Gå til innhold
Arkivverket

[#67948] Etterlysning nr. 2


Gjest Liv og Jan O. Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Jeg har fått så god hjelp her i Brukerforumet ved tidligere anledninger, så jeg prøver meg igjen.Jeg søker Anjer eller Angerd født 19. januar 1899 i Norge, død 6. august 1979 i Styrsjø i Sverige.Døpenavnet er Anjer Elida Syvertsen. En kvinne ved navn Eivor på Anbyterforumet opplyste i 2006, at Anjer ble hetende Angerd Elida Lantz. Jeg har blitt fortalt at Anjer ble gift med en mann med Tysk opprinnelse. Angerd har ifølge Eivor også hatt en make (ektemann nr. 2) ved navn Johan Gomer født 3. september 1890 i Tanum i Sverige. Johan og Angerd ble viet 27. mars 1924, og Johan døde 25. mai 1952. Anjer Elida er tante til min mor som også hadde mellomnavnet Elida. Opplysningene somnevnt har Eivor funnet i Sveriges dødsbok nr 3.Er det noen der ute som kan opplyse noe om hvor Angerd og mann med fler bodde, og er det noen etterkommere mon tro ? Var hun først gift med denne Tyskeren, og er det barn med her med forskjellig far ?Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Liv og Jan !De er kjent med kvar ho var ved FT 1900 ?Vogts Gade 15 i Kristiania finn du Anjer, 3 brødre og foreldre mormor.Foreldra, begge 2 født i Eidsskogen, er 'utrådt' frå Statskyrkja iflg FT 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dersom letingen har tatt utgangspunkt i STYRSJØ, så er det vel kanskje naturlig at man møter veggen.Men er det prøvd på STYRSÖ (en øy rett vest for Gøteborg). I alle fall er det hele 5 personer med navnet LANTZ som er bosatt på Styrsö iflg. telefonkatalogen på nett. Lenke .IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Takk for hjelpen fra Iver Mosvold, opplysningene vil sikkert vil bli til stor nytte. Jeg vil forfølge det sporet, da min eldre onkel har fortalt meg at Anjer giftet seg med en mann med tyske aner, og at de bosatte seg på en øy utenfor Båhuslän.Folketellingen fra Oslo med Anjer har jeg funnet, men jeg har ikke så mye av opplysninger om bakenforliggende familier fra Eidskog. For meg synes det som om det en del kirkebøker fra Eidskog som ikke er skannet, eller at de ikke eksisterer ? Det hadde vært oppmuntrende om noen har noe opplysninger om ekteparet Edvard Syvertsen født 1853, og Andrea Syvertsen Hornlien født 1854 - begge fra Eidskogen i Hedmark.Det står at de er utrådt av statskirken, og jeg har faktisk ikke klart å finne noen av barne til Edvard og Andrea på de skannede kirkebøkene, og da er kanskje vanskelig å finne ?Vennlig hilsen Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Her har vi Anjers far, Edvard, i 1865 på Strømstad i Eidskogen: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60420&gardpostnr=808&personpostnr=5129&merk=5129#ovre>Lenke(Far-far er altså Syver Henriksen f.ca. 1823. Far-mor er altså Marte Eriksd. f.ca. 1822.)Og her har vi Anjers mor, Andrea, i 1865 på Hornlien:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Anjers foreldre (som begge var fra Eidskogen) inngigg ekteskap i ASKER KIRKE (NB) 29.juli 1877.: Nr.29 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7734&idx_id=7734&uid=ny&idx_side=-160>Lenke .Et av de yngre barna, (Enok, Koldbjørn) ble døpt i statskirken (Vestre Aker) så sent som 6.mai 1894, Nr. 55 Lenke slik at utmeldelsen fra statskirken kom en eller annen gang i de påfølgende 6 årene etter dette.Anjas mor må ha født barn over en periode på minimum 23 år, siden jeg fant denne fødselen på en eldre bror i Asker i 1878 (KARL SEVERIN EMANUEL, som antakelig er eldstemann) Nr. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Som Iver Mosvold var inne på i innlegg 4 så snakker vi her om Styrsö.I dødboken fremkommer adresse på de begge da de dør:18990119-4820Lantz, Angerd ElidaHus 13 Ålderdomshemmet 430 84 StyrsöDöd 6/8 1979.Kyrkobokförd (1976) i Styrsö, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1976) på samma ort.Född 19/1 1899 i Norge.