Gå til innhold
Arkivverket

[#67893] Vielse i Kristiansand 7/8 1807. Ektefellenes opphav?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et par av min kones 3xtippoldeforeldre giftet seg 8/7 1807 i Kristiansand. Det kan se ut til at begge var innflyttere, men jeg har foreløpig ikke greid å finne ut hvor de kom fra:d: 7de August (1807) copuleredes i Kirken Ungkarl og Muurmæster Andreas Thorkildsen Rønning og Pige Anne Dorthea Mortensd.Andreas Thorkildsen Rønning har jeg så langt heller ikke funnet i ft. 1801, men en Anna Dorothea Mortensdtr, 21 år, er da tjenestepike i Arendal hos enke Ingeborg Bøye. Hun kan jo være interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har funnet følgende barn av Andreas og Anne Dorthea (alle døpt i Kristiansand):1. Thorkild Andreassen Rønning (f. 11/9 1809 - døpt 17/9).2. Anne Cathrine Andreasdtr. (f. 11/3 1817 - døpt 13/4).3. Andrea Andreasdtr. (f. 29/11 1823 - døpt 21/12). Hun ble senere gift med Tobias Olsen - som det er en egen tråd på her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Oddbjørn.Her ved dåpen til et av barna Gunnhild Marie, døpt 17/8 1807 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9561&idx_id=9561&uid=ny&idx_side=-300>Lenke synes jeg det står Tollacksen, men samtidig er det en fadder Ole Thorkildsen.Ole Martin Andreassen Rønning døpt 6/12 1812. Mor oppgis å hete Antonette Permanent sidelenke: Lenke.Ved dåpen til Ole Martin er det to faddere med navnet Ole Rønning.Dåpen til sønnen Thorkild 11/9 1809 Permanent sidelenke: Lenke.Ole Thorkildsen Rønning får flere barn med Aase Gundersdatter.En sønn Gottfried døpt 11/9 1813 i Kristiansand Permanent sidelenke: Lenke.Thomine døpt 4/2 1816 i Kristiansand Permanent sidelenke: LenkeAnne Cathrine døpt 30/8 1818 Permanent sidelenke: Lenke.Jeg har ikke funnet noen vielse til Ole Rønningen og Aase Gundersdatter, men en Thorkild Olsen Rønning finnes i Kristiansand 28/7 1786 Permanent sidelenke: Lenke, nesten nederst til høyre. Om han er far eller fadder klarer ikke jeg å tyde, sorry.Ifølge FS. så er Andreas f.1784. LenkeOle er f. 1786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et skritt videre! Jeg fant nemlig nettopp nå Andreas Thorkildsen Rønnnings dåp - i Kristiansand (Lenke (høyre side).Han ble altså født 27. februar 1784 og døpt 27. mars. Foreldre: Torchild Olsen Rønning og Anna Catharine Olsdtr. Berg.Dermed er altså opphavs-'mysteriet' her flyttet en generasjon bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Thorkild Olsen Rønning og Anna Catharine Olsdtr. Berg ble trolovet 6. november 1781 og viet 23. april 1782 i Kristiansand:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Kan Anne Katherina Olsdatter Berg vere født 1744? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=dp10011734&gardpostnr=1266&personpostnr=4923&merk=4923#ovre>Lenke Farens navn er her feil, han er Ole Mikkelsen LenkeDet er mulig at Anne Katherina har arva etternavnet etter farmor Anne Katherina Andersdatter Berg, - det er mi ttttt-oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Da har i så fall faren fått byttet om fornavn og etternavn også i den originale kirkeboka (altså ingen avskriftsfeil):LenkeSå må en selvsagt spørre: Hvor kommer Berg-navnet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et skudd litt i blinde når det gjelder Anne Dorthea Mortensdtr: Morten Pedersen Bech i Grimstad får dattera Anne Dorothea døpt 31. august 1783: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den eneste jeg har funnet med passende navn i ft. 1801 (landsomfattende søk):LenkeHun er altså tjenestejente i Arendal og 21 år - og passer dermed ikke helt på jenta fra Grimstad, som var 19 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For ordens skyld legger jeg også en lenke til vielsen 7/8 1807 i Kristiansand mellom Andreas Thorkildsen Rønning og Anne Dorthea Mortensdtr.: LenkeKausjonister var Lars Magnusdalen og Peder (Sulle?)stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei og god formiddag OddbjørnJeg våger meg utpå igjen. Først til Lars Magnusdalen, så tror jeg han er sønn til Lars Taraldsen Magnusdalen og Guri Larsdatter Y.Mosby.I følge Greipstad bygdebok bind 2, så var Lars Magnusdalen f. ca 1757, hugger og saugskjærer. Gift i 1786 med Kirsten Osmundsdatter Røyrås. De flyttet til Kristiansand.Tlibake til Anna Catharina Olsdatter Berg, så lurer jeg på om en pike introdusert 23/8 1758 i Kristiansand er riktig kandidat. Permanent sidelenke: LenkeDatter til Ole Sigvardsen Bergs og Maren Kirstine Svendsdatter.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Trolovelsen til unkarl Ole Sigvardsen Berg og Maren Kirstine Svendsdatter i Kristiansand 22/9 1756 Permanent sidelenke: Lenke Viet 9/11 1757.Hverken Svend eller Sigvard er vel vanlig i Agderdistriktet?Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Vel, jeg forhastet meg nok litt med navnene Svend og Sigvard. Det er noen i Kristiansand.En Sigvard Larsson Berge og Asbor Olsdatter får en sønn, Arne i Kristiansand 1734 Lenke.Mulig jeg er på villspor.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Cathrin! Den Anna Cathrine Olsdtr. Berg, som du har funnet døpt i 1758, er en meget interessant kandidat. Også aldersmessig passer hun bedre enn kandidaten f. 1744. Anna Catharine Olsdtr. Berg og Thorkild Olsen Rønning giftet seg altså i 1782 (trolovet 1781), og jeg har registrert tre sønner født i Kristiansand: Ole Thorkildesn (1782), Andreas Thorkildsen (f. 1784) og Martinius Thorkildsen (f. 1788).En kan selvsagt innvende at det ikke er noe å hente her mht. oppkalling, men slikt må man ikke stirre seg blind på - særlig ikke i de større byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har ellers funnet en interessant Torchild Olsen døpt i Kristiansand 21/11 1751. Navnet Rønning er imidlertid ikke nevnt, dessverre. Foreldrene er kalt Ole Torchildsen Dalene og Ranni Gundersd.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til (16): Jeg legger merke til at Maren Kirstine Svendsdtr. kalles Strængenæs ved trolovelsen. Da har vi straks et lokalt gårdsnavn å forholde oss til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den første Anna Catharina Olsdtr. Berg døde vel 3/12 1798 (for å være helt nøyaktig). Hun var, som du skriver, 54 år (altså f. 1744). Det er ikke nevnt noe om at hun var gift, så foreløpig setter jeg henne på 'reservebenken'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.