Gå til innhold
Arkivverket

[#67922] skifte: Ole Olsen Solaas, Strandvik 1808-1818


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Dato 6. juni 1825, enke Marithe Andersdatter og barna Ole, 6, Anders, 3 3/4 og Kari 1 1/2. Som verger står Niels Asbjørnsen Berge og Hans Jensen Aarre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her må det vel være feil med hensyn til årstall for skifte. Protokollen går jo fra 1808-1818, så jeg antar at dato for skifte skal være 6. juni 1815.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk for opplysninger. Ja, det stemmer sikkert Rune, for da Kari døde står det født i 1813:Død, det står hun var født 1813: LenkeDet er jo problemer med å finne fødsler til barna i denne perioden pga den 'problematiske' presten som foretrakk flasken framfor kirkebøkene!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Best å ikke klage for tidlig for jammen hadde han ført inn Oles dåp oppe til høgre i 1809: LenkeMen Kari og Anders finner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det korrekt at vi ikke har funnet Ole Olsens dødsfall, men i og med at Marta ble gjengift med Sverke i 1816 anslår vi dødsåret til 1815?Skal jeg bare skrive død ca 1815 i 'bokji'?A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror som nenvt at riktig dato for skiftet er 06.06.1815. Det kunne selvsagt vært ok om Yngve Nedrebø kunne bekrefte/avkrefte det. Jeg tror nok det stemmer med bakgrunn i at kona giftet seg på nytt i 1816. Jeg ville derfor ha skrevet 1815 i boka.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.