Gå til innhold
Arkivverket

[#67906] Simon Pedersen Bredal?, Tennevik i Trondenes


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

På nettet finnes mange steder opplysninger om at Simon Pedersen på Tennevik i Trondenes ble kalt Bredal, se også innlegg 67865 her på forumet LenkeHvorfra stammer egentlig denne informasjonen?Simon Pedersen kalles Dal når han begraves i 1844. Jeg vil tro at det dreier seg om den Simon Pedersen som kalles Dale ved konfirmasjonen i Kvæfjord i 1791 og som finnes på gården Dahle i Kvæfjord i 1801. Døpt i Kvæfjord Trefold. søndag 1773 og sønn av Peder Torlovsøn på Hemmestad. Denne Peder finnes vel gift tre ganger i Kvæfjord, 1764 med Marta Knudsdtr, 1769 m Ane Pedersdtr og 1773 m Karen Olsdtr.Det er ikke mi slekt, men jeg er interessert både i Bredal og Tennevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er vel en som kan passe på gården Bieldgam i Ofoten, Simon Pedersen 29 år Lenke. Jeg kan ikke finne at han er døpt i Ofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Slekten Arctander holdt til på Bieldgam i Ofoten. I denne slekten finner vi slektsnavnet Rode/Rhode (Simon Pedersen kalte en sønn Peder Rode i 1814).Datter til Simon, Siri, ble i tillegg gift inn i denne slekta. Kanskje er det denne Simon Pedersen på Bieldgam i 1801 som er rette karen. Han var 29 år i 1801 og født ca 1772. Det stemmer med at han var 72 da han døde i 1844.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiHar lagt inn et sitat fra Trygve Lysakers Trondenes Bygdebok Skånland (kommunen var jo en del av Trondenes) s. 107 på den andre debatten.Han er som det står der allrede i 1801 trolovet med en datter av Thommas Steffensen i Tennevik. Th. Steffensen skriver til rentekammeret i Kjøpenhavn på vegne av han og ber om at han må få overta gården. Han nekter 1803 å gifte seg med datteren, og ble altså 1806 gift Martha hansdtrSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiHar lagt inn et sitat fra Trygve Lysakers Trondenes Bygdebok Skånland (kommunen var jo en del av Trondenes) s. 107 på den andre debatten.Han er som det står der allrede i 1801 trolovet med en datter av Thommas Steffensen i Tennevik. Th. Steffensen skriver til rentekammeret i Kjøpenhavn på vegne av han og ber om at han må få overta gården. Han nekter 1803 å gifte seg med datteren, og ble altså 1806 gift Martha hansdtrSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Steinar - jeg ser at du skriver at han var kirkebygger. Vet du noe mer om Bredal-navnet her - finnes det noe dokumentasjon på at han benyttet dette?Dersom jeg skulle gått videre med denne undersøkelsen, ville jeg i første omgang forsøkt å finne ut om han kan ha vært en etterkommer av skipstømmermannen Peder Andersen Rhode. Det er antakelig den aktuelle Simon Pedersen som var på Bieldgam i 1801, der vi også treffer på noen andre etterkommere av P.A. Rode, og Simon kalte en sønn for Peder Rode (i 1814). I tillegg var han (Simon) vel også tømmermann - slik som Peder A. Rode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Thomas!Står det 'Feil i hovedløkka', så er innlegget likevel lagt inn :-)Er det noen som kjenner til etterkommere av Petter Andreas nevnt under her?Skifter i Salten nevner Anna Elisabeth Petersdatter Rhode; Brevig i Tjeldsund - skifte 1762, ektemann Christen Nilsen og barn Petter Andreas, Nils Iver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitror Bredal er et mellomnavn/døpenavn. Kan sjekke Trondenes Historie og Evenes heftene der byggingen av Eveneskirken er omtalt. (husker ikke vilket år men det er etter 2000. han skal ifølge tradisjon være Trønder. Men som kjent er jo tradisjon lett slik at det blir mix mellom personer.han som er født i kvæfjord finner du her Lenke kan jo selvfølgelig sjekke Kvæfjordboken som de har på biblioteket, om det er samme person for å være helt sikkerSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heihar faktisk vært inne på tanken st Vefsn og eller Brønnøy er et aktuelt sted å lete, og helst da i handelsslektene. Brdal har en jo mye av som drev handel i dette området.Han skal ifølge Lysaker være f. ca 1777. Kanskje er det noe mer om han i Amtmannens beretning fra 1803 som Lysaker henviser til.Det er ingen Bredal eller Simon Pedersen som passer i SaltenskifteneSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 18: Dom: Sexages: Dolstad (Vefsn) 1738. Døbt Peter Anders: Snedker fra Kulstadsøen hans Pigeb: N: Maren Kierstine Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

I flg Svein Edvardsen sitt hefte 'Skrifter i Vefen 1786-1780' så hadde Peter følgende barn beskrevet i skiftet i 1749: Andreas 1719-82, Anne Elisabeth 1719-62, Trine 1736, Maren Kierstina 1738-1804, Hans 1739 og Elen Kirstina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Bra - da kan jeg slutte å lete etter en Peder blant barna. Men kanskje Trine eller Elen Kirstina ble gift med en Peder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tar med de to først nevnte: Dom iii p Epiphania 1720 Vefsn Baptiz Peter Andersen Rynes sine 2de børn: Andreas og Anna Lisbeth Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.