Gå til innhold
Arkivverket

[#67907] Johan Hoel, f. 1831, Hoel, Gausdal Oppland


Gjest Erling Hoel
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Hoel

Leter etter Johan Hoel i Gausdal. Lenke Ser han som en mulig slektning, men finner ham ikke i noen kirkebøker for Gausdal og finner heller ingen Hoel gård i der.Min bestefar fortalte at han bodde en periode i Gausdal hos sin far som var fra derfra.Er det noen som kan hjelpe meg videre med dette problemet?Takknemlig for svarVenlig hilsen Erling Hoel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Har du ikke hans farsnavn?Fant denne Johan i 1831, en av fadderne er fra Holen. Kan det være at gardsnavnet ble skrevet Holen da? Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gausdal, Ministerialbok nr. 6 (1830-1839), Fødte og døpte 1831, side 20. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9290&idx_id=9290&uid=ny&idx_side=-23>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Kjellaug R. PetitDet første først: Jeg har ingen andre opplysninger enn det som står i lenken i mitt innlegg.Den Johan du fant kan meget godt være den riktige og det står vitterlig Holseie.Min bestefar kalte seg en periode Olsen og byttet senere til navnet Hoel.Tusen takk for hjelpen og jeg skal forske videre på dette.Er det noen som vet mer om denne familien?Vennlig hilsen Erling Hoel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielse til Johan Hoel i Vadsø 1876, nr.24 Lenke I 1900 finnes det 3 søsken i Vadsø: Laurits Hoel 1879, Marie Hoel 1877 og Severin Hoel 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Berit KnudsenTusen takk for de linkene. Dette var nytt stoff for meg :) Skal forske (lete) videre på det sporet.Dere er så flinke.Vennlig hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dødsfallet til kona til Johan S. Hoel, men her heter hun Elen Eriksdt. f.1846, nr.22 Lenke Kan dette være samme som Lise eller en ny kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Berit KnudsenDette ser jo noe merkelig ut da. På det ene stedet heter hun Lise og er født i 1840 og på det andre stedet heter hun Else og er født i 1846.I folketellingen for 1865 er han født i 1831 Hoel, Gausdal og i dåpen er han født i 1834.Kan det være flere Johan Hoel mon tro? På denne linken: Lenke fant Kjellaug Petit en Johan Hoel som var født i 1831 og foreldrene bodde på Hoelseie.Dette ser ganske 'mystisk' utVennlig hilsen Erling Hoel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Skulle jo ikke tro at det bodde så veldig mange Johan Hoel fra Gausdal i Nord-Varanger ? Kan ikke være mange som er fabrikkmester i 1875, arbeidsbestyrer 1876 og fabrikkbestyrer i 1898. Ang. FT 1875 så er det den folketellinga jeg tror minst på. Den er veldig unøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Forklaring på konenes navn. Vielse nr. 2. Her gifter han seg med søsteren til sin første kone Lenke1.kone het Liva Halvorsdt. (Haldorsdt.) f.1/8-9/11 1840 Verdal og Elen f.21/7-11/10 1846 Verdal, foreldre Erich/Erik Halvorsen Hallemsvald og Mari(a) Olsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Det er ikke lå langt mellom Holen og Lunde i Follebu, så det kan vel hende at Johan Simensen også kan ha bodd en stund på Holen før han forlot bygda. Faren er kalt Simen Amundsen Lunde når Johan gifter seg, så det kan vel ikke være tvil om at dette er riktig mann.Så er det vel foreldrene til Johan som gifter seg 11 juni 1821 som Simen Amundsen Høslom og Mari Mortensdatter Vårseteren Lenkeog Simen Amundsen Høslom som er telt under Stene i 1801 sammen med foreldrene Amund Amundsen og Marit Larsdatter og broren Amund, som vel også er den Amund som er fadder når Johan døpes i 1834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Tusen takk til Berit Knudsen og Bjørn Solbrå for oppklaringen.Til Berit Knudsen: Johans første kone het vel Lise Eriksdatter Lenke Igjen takker jeg alle gode hjelpere her på DA-forumet. Det skal bli spennende å lete videre på disse sporeneVennlig hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står Lise da de blir gift, men hun ble døpt Live. Og ved dåpen står det også at hun fikk attest til Vadsø i 1776. Du kan finne dåpen til disse to jentene i databasen. Jeg har sjekket databasen mot kirkebøkene for sikkerhets skyld ang. navnet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Berit KnudsenFant dåpen til Liva :) Det var nok en prest som hadde orden på sakene sine. Hennes konfirmasjon sto jo også der.Igjen, tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg.Vennlig hlsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.