Gå til innhold
Arkivverket

[#67959] Feil gardsnamn i Gausdal FT 1865


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Garden Kraabøl nordre har fått namnet Kaabøl og da blir det vanskeleg med søket. Kan det rettast opp?Har gjort henvending om dette før utan at det har blitt endra.Mvh, Ruth Gaustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er RHD http://www.rhd.uit.no/index.html som har rettighetene til denne. Vi har ikke lov å foreta endringer i deres materiale. De vil nok sette pris på en e-post med melding om feil.For ordens skyld: Det kan ta noe tid fra du melder ifra til en opplysning evt. blir rettet. Feilmeldingen må kontrolleres mot originalen, for opplysningene i databasene skal skrives kildetro, dvs. står det Kaabøl uten r, så må det også stå det i databasen, selvom det er feil i utgangspunktet. Originalen kan befinne seg ved et av statsarkivene eller i Riksarkivet, så det er ikke gitt at en raskt får kontrollert opplysningen. Når det så er kontrollert, må en foreta endringen i rådatafilen og generere den på nytt for publisering på nett. Men opplysningene i databasen brukes også andre steder, som i landsomfattende søk for tellingene, og 'globalt søk' gjennom alle databaser, så alle disse registrerne må også genereres på nytt. Dette er, som du sikkert forstår, veldig tidkrevende for en manglende r. Så vi prøver å samle opp alle feilmeldingene slik at vi kan ta dem samlet for en telling om gangen. Det er derfor flott at du legger melding inn i korrektursystemet vårt, for da blir feilmeldingen tatt vare på og vi kan lett hente dem fram når vi en gang har midler og personale til å foreta en korrektur-runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk for omfattende svar.Har sett om jeg kunne finne epostadr. under linken som fulgte, men jeg fant bare: epost: web-ansvarlig, og det blir vel mangelfullt vil jeg tro. Sender gjerne en melding hvis jeg har adresse som virker. Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Hvis du klikker på Adresser i menyen deres til venstre, får du opp en rekke med kontaktmuligheter. En e-post til faglig leder f.eks. skulle vel sørge for at meldingen din blir lest og behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.