Gå til innhold
Arkivverket

[#67874] Arland i USA og England - hvor kommer navnet fra?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har kommet i kontakt med noen i USA som tror at deres opphav er fra Austevoll, men foreløbig har det vert vanskelig å finne sammenhegen. Det jeg har fått oppgitt er at familien utvandret fra et sted i Skandinavia til England på 1600-tallet eller senere - og da muligens fra Stolmen i Austevoll, men man vet ikke dette med sikkerhet. Så spørs det om det lar seg gjøre å finne sammenhegen? I dag er det mange i USA som har etternavnet Arland. Det er mulig at etternavnet Arland og Aarland blir brukt om en annen i England. Det finnes til og med et lite hotell som kaller seg for Aarlandhouse så spørs det om det er noen som kan hjelpe meg å finne sammenhengen. http://www.aarlandhouse.co.uk/ Hvem var det som utvandret og når skjedde dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ut frå innlegget ditt, så er eg usikker på kor mykje du alt veit. Eg kjenner ikkje til dette, men ser at det i Sund kommune (nabokommunen til Austevoll) i 1801 er to gardar som heiter Aarland (nordre og søre) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f1801&gardpostnr=36940&merk=36940#ovre>Lenke Lenke.Eg ser og at det i lista over emigrantar frå Sund med etternamn Aarland kjem opp 22 stk. (Veit ikkje om det går an å legge inn link til søk på databaser, utan å velge ein post. Dersom dette ikkje fungerer så gå til Databaseveljar, vel Hordaland og Sund og emigrantar, søk på etternamn lik Aarland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kanskje jeg ikke la så mye info som jeg burde. Dette er det veldig lett for å gjøre i farten. Jo, min slekt kommer fra den gården som man før i tiden kalte for Søndre Aarland. Nå heter bygden Aarland. Det er mange som har utvandret til USA der i fra, men jeg tror at det var bare noen ytterst få som brukte etternavnet Aarland. Gården er nå i Austevoll og tidligere Sund sogn og senere i Møgster sogn.Dette som jeg nå har kommet bort i er utvandring som må ha funnet sted på et veldig tidlig tidspunkt. I USA mener man at slekten som nå kaller seg for Arland i USA har kommet fra Norge via England og så til USA. Utvandringen fra Norge kan ha skjedd så tidlig som på 1600-tallet. Det er dette jeg nå trenger litt mer dokumentasjon for. Jeg trenger vite hvor tidlig man kan stadfeste at det har funnet sted en utvandring fra Vestlandskysten til t.d. England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvor i Europa og i Skandinavia finnes etternavent Arland? Finnes også etternavnet Aarland flere steder. Jeg har ikke funnet noe sted i Norge som heter Aarland, men jeg vet at posten har et poststed som heter Årland, men de som bor der bruker etternavnet Aadland.Det var ganske merkelig da jeg for en tid siden oppdaget at det var et hotell på østkysten av England som het Aarlandhouse. Jeg tok derfor kontakt med dette stedet for å finne ut hva som gjorde at stedet ble kalt for Aarlandhouse og fikk oppgitt at stedet ble oppkalt etter en av deres stamgjester.Det er et par amerikanere som leter etter sin opprinnelse og de heter Arland. Det er dette som gjør at jeg prøver å finne ut om de virkelig kan stamme fra Austevoll. Jeg vet at det var mye handle mellom spesielt Nederland og øyene på Vestlandskysten, men hvor lang tid tilbake dette var vet jeg ikke, men det hadde vert veldig interessant om det hadde latt seg gjøre å finne om det var noen form for utvandring til td England etc mye tidligere enn utvandringen til USA td på 1500 - 1600-tallet eller mellom 1600 og 1800-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvor i Europa og i Skandinavia finnes etternavent Arland? Finnes også etternavnet Aarland flere steder. Jeg har ikke funnet noe sted i Norge som heter Aarland, men jeg vet at posten har et poststed som heter Årland, men de som bor der bruker etternavnet Aadland.Det var ganske merkelig da jeg for en tid siden oppdaget at det var et hotell på østkysten av England som het Aarlandhouse. Jeg tok derfor kontakt med dette stedet for å finne ut hva som gjorde at stedet ble kalt for Aarlandhouse og fikk oppgitt at stedet ble oppkalt etter en av deres stamgjester.Det er et par amerikanere som leter etter sin opprinnelse og de heter Arland. Det er dette som gjør at jeg prøver å finne ut om de virkelig kan stamme fra Austevoll. Jeg vet at det var mye handle mellom spesielt Nederland og øyene på Vestlandskysten, men hvor lang tid tilbake dette var vet jeg ikke, men det hadde vert veldig interessant om det hadde latt seg gjøre å finne om det var noen form for utvandring til td England etc mye tidligere enn utvandringen til USA td på 1500 - 1600-tallet eller mellom 1600 og 1800-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søk etter etternavnet Arland på Familysearch exact serach, og du finner det i USA, England, Canada, Frankrike, Østerrike, Sveits, Tyskland, Danmark, Sverige, Italia og i Samnanger Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for veldig god info. Jeg kan elles nevne at Årland i Samnanger er ikke et vanlig familienavn, det er bare navnet på poststedet. Folk som bor i Årland i Samnanger kaller seg for Aadland. Derimot er navnet Aarland/Årland å finne på Stolmen i Austevoll. Jeg tror at Aarland i Austevoll er det enenste stedet i Norge hvor folk også bærer etternavnet Aarland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Som du her kan se så fantes for lenge lenge siden Aarland/Arland i Samnanger. Rygh norske gårdsnavn: Aarland i Samnanger Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, jeg ser det nå og dette var jeg ikke klar over. Derfor takker jeg også for infoen. Når det gjelder Aarland på Stolmen i Austevoll, så er det ikke sikkert at dette er med i oversikten over Norske Gårder? Dette stedet i Austevoll vet man med sikkerhet at det har bodd folk på helt siden steinalderen fordi man har gjort funn som tyder på at det har bodd folk der i lange tider. Navnet der imot ble ikke nevnt i noen dokumenter for på 1500-tallet. Stedet var under Sund sogn i lange tider, men det er også mulig at det før den tid lå under Stord. Navnet Aarland i Austevoll har vert skrevet på mange måter som t.d. Søndre og Nordre Aarland eller Nore, Søre og Noer Aarland. Bygdenavnet blir i dag kalt Årland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det ligger link til Norske Gaardsnavne under 'Nyttige lenker' nederst på DAs sider. Årland i Austevoll ligger her. På 1500-tallet ble navnet skrevet Orlandt eller Orrelannd. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Lar det seg gjøre å få utdypet innlegg nr 8 nærmere. Dette for å finne ut hvor navnet Arland geografisk befinner seg t.d. i Europa?De jeg har vert i kontakt med på nettet forteller at slekten deres kom fra England, men at etternavnet Arland hadde sin opprinnelse fra et eller annet sted i Skandinavia. Kan man da tenke seg at navnet stammer fra Vestlandskysten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Spør du om hvordan du skal finne disse på Familysearch? Siden jeg ikke helt forstår hvor du vil så tar jeg det på nytt her hvordan du skal finne dem da jeg jo ikke vet om du er vant til Familysearch. Skriv kun Arland i boksen Last name. Klikk på ruta med Use exact spelling, og deretter search. Det er 21 i Norge. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.