Gå til innhold
Arkivverket

[#67892] Hjelp til oppslag i Bygdebok for Strandebarm, Hordaland og gården Tveit/Tvedt


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til et oppslag på nevnte gård. Rartein Olufsson Tveit ble gift i 1670 med Signi/Sigrid Tormodsdtr. Drage. Hva sier bygdeboken om disse to og vilke barn hadde de?Jeg tror Signi var født ca 1648 og døde en gang etter 1696. Fartein skal være født ca 1642 og død rundt 1689. I 1701 tellingen på gården Tvet i Strandebarm finner jeg en Olle Farteinsson, 288 år som fattig husmann. Jeg antar det er en sønn av Fartein og Signi.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Fartein Olsen 1644-1689 g. 1670 Signi Tormodsdatter Drage (ingen alder). Barn Inga 1671 Brita 1674-1741 Ola 1676 Ludvig levde 1714. Det står ikkje noe om hvor disse barna vart av, så vidt eg kan sjå.Foreldre til Fartein: Ole Farteinsen fra Linga også kalla 'Ole Bagge' g. Inga Larsdatter Tveit. Det ser ut til at bror til Fartein, Ludvig Olsen overtar garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Oddvar for rask bistand. Da er det i samsvar med det jeg har funnet selv. Jeg vet imidlertid heller ikke noe om hvor de ble av. Ole var som nevnt fattig husmann på Tveit i 1701.Inga/Inger fikk sønnen Johannes Pedersson i 1701 utenom ekteskap med Peder Ivarshus Rasmusson (prestesønnen)fra Store Linga. Brita vet jeg absolutt ingenting om.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Når det gjeld foreldra til Signi T. Drage, så var det Tormod Jakobson Drage (1615-1690) og Sigrid Larsdtr.Far til Tormod var Jakob Tormodson Drage (1584-1674)Far til Jakob var Tormod Torgilsson Torvik (....-1611)Denne siste Tormod var dotterson til Bengt Pust, og arva mesteparten av Drage etter morfaren.(Dette er henta frå den nye slektsboka for Tørvikbygd-Strandebarm-Mundheim bd.I.)Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Arne, for interessant informasjon vedr. familen på Drage.Jeg antar at det er Bengt Aamundsson Pust fra Tørvik og Sigrid Tormodsdtr. og deres datter Marita Bengtsdtr. Pust du har i tankene når du nevner Pust-familien. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Det var det eg hadde i tankane ja.Fartein Olsen 1644-1689 g. 1670 Signi Tormodsdatter Drage hadde også to born som døydde små.Siri 1687-89. Samson 1689-90.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen. Da kalte de barna opp etter farmor,farfar, og mormor. Det burde vel egentlig ha vært en Tormod også etter morfaren. Det ville vel ha vært et mer naturlig andrevalg (etter Ole/Olav) enn Samson.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.