Gå til innhold
Arkivverket

[#67909] Johan Erik Jahnson/Rosqvist foreldre-hvor finnes de?


Gjest Lise Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Pedersen

Jeg har lett og lett etter Johan Eriks foreldre uten å lykkes i å finne dem og håper nye hoder kan bistå.Jeg har følgende opplysninger: -Johan Erik Jahnson f. 13.04.1832. Fødested oppgitt som Uppsala og som Prestegårdseie. -Hans far het Jan Erikson og var visstnok stallkar hos kongen av Sverige og/eller bonde.-Jeg finner han ikke noe sted. Hjelp!-Johan Erik Jahnsen flyttet til Norge en eller annen gang før nov.1859. -Han giftet seg i Oslo 11.11.1859 (Trefoldighetskirken) Da kalte han seg Rosqvist. -Kona het Jacobine Christiane Børresen/Jacobsdatter. -Hun var født i Moss 20.12.1834 og flyttet til Oslo ca 1855 og er registrert der 1857. -Hun fødte et barn med Johan Erik Jahnson/Rosqvist 09.11.1860. -Barnet het Carl Johan Johansen/Rosqvist. Døpt i Trefoldighetskirken i Oslo. -Johan Erik og Jacobine fikk et barn til i Oslo; Fredrik Bartuvold Jahnsen f.14.07.1862.-Familien flyttet så til Drammensområde hvor det kom flere barn til; Johan Christian, Johanne Christine, Jenny Gustava, Arthur Reinhard, Anton Edvard, Waldemar. -Jacobine døde i Drammen 1888. -Johan Erik som nå bare benyttet Jahnsen /jahnson som etternavn giftet seg igjen 30.05.1893 borgelig i Drammen med Johanne Erikson fra Wärmland/Gøteborg, f. 1828. Dette var også hennes 2. ekteskap. -De fikk ingen barn.I min søken etter Johan Eriks foreldre har jeg funnet at det ble født et barn som ble kalt -Laurits Pontus Rosqvist på Rikshospitalet i Oslo 29.11.1899. -Faren het Pontus Rosqvist. Han var urmakerlærling. -Barnets mor het Paula Thomasine Eggen f. 1877. -Barnets foreldre var ikke gift og barnet finnes igjen i 1900 hos Olea Larsen f. 1827 fra Eidskogen, men bodde i Oslo.Hun oppgis som mor. -Jeg finner bare en Pontus i Oslo i tillegg til Laurits Pontus og det er Pontus Janson. -Siden jeg i mitt materiale har personer som kaller seg både Janson og Rosqvist og holder til i Oslo lurer jeg på om denne Pontus hører til samme familie som Johan Erik Jahnsen/Rosqvist. -Pontus Janson finner jeg igjen som sønn av Jan Janson f. 1842 og Lovise Jansonf. 1856, begge fra Wärmland i 1900-tellinga. -Denne Jan er stallkar (Jfr. Johan Erik Jahnsens far som antas å ha vært stallmester) -Jan Janson og Lovise hadde 4 barn i 1900-tellinga; Pontus f.1874, Karl f. 1882, Ivar f. 1894 og Gustav f. 1897. -Disse navna går også igjen i familien til Johan Erik Jahnsen. -Alle barna født i Wärmland. -Pontus emigrerte til Canada 1903 og Karl emigrerte til Masachuset 1914.Kan Jan Janson fra Wärmland være bror til Johan Erik Jahnsen? Det betyr i såfall at familien må ha flyttet fra Uppsala til Wärmland en gang mellom 1832 og 1842. Johan Erik må ha hatt noe kontakt med Warmland siden han giftet seg 2.gang med Johanne fra Wärmland.Siden jeg ikke har greidd å finne foreldrene til Johan Erik Jahnsen/Janson/Rosqvist ved å lete bakover fra han, har jeg nå et håp om at det kanskje kan være en vei å gå om Jan Janson.Her er det mange elementer ute å går, så noen og enhver kan bli overveldet. Hvis noen orker og se på dette og komme med innspill, blir jeg svært så glad. Hilsen Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står riktignok Jan og ikke Johan, men faren heter Jan Erson og så vidt jeg så er Erson det samme som Erikson, men jeg skal ikke påstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jan Erson og Greta Stina fikk også barna (alle i Rasbo, Upsala): Anders Petter 1835, Carl Gustaf 1837, Johanna Christina 1840, Johanna Sophia 1844, Greta Stina 1845 og Gustaf 1848. Kilde: Familysearch (FS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Pedersen

Takk for svaret ditt. Jeg har også vært inne på denne familien fra Rasbo, men er usikker på om det er rett familie siden Johan Erik er blitt til Jan Erik og Erikson til Erson. Men jeg vet ikke noe om svensk navneskikk. Jan Erik som du viser til flyttet til Stockholm i 1856, men siden har det ikke vært mulig å finne ham. Hvis jeg kunne få bekreftet at han har emigrert til Norge, ville det vært sikrere at han var 'min' Johan Erik. Hvis navnet Rosqvist kunne koples sammen med Rasbo eller Alunda som moren kom fra, så ville det også kunne sannsynliggjøre at det var rett person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.