Änka (25/5 1952). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Styrsö, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: NOKällor: RTB 79 / SPAR 8018900903-483Lantz, Johan GomerHus 251, StyrsöDöd 25/5 1952.Kyrkobokförd i Styrsö, Styrsö kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Född 3/9 1890 i Tanum (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Gift man (27/3 1924). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Styrsö, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Tanum (Göteborgs och Bohus län)Källor: DB, PA / DOR 52-60Som du ser så døde Angerd Elida Lantz på ålderdomshemmet i Styrsö. Er du heldig så sitter de på informasjon om evt etterkommere som kanskje kan vite noe.Her må du kunne få adresse eller telefon nummer i såfall: http://www.styrso.nu/Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Her følger litt mer om familiene i Eidskog hentet fra bygdebøkene i Eidskog (E) Edvard Syversen Strømstad f. 17/11 1853 i Gjellarn u/ Gaustad, dpt 19/3 1854.(E IV s 402) Lenke Foreldre: Syver Henriksen Refsete f 22/12 1823 (s. 398/299) g. 4/12 1849 m Marthe Eriksdtr. Billingsø f 18/6 1824. Andrea Toresdtr. Hornlien u/ Harstad (E I s 363) f 30/7 1854 til Bærum 1877 (eller Asker g. 29/7 1877 i Asker kirke). Foreldre: Tore Toresen Harstad f. 11/2 1817 d. 23/10 1887 g. 19/3 1854 m. Kristine Embretsdtr. Kvernkroken f. 28/3 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dette har eg klypt ut frå det fyrste innlegget(1):'Døpenavnet er Anjer Elida Syvertsen. En kvinne ved navn Eivor på Anbyterforumet opplyste i 2006, at Anjer ble hetende Angerd Elida Lantz. Jeg har blitt fortalt at Anjer ble gift med en mann med Tysk opprinnelse. Angerd har ifølge Eivor også hatt en make (ektemann nr. 2) ved navn Johan Gomer født 3. september 1890 i Tanum i Sverige. Johan og Angerd ble viet 27. mars 1924, og Johan døde 25. mai 1952. Anjer Elida er tante til min mor som også hadde mellomnavnet Elida. Opplysningene somnevnt har Eivor funnet i Sveriges dødsbok nr 3.Er det noen der ute som kan opplyse noe om hvor Angerd og mann med fler bodde, og er det noen etterkommere mon tro ? Var hun først gift med denne Tyskeren, og er det barn med her med forskjellig far ?'Utfrå innlegget til Anne Lene(8), tyder vel det på at Johan Gomer og ...Lantz er ein og same mann?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Takk til Dere alle for mye god hjelp, og dette siste fra Mariann forteller at hun er raskere i tankegangen enn meg, gåten ble nå litt enklere å løse.Opplysningene om Lantz på Styrsjø var kjempefine, så nå har jeg allerede sendt en E-post til Styrsjø utenfor Gøteborg.Jeg har blitt fortalt at bygdebøkene fra Eidskog har mye godt i seg. Jeg bør låne disse bøkene på biblioteket, og så lurer jeg på om jeg her kan finne noen svar på hva som er av historie forut for Refsete, Billingsø, Hornlien og Strømstad. Er det slik at enkelte skannede kirkebøker fra Eidskog mangler ?Jeg skulle så gjerne også bli kjent med skjebnen til familie/søsken av Kristine Embretsdatter Kvernkroken, som etter det som er opplyst utvandret til USA i sin tid.Jeg har bodd i Asker mer enn 40 år, men jeg har ikke vært kjent med at mine olderforeldre Edvard og Andrea var viet i Asker kirke.Sønnen Karl Syvertsen tok navnet Veimo, og han hadde en sønn som utvandret til Australia, men jeg vet ikke noe om datoer eller navn nå, så det må bli et annet søk når jeg finner mer 'data'Veldig bra - Hilsen Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Asker prestegjeld inkluderte Bærum, og det var vel i (Østre?) Bærum sogn hvor Edvard og Andrea hadde bosted.En kilde siser at Kristine (Embretsdatter) hadde ei yngre søster, Kari, som ble gift med Lars Sypriansen. Her er dette ekteparet med familie i Eidskog i 1865 Lenke .Men jeg er sannelig ikke sikker på om dette stemmer.En annen kilde sier nemlig at Kari tilhørte en stor søskenflokk, der ei Kristine rett nok er med, men med en alder, stipulert til fødselsåret 1830. (Og ikke 1819, som FT1865 tilsier). Denne søskenflokken har Embret Haakonsen og Eli Eriksen som foreldre. (Foreldresøk på FS)Jeg har dessverre ikke tid til blindsøk i kirkebøkene, men så vidt jeg vet er det kirkebøkene for Winger som må gjennomgås, men jeg tror så avgjort at det er fornuftig å gå gjennom bygdbokas opplysninger først.