Gå til innhold
Arkivverket

[#67937] MR Averøy 02


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Søker opplysninger rundt en av mine tippoldemødre, Marit Olsdatter Kaarvaag (eller Folland) født 26. november 1796. Foreldre Mali Andersdatter og Ole Pedersen, begge Folland født ca 1754. Jeg er på meget tynn is og har ikke engang kildehenvisning. Håper på hjelp, hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Her er dåpen 25 des 1796 Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kornstad i Kvernes, Ministerialbok nr. 570A04 (1789-1819), Døde og begravede 1797, Fødte og døpte 1797, side 318-319.Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei. Maritt olsdatter ble konfirmnert 2/7 1815. Ei Marit olsdatter Folland ble ekteviet 5/7 1835 med ungkar Lars Andreas Olssen Kummervold 26 år. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Samme paret får en datter Inge som blir døpt 10/2-1793 Permanent sidelenke: LenkeDet ville være rat om de skrev feil navn på faren to ganger.Den Marit som gifter seg er vel hun som blir f i Kvernes i 1777 med far Ole Eriksen og mor Mali Eriksdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Innlegg 4: Dette kan ikke være rett Marit, da denne bruden var født i 1812, mens min tippoldemor var født i 1896.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Vorpbukt

(ang innlegg 4 og 9) Med innlegg 4 mente jeg å få fram at Marit gift 1835 ikke kunne være riktig Marit fordi faren het Ole Eriksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, jeg ser det nå at du mente det. Hjertelig takk. Er det noen som har opplysninger om Marit's søsken, Ole Olsen f 1789 og Inger Olsdtr f 1793 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Hvem er denne Marit Olsdtr. 'Kaarvaag (eller Folland) født 26. november 1796' gift med, og når ble de gift?Det er mange Oler på Folland i denne tida, så her er det viktig å holde tunga bent i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Jonny: Det er vel ikke 'uten grunn i Kristiansund' at det står Ole Pedersen i FT1801 ? Dermed er sikkert mange Ole'er på Folland borteliminert vekk, som norsklærer sa at vi ikke skulle skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Jeg spurte:Hvem er denne Marit Olsdtr. 'Kaarvaag (eller Folland) født 26. november 1796' gift med, og når ble de gift?Du skriver jo sjøl at du er på tynn is.Var hun kanskje ikke gift da hun fikk barn? Jeg må vite dette for å kunne sjekke videre.Hva er det egentlig du ønsker å få opplysninger om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det er søskene til Marit og deres etterkommere jeg søker. Jeg uttrykte meg litt upresist. Unnskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Du spør direkte hvem Marit Olsdtr f 1896 var. Hun var datter av husbonde Ole Pedersen og Mali Andersdatter, og de befinner seg i 1801-folketellingen på Folland. De var da 47 år gamle. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Her er mitt enkle spørsmål:Hvem er denne Marit Olsdtr. 'Kaarvaag (eller Folland) født 26. november 1796' gift med, og når ble de gift?Jeg vet at Mali Andersdtr. og Ole Pedersen hadde bl.a. ei datter Marit f. i 1796. Jeg vil vite hvem denne Marit Olsdtr. var gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Denne Marit Olsdatter f 1896 ble i 1825 gift med Iver Olsen Søbstad født 31.12.1792 (Han var vel fra Fladset). Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.