Gå til innhold
Arkivverket

[#67928] Foged Mikkel Nilssønn Huseby (1555-1633)


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Finnes det noen som kjenner noe til hans aner, event også hans kones (Marte Jensdtr (1559-?) opphav ? Har sett endel om han på nettet tidligere, men ikke noe om hans el hennes aner. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Jan Erling!De årstallene du har for fødselsår på 1500-tallet savner fullstendig kildebelegg. De må være stipulater, altså beregninger foretatt på bakgrunn av hvilke år personene er nevnt i kildene. Mikkel Nielssøn er nevnt 1585-1635, hvor neste bruker av Huseby heter Marte. Dette er trolig hans enke, men ikke nødvendigvis hans eneste ektefelle og mor til alle av barna, om i det hele tatt noen.I en rettsak på 1660-tallet fremkommer det opplysninger som tilsier at Mikkel Nielssøn en gang har vært gift med en Maren (alt. Mari) og tilstøtende opplysninger tilsier at hun var datter av fogden Jens Gregerssøn på Nesøya i Asker (n. 1541-1578 ).Status er dermed at du bør stryke de antatte fødselsårene som svake gjetninger, og samtidig ta høyde for at Mikkel Nielssøn var gift minst 2 ganger, for alt vi vet gjerne flere ganger.For øvrig er ikke Mikkel Nielssøns foreldre kjent. Vi har ikke engang noen kandidater. Dog er det sannsynliggjort at en av hans svigerfedre (kanskje den første) var den nevnte Nesøyafogden. Sistnevnte etterlot seg _trolig_ en enke ved navn Åse Lauritsdotter, nevnt 1582.Når det gjelder Mikkel Nielssøns barn, så gir Lier bygdebok ([url="http://www.lier.kommune.no/liers-historie/innhold.htm>Lenke) en grei oversikt, men flere av barna mangler, bl. a. Åse Mikkelsdatter som jeg har identifisert i en annen tråd her på DA for et par år siden (Groll på 1600-tallet): LenkeMed dette håper jeg at du har fått en grei tilbakemelding. Jeg har også i forbindelse med et prosjekt rundt utgivelsen av en odelsjordebok for Vestfold og Buskerud identifisert ca. 85 av jordegodset til Mikkel Nielssøn i 1624. Han satt med ca. 100 eiendommer/eiendomsparter dette år til en samlet verdi av ca. 100 skippund tunge eller omregnet 250 tønner hartkorn. Tilsammen gjennom årene 1587-1632 hadde Mikkel Nielssøn interesser i nærmere 130-140 eiendommer etter det jeg hittil har funnet ut. Se også denne tråden, hvor Mikkel Nieøssøn troner på topp blant ikke-adelige jordegodseiere i 1624:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Are, du svarte omtrent det jeg hadde regnet med. Tar dine råd ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.