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Det stemmer at Kristine hadde ei yngre søster, Karen Embretsdtr. Kvernkroken f 3/4 1832. Her er hun og familien i 1865 Lenke . Den Kari Embretsdtr. f 1823 dpt 31/3 1823 som 15/2 1852 ble g. m. Lars Sypriansen Rambølsmyra f 2/4 1826 i lenken ovenfor, var fra Ljøner og tilhørte en annen familie. Den riktige Karen Embretsdtr. var ug. i 1865 men ble muligens g. m. Hans Julius Teodor Nilsen står det i E II s 194 . De emigrerte i til Minnesota i 1866 , broren Lars Embretsen i 1868 og faren som enkemann med barna Berger og Berthe til Minneapolis i 1871. Kristine er ikke nevnt som utvandret. Hun ble g. 19/3 1854 m. Tore Toresen Hornlien Harstad, og han overlot plassen til deres sønn Ole Toresen i 1884 så mest sannsynlig er at Kristine er blitt igjen i gamlelandet. De eldste kirkebøkene i Vinger (med Eidskog)er ikke tilgjengelige på nettet foreløpig, men jeg har avskrifter av alle fra 1689 til 1847 og resten er skannet. Så trengs det oppslag i de eldste så skriv til min e-postadresse magnthor()online så skal jeg sjekke i utskriftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

I Begravda i Sverige hittar jag följande personer gravsatta på Styrsö kyrkogård, kvarter 6, gravnr 85. Styrsö är en ö i Göteborgs södra skärgård, tillhör Göteborgs kommun.Johan Gomer Lantz, Målarmästare. Född 3/9 1890. Död 25/5 1952. Begravd 1952 (kista).Anjerd Alida Lantz, Fru. Född 19/1 1899. Död 6/8 1979, begravd 14/8 1979 (kista).Harry Adolf Lantz. Född 9/4 1924 Masthugg, Göteborgs kommun, Västra Götalands län. Verktygsarbetare. Död 22/8 1958, begravd 1958 (kista).John Anders Lantz. Född 8/5 1951 Styrsö, Göteborgs kommun, Västra Götalands län. Död 6/7 1998, begravd 15/7 1998 (kista).Hälsningar Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

Ur Sveriges Befolkning 1970: (Källa: Mtl Göteborgs och Bohus län 1971]Angerd Elida Lantz, född 19/1 1899. Kyrkobokförd i Styrsö (Styrsö kn, Göteborgs och Bohus län, Västergötland) distrikt 01, fastighet 99980. Mantalsskriven på samma ort.John Anders Olsson, född 8/5 1951 i Styrsö [Göteborgs och Bohuslän, Västergötland. Hus 270, 43084 Styrsö. Kyrkobokförd i Styrsö (Styrsö kn, Göteborgs och Bohus län, Västergötland) distrikt 01, fastighet 72778. Mantalsskriven på samma ort. På samma adress bor fem personer till som troligen är föräldrar och syskon.Ur Sveriges Befolkning 1980: (Källa: Mtl Göteborgs och Bohus län 1982)John Anders Lantz, född 8/5 1951 i Styrsö (Göteborgs och Bohus län, Västergötland. Hus 204, 430 80 Styrsö. Mantalsskriven i Styrsö (Göteborgs och Bohus län, Västergötland) fastigheten Styrsö Sörgård 3:162.På samma adress bor två personer som kan vara hans fru och son. Vill du få även de namnen kan du maila mig, e_p@home.seHälsningar Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Nyttige spennende meldinger strømmer på fra Eidskog og Styrsø.Mine aner i Eidskog gir meg utfordringer en stund framover, og da muligens med etterslekt i Amerika.Nå har jeg så mange opplysninger om Johan Gomer Lantz, at jeg ved anledning vil skrive til landsarkivet i Gøteborg, og spørre hvor herr Lantz har sin opprinnelse. Navnet Lantz bekrefter mine opprinnelige opplysninger, om at Anjer fant seg en tysk ektemann. Det er jo slik at mange flinke tyske håndverkere kom til Sverige og Norge med spesialkunnskap for oss her i Norden. Det kan tyde på at Anjer og Johan har fått barn og muligens ytterligere etterkommere, og kanskje det er noen som kan nåes ved hjelp av e-post.Fine hilsner fra Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.