Gå til innhold
Arkivverket

[#67940] Tyding kirkebok - Dåp Hans Tordbiørnsen - Hvaler - Østfold


Gjest Ted Lier
 Del

Recommended Posts

Gjest Ted Lier

Jeg tror jeg skjønner en del men det er nok endel jeg ikke skjønner også. Fint om noen kunne fylle hullene for meg.LenkePersonen er Hans. Nest øverst i annen kolonne.Døbt ? 22 (jeg regner ned at det er august det er snakk om), 10 søndag Trinitatis, Tordbiørn og Anne Ødgaardens sønn Hans. Test: Siver Negaarden, Rasmus Ødgaarden, Pærnila Ødgaarden, Marte Wenern, Lilia Jacobsdatter. Etter dette ser jeg et 13 tall og Trinitatis.Er dette riktig lest ?Tegnet som står mellom døbt og 22; Hva betyr det ?Det står noe i margen også. Fint om noen kunne tyde det for meg også !På forhånd, takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Til utfylling1.kolonne: et dræ(n)ge Barn fra ødgard (f)ødt d 17 Augustj2.kolonne; Døbt d 22, 10de Søndag i Trinit Torbiørn og Anne Ødgaardens Søn N(omine): Hans. Test: Siver Ned=gaarden Rasmus Ødgaarden Pærnile Ødgaarden Marte Wenem (Wenern?) Livia Jacobsd: Tørte (?) ind(!)trod d. 13 Søndag i Trinitatis. Mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!I FT 1801 finner vi foreldre og faddere på Nedgården, S. Sandøy:LenkeForeldrene bodde på plassen Nedgården-Ødegården.Fadder MARTE WENERN er nok fra plassen Venner(e)n under Nedgården.Også plassen TØFTEN på S. Herføl (Livia Jacobsd.) er i FT 1801 registrert under Nedgården, men hørte egentlig under nabogårdene Løkkeberg og Rød.Dåpsbarnet Hans kom senere til den andre plassen på S. Herføl.Ref.: Hvaler bygdebok, b. 2.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Irèn Bentzen

Hei på dere!Kan dette være min tipp-tipp-oldefar som dere skriver om? Han het nemlig Hans Thorbjørnsen født 1802, og giftet seg i 1832 med Karen Marie Johnsen. Blant barna de fikk var Wilhelm født 1843, han var farfar til Frits Ragnar Olai født 1907, grunnleggeren av Wilfa AS (Wilhelmsen fabrikker) i 1948. Wilhelms bror, Hans Martin født 1847 er mitt slektsledd.Desverre har jeg ikke fått tid til så mye forskning rundt denne familien ennå, har holdt på med andre sider i familien. Så det var rent tilfeldig at jeg fikk se denne diskusjonen :o) En av Hans Martins sønner, Albert er min oldefar og hans familie vet jeg det meste om.Er dette den samme Hans Thorbiørnsen og har dere noen tilknytning til han?Mvh Renathe :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei Renathe!Her er denne Hans Torbjørns. med kone Karen M. Johnsd., to sønner og en datter på Herføl i 1865:LenkeDet ser jo ut til å være 'din' Hans T. Mer om denne fam. finnes sikkert i Hvaler bygdeb., b. 2.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Irèn Bentzen

Hei Egil,tusen takk for hjelpen :o) Det kan se ut som dette er 'rett' Hans Thorbjørnsen med familie. Av farmor har jeg hørt at både Løkkeberg- og Rødgårdene hadde eiendommer på øya Herføl. Min tippoldefar Hans Martin (det er vel Martin i 1865-tellinga) kjøpte tomt på S. Sandøy av en av Rødgårdene, denne tomta lå ikke langt fra Vennern. Han bygde hus der og dette huset var i familiens eie til 1994, da farmor og hennes søsken solgte det. Jeg har tilbragt mange ferier der, uansett årstid, der ute. Etterhvert som jeg har blitt eldre, har jeg blitt mer interessert i slekta fra Hvaler.Jeg har også Hvaler Bygdebok Bind 2. Så nå må jeg nok sette meg ned og studere denne litt nøyere, dette var jo veldig interessant :o) Forresten, har du tilknytning til Hvaler?Mvh Renathe og mange takk igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei igjen Renathe!Jo da, har div. Hvaler-tilknytning, og har vel vært der i alle sommerferier, bl. a. ... Det er mange famile-graver på kirkegården v. Hvaler kirke, som i hvert fall min søster passer på.Vår morfar, Johan (Hansen) Kjølholdt var født og oppvokst på Hvaler, og han kjøpte og bygde et familie-feriested på Bukkemyr på Kirkøy (ganske nær Kjølholdt-gården). Der har slekta holdt til hele tiden siden.Dessuten hadde vi tante (moster) og onkel på Gjurød på Kirkøy.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.