Gå til innhold
Arkivverket

[#67895] Tobias Olsen (f. ca. 1826 i Holum), g. 1848 i Kristiansand


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Min kones tipp-tippoldeforeldre Tobias Olsen (f. ca. 1826 i Holum) og Andrea Andreasdtr. (f. 1823 i Kristiansand) giftet seg i Kr.sand 14/12 1848. Hennes foreldre er det en egen tråd på her:LenkeBåde klokkerboka og ministerialboka for Kr.sand oppgir at Tobias Olsen var f. i Holum/Holme som sønn til en Ole Berulfsen. Den eneste aktuelle Tobias jeg imidlertid finner født i Holum (f. 1826), er imidlertid sønn til Ole Bentsen Kolstad og Olu Svendsdtr. Kan Berulfsen i KB for Kristiansand være feilskrift for Bentsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tobias Olsens og Andrea Andreasdatters barn (alle døpt i Kristiansand):1. Olefine Andrine Tobiasdtr. (f. 9/9 1848 - døpt 17/10).2. Ole Andreas Tobiassen (f. 6/3 1853 - døpt 17/4).3. Caroline Marie Tobiasdtr. (f. 30/3 1855 - døpt 6/5).Det kan ha vært flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tobias Olsen Kolstad (f. 20/2 1826) er registrert utflyttet fra Holum til Christianssand i 1848 (attest: 1. mai):LenkeJeg er nå nokså overbevist om at Berulfsen må være feilskrift for Berntsen (farens patronym) ved vielsen med Andrea Andreasdtr. senere samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tobias Olsen Kolstad hadde en eldre bror ved navn Johan Syvert Olsen - og ved dåpen til to av Tobias Olsens barn i Kristiansand (1853 og 1855) er en Syvert Olsen blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg legger ved lenke til vielsen av Tobias Olsen og Andrea Andreasdatter. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=899&idx_id=899&uid=ny&idx_side=-276>LenkeKanskje ikke så mye til hjelp men bror til Andrea, Ole Martin Andreassen får flere barn i Kristiansand.Blandt fadderne går Ole Berulfsen igjen gjentatte ganger, samt David Olsen.Johan Severin døpt 16/4 1848 Permanent sidelenke: LenkeAnton Emil døpt 1/2 1846 Permanent sidelenke: LenkeAnne Gurine døpt 10/3 1850 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha! Da må jeg kanskje holde på Berulfsen (Børulfsen) likevel - selv om jeg ikke kan finne noen Tobias Berulfsen/Børulfsen døpt i Holum i aktuelt tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etter å ha studert lenkene til innlegg 5 litt nærmere, mener jeg bestemt at det står Ole Bentsen (ikke Berulfsen) på den omtalte fadderen. Dermed holder jeg på at Berulfsen nok må være feilskrift ved Tobias' vielse. Fadderen Daniel Olsen (som også er forlover ved Tobias' og Andreas vielse) kan vel være en bror av Tobias?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Daniel Andreas Olsen giftet seg 24/3 1843 i Kristiansand med Anne Kathrine Andreasdtr. - dvs. datter til murmester Andreas Thorkildsen. Der har vi sammenhengen, så Daniel var altså ikke bror til Tobias Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Holum bygdebok side 303: Ole Bentsen Spetteland (1782-1838) 1805 gm Olu Svendsdatter Kolstad (1785-1844). 7 barn, Syvert Johan 1822 til Kristiansand, Tobias 1826 gm Andrea Andersdatter Kristiansand. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.