?), Ola Knuds, ibid, Borgild Askrimesd(otter?) Pugerud (?), Anne Hagen. Med alle forbehold.Mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk! Din 'tolkning' stemmer bra med det jeg trodde, dvs. at foreldrene var Svend Knutsen og Anne Endresdatter, og i likhet med deg, synes jeg det sto noe som lignet på 'Skurdalen' blant fadderne, og det passer også glimrende...Jeg tror nemlig at denne Knut Svensen er identisk med han som bodde på Naustedokken/Nørstedokken under Gutormsgard i 1801, 25 år og gift 1. gang med Anne Aslesdatter, 40 år, og som følgelig er stefaren til Ole Mikkelsen Naustedokken, jfr. innlegg 41143. Jeg fant konfirmasjonen til Knud Svensen Nøstedokken (skrives på mange måter, og plassen lå midt på grensen mellom dagens kommuner Hol og Nore/Uvdal) i Hol kirke i 1795, MEN jeg har ikke klart å finne vielsen deres! Han var minst 15 år yngre enn kona og en eller annen gang mellom konfirmasjonen og 1801-tellingen må de ha giftet seg.....For å gjøre det ennå mer spennende med 1776-dåpen, så er en av fadderne Ola Knuds, ibid (Skurdalen), og moren til Anne Aslesdatter, Birgit Thomasdatter Røo, skal trolig ha giftet seg for 2. gang med en som het Ola Knutsen Skurdalen, men har heller ikke funnet den vielsen....Astrid, som mer enn gjerne tar imot mer informasjon om 'folka mine'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tror jeg har funnet svigermoren til dåpsbarnet Knut på gården Ager i Hol i 1801, i sitt 2. ekteskap med 70 år gamle Ole Knudsen: Bergit Thommesdtr, 73 år. MEN dette må da være dødsfallet hennes i oktober 1816, nr. 21: LenkeNå har hun plutselig blitt 80 år (og bodde nok hos datteren og svigersønnen på Nøstedokken). Jeg vet at alder kan svinge i 1801-tellingen, men dog. Noen som ser lyset?Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.