Gå til innhold
Arkivverket

[#67880] Andreas Lods (los) fra Søndmør, ant. f. før 1800


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Denne Andreas får en sønn Andreas i Hemne med Mali Olsdatter Valslag i 1819. Dåpen her: LenkeSønnen Andreas Andreassen befinner seg på Skatval ved konfirmasjonen i 1835. Og kaller seg Holden (Holla i Hemne)Det er vel vanskelig å finne noe mer på denne mannen, når det ikke er mer opplysninger på ham i kirkeboka. Men legger ut denne etterlysningen allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det vert ikkje lett.... - Denne karen har vel losa eit skip som inn til Trondheim. Det skaffar seg los der det når kysten, og det kunne godt vere på Sunnmøre.Andreas på Sunnmøre. I FT1801 fann eg 69 Andreas-ar under 50 år. Ein los er venteleg frå eit av dei ytre sokna: Vanylven, Syvde, Herøy, Sande, Rovde, Ulstein, Hareid, Borgund, Vatne, Haram. Då kan vi redusere talet til ca. 30. Dei ytre øyane i Herøy, Borgund og Haram er mest trulege; og då vert det endå færre. Men på 18 år kan nokon ha flytta på seg.Diverre er det nok sånn at Andreas i 1819 kan vere innført som Anders i 1801; og av dei er det 441 på Sunnmøre i FT1801.Ifl. Herøyboka - Bygdesoga (bd1 og 2) trong ein ikkje ha formell godkjenning eller utnemning som los for å lose skip i 1819. God kjennskap til leia var tilstrekkeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Vi er vel helt enige om at det ikke er lett. Ganske umulig antakelig. Siden dette heller ikke er mine aner, så tror jeg at jeg vil la dette ligge. Takk for alle forsøk på å hjelpe!Jeg tenkte at det kunne være et register over loser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.