Gå til innhold
Arkivverket

[#67962] Jørgen Clausen Rosenkrantz


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

God morgen!Her fant jeg endelig vielsen mellom Monsr. Peder Christensen og jomfru Barbra Frobes i 1745 i Kristiansand.Se ca midt på 2. siden her i kirkeboken:LenkeHer er hun bare ført som Frobus? Jeg har ikke greid å finne hennes dåp, men faren burde jo være en Frantz Frobus og ikke Hans som enkelte kilder nevner. ( Om da ikke faren hadde flere fornavn?)I dag må jeg ofre meg for litt husarbeid også.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I dag fant jeg en kilde som oppgir mor til Barbara Frantzdatter Forbøes til Dorthea Gjertsdatter Niemand.Det er oppgitt dødsår 1732 Kristiansand på Dorthea , skal se om jeg finner denne begravelsen i kirkebok.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Dette var flott Gunn, nu tor jeg at vi har noe av forklaringen på Frobus, men her må en trå forsiktig mellom Hans og Gjert navnene fo å finne rette kombinasjonen. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Dette kan føre til ett oppsett som følger: Gjert Hansen Niemann har hatt en datter som het Dorothea Gjertsdtr, g m en Frantz ... Frobus, deres barn har b l a vært: Barbara Frantzdtr F., (f 1720) g m Rådmann Peder Christensen Østerbye, sønn Gjert Niemann Frobus,f 1717 (Det må da være han som nevnes som Visitør og Tollbetj i Kr sand i 1741), g m Magdalena Nattiken, og Margrethe, f 1722, g 3.2.1746 med Lt Hans Kiøbing. Ser at all disse navnene også finnes under barnedåpen 9.10.1747. Se ditt innlegg nr 35, men her nevner du 2 barn, jeg ser bare ett ?Heller litt til at Gjert Hansen N., kan ha vært gift 2 ganger ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Litt mere tanker rundt mitt siste innlegg: Med ref til innlegg 54, Dorothea kan jo også være dtr av Gjert Clausøn Niemand, g m enken Anne Gundersdtr d 1694, de var foreldre til Inger Gjertsdtr N., g m Jernverkseier Halvor Borse. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Her er det andre barnet som nevnt i innlegg 35 : LenkeHar også sett vielsen til Hans Kiøbing 1746 i kirkeboken, skal se om jeg finner vielsen igjen.Enig i dine vurderinger ellers. Synd kirkbøker ikke er digitalisert så tidlig at vi kan finne Barbara Frantzdatters dåp der. ( oppgitt til 1713 i enkelte kilder?) Ser du nevner 1720?Slapper av litt etter husarbeidet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen i kirkeboken for Hans Kiøbing og Jomfru Margrete Frobus , Se høyre side , øverste del , under tykk strek: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Slo opp Hans Kiøbing i Ovenstads Mil biblo og han var f 1713, d i Kr sand 6.3.1750, var gift 2 ganger, 2 g m Margrethe Elisabeth Frobus d 4.5.1764. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en barndåp her som viser at visitøren som nevnes g.m. Magdalene Nattiken var gift 2 gang her: LenkeVanskelig puslespill dette:-) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.