Gå til innhold
Arkivverket

[#67903] Ragnhild Kristiansdtr, f i Sør-Fron, ca 1816 – død i Sørum, 6. august 1901 ?


Gjest Kåre Petter Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen

Kan noen hjelpe meg med å finne nærmere opplysninger (hennes opphav) om Ragnhild Kristiansdtr, f i Sør-Fron, ca 1816 – død i Sørum, 6. august 1901? Vi finner henne her i FT 1865 for Sørum: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60226&gardpostnr=360&personpostnr=1971&merk=1971#ovre>LenkeOg her under døde i Sørum: Sørum MINI F 0008 1878 -1914 – bilde 110 – nr 10 – 1901:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Finner en Ragnild f.08 09, døpt 17.09 1815 i Fron. Faren heter Christen Olsen, enkemand, Westbye Sogn, det betyr da at han ikke er fra Fron. Mora heter Mari Pedersdatter Klomstadenget.Men Sørum og Vestby(Westbye) er vel steder i Akershus som ikke er så langt fra hverandre.Kristiansdatter stemmer ikke helt, men erfaringsmessig må navn fra den tiden tas med en klype salt. Den eneste Ranhild som har en far med navn som kan være sannsynlig.Kanskje dette henger sammen likevel.Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er vel Anders Amundsen og Ragnhild Christensdtr. som gifter seg her 18. april 1839: Lenke Der står hun med 'etternavn' Klomstadlien, 23 år gammel, fødested Qvam i Gulbrd. Som far er oppgitt Christen Persen, men jeg er usikker på om han har rett patronym. Jeg tror helst at Ruth har funnet dåpen til riktig Ragnhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Takk for hjelpen begge to. Det er ingen tvil om at det er riktig giftemål. Det er henvist til Ihle i Ullensaker, og sågar til 'Willberg'. Det er i Sørum. Ekteparet bodde også der. Ruth har nok funnet riktig Ragnhild. Underlig at ektemannen befant seg på Kvam. Kan han ha vært en slags 'reisende' ? Men da hadde han vel ikke giftet seg med en husmannsdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hvis det er Anders Amundsen du sikter til, så foregikk vielsen i Sørum. Det er nok heller slik at Ragnhild flyttet fra hjembygda for å finne seg arbeid, og var kanskje tjenestejente på Willberg da hun og Anders ble kjent med hverandre.Når det gjelder hennes far, Christen Olsen, så står det ved dåpen til Ragnhild, nederst til høyre: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9252&idx_id=9252&uid=ny&idx_side=-119>Lenke et hjemsted på ham som jeg leser som Ugjestrud.Sannsynligvis er dette Ragnhilds far i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.