Gå til innhold
Arkivverket

[#67964] Oppslag bygdebok for Løten og Vang?


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Jeg prøver å finne ut om Jens Larsen, f. 6.1. 1808, Vea, Løten er den Jens som er gift med Johanne Erichsdatter og som får sønnen Lars, f. 3.8. 1828, Tomten-eie, Vang. Imidlertid finner jeg ikke vielsen, som eventuelt kunne bekrefte dette, hverken i Vang eller Løten eller nærliggende områder.Dåpen til Lars (150): LenkeMuligens kan det være en idé å slå opp i bygdebok for Løten og eventuelt Vang. Håper noen kan hjelpe meg med det?Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

I følge Løtenboka dør Jens Larsen ugift 19/3 1833. Det står ikke noe om hvor, men sansynligvis i Løten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

I følge Løtenboka dør Jens Larsen ugift 19/3 1833. Det står ikke noe om hvor, men sansynligvis i Løten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

I følge Løtenboka dør Jens Larsen ugift 19/3 1833. Det står ikke noe om hvor, men sansynligvis i Løten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg er ikke sikker på at det er samme person. For det ene blir han kalt husmannssønn, det stemmer dårlig. For det andre blir han oppgitt til 22 år, det stemmer også dårlig. Faren blir i folketellinga 1815 kalt for føderådsmann. På den annen side ville han være usedvanlig ung dersom han var gift allerede 20 år gammel. Hvorfor tror du det er Jens Larsen fra Vea som er faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Jeg fant opplysningene på en nettside av Hege Øygarden. Men jeg fikk en følelse av at det er noe som ikke stemmer. Det var derfor jeg la ut spørsmålet her i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

21/11 1857 dør Jens Larsen Tomteneie, begravet 22/11. Da var han 61 år. Mye taler for at det er din Jens, men da er han omkring 10 år eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jens Larsen Tomtereie husmannssønn 