Gå til innhold
Arkivverket

[#67885] Personen på dette bildet er trolig fra Eidanger, men hvem kan han være ?


Gjest Gunnar Aabøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Aabøe

Sitter med et gammelt bilde trolig fra Eidanger. Bildet er tatt av L. Bodnars Fotografiske Atlier i Brevik. Etter det jeg har fått opplyst holdt denne fotografen til i Brevik i 1878. Ved å anslå alder på personen kan man kanskje anta at personen er født rundt 1830. Sjansen er kanskje ikke så stor, men er det noen som kan vite hvem dette er ?m.v.h. Gunnar.

bilete6638.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Her er et bilde jeg har fra Brevik, med oppgitt samme fotograf. Lenke i Brevik - Litt fra panteregisteret&sort=2 ... så jeg vil følge tråden mtp info om fotografen....Men sånn umiddelbart så mannen på bildet ikke akkurat ut til å være matros, bryggeslusk eller gårdsarbeider. Det ser vel ut som om han er litt bevisst hvordan han ser ut.... (Eller skuer jeg nå hunden på hårene??) - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Gro og Jarl.Mange takk for svar.Jeg har opplysninger om hvem personen kan være, men trenger å få verifisert dette. Personen kan ha hatt tilknytning til gårdene Langangen og Nøklegård. Derfor håper jeg at noen med tilknytning til disse gårdene kan ha sett dette bildet og vite hvem som er avbildet.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Hei. Jeg bor i Langangen skal ta å skrive ut denne siden å vise det til en bekjent av meg i morgen personen har drevet med slektsforskning her i mange år å kjenner til de fleste. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Hei. Nå har min bekjente sett på bilde, men han kunne ikke gjenkjenne personen på bilde. Vi har sett på noen andre bilder også. Han mener iallefall at bilde må ha blitt tatt rundt 1870 og at han da er rundt 50år. Mannen er jo pent kledd kan kanskje hatt en høyere stilling men alle tok på seg finstasen når de skulle fotograferes. Viss han skal finne ut noe om personen må han ha noen flere opplysninger viss mulig Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Mange takk for at du forsøker å hjelpe med dette, Marianne.Jeg har mine forfedre fra Langangen. Både fra Nøklegård og Langangen, og på baksiden av bildet hadde en i familien skrevet 'bestefar Langangen'. Dette er egentlig det eneste holdepunktet jeg har for at dette bilde skal ha tilknytning til dette området. Tiden går og det blir etterhvert vanskligere og vanskligere å finne noen som kan gjennkjenne personer på slike gamle bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Hei Gunnar Har noen muligheter igjen. Jeg kjenner personene som bor rundt på gårdene her. Mulig å spørre om de har kjennskap til person kan jo hende noen sitter med samme bilde, desverre har jeg ikke så mye tid og ork om dagen. Er i Oslo hver dag sliten når jeg kommer hjem, ferdig om 15dager. Skal hjelpe deg det jeg kan men kan ta litt tid. Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marianne Innes Hansen

Hei igjen. En stund siden, men nå er jeg ferdig i Oslo heldigvis. Har ikke fått noe napp om bilde har snakket m flere. men har noen muligheter igjen. Du skriver at du har dine forfedre fra både Nøklegård og langangen, har du noen av navnene på disse?. Har kanskje litt mere muligheter da. Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Tok meg en tur på velferden i dag tenkte at jeg kanskje hadde flaks der. å det hadde jeg. En dame sa med en gang at dette er min oldefar Nicolai. Hun lurte på hvor jeg hadde fått bilde fra sa navnet ditt og hun sa at du var hennes søskenbarn. Iallefall så var hun usikker på etternavnet til Nicolai men han hadde disse barna Inger Langangen( bestemor til personen jeg snakket med Ingrid Abrahamsen f. Langangen) Bertrand(usikker på stavemåte) Karen, flyttet til Sannidal g.m. Jacob kaptein Ingrid Abrahamsen skulle ringe meg senere. Håper at du får noe ut av dette. Legger inn nytt innlegg så fort jeg har hørt noe fra Ingrid. Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjenOg her er nok den Ingrid Abrahamsen nevnt under 10: LenkeIngrid Abrahamsen er nok dtr. av Trygve Langangen og Margy Emilie Abrahamsdatter Stamland. Trygve er sønn av Jacob Olsen og Inger Katrine Nikolaisd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Nikolai f.1830 d. 1914. gift 1851 m. Anne Severine Wetlesdtr.(1832.1914) dtr. av Wetle nielsen Slevolden (v. Lillegårdskrysset).Barn. Anne Bertine f.1851 d. 1881, g, 1871 m. styrmann Christian Johnsen skjelsvik ca. 1845-1880 vanse. ble borte da skonnerten Ecselsior forliste. 2. Anders Vilhelm f.1855 d. 1879 sjømann, døde av gullfeber på Haiti i mellomamerika. 3. Inger Cathrine f. 1858 d, 1941 gift 1877 m. Jacob Olsen. 4. Karen Otilde f. 1864 g. 1884 m sersjant, gårdbr. Peder Simon Johnsen Aabøe 1854-1933 fra Drangedal. 5. Carl Bertran f. 1867 d. 1951 g.m. Mathilde Karoline Larsdtr. 1869-1961.Nikolai var sønn av Anders Olsen og Birthe Maria Nilsdtr, 1810-1842.Nøklegård. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, MarianneHelt utrolig at det virkelig var mulig å finne ut av dette.Mange, mange takk :-) Dette var skikkelig gøy.Et godt eksempel på at det på denne måten faktisk kan være mulig å finne navnet på personer på gamle bilder.Karen Otilde og Peder Simen Johnsen Aabøe var mine oldeforeldre, så etter det jeg ser blir jo Ingrid da en tremening til far.Nikolai Andersen på bildet var min tippoldefar.Jeg har hatt kontakt med familien i Langangen, men de jeg snakket med hadde ikke sett bildet. Familien her har hele tiden trodd at dette bildet stammet fra familien i Langangen, men vi var usikre siden ingen av dem vi snakket med kjente vedkommende.Veldig morro at dette lot seg løse, mange takk, Marianne og alle andre som bidro.Hvis du treffer Ingrid igjen så hils og si mange takk :-)m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Hei Gunnar. Du kan finne mer om denne slekten viss du går inn på nettsiden til Porsgrunn bibliotek. søk u. gårds og slektshistorie for Eidanger. Nøklegård(nedistua) gårdsnr.21 bruksnr.1. Lykke til videre. Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Marianne.Mange takk. Har faktisk sett dette tidligere. Det som var aller viktigst for meg var å få knyttet dette bildet opp mot rett person i mitt slektsregister. Takket være svært hyggelig hjelp fra deg har jeg nå fått lagt dette portrettet inn på rett person. :-) m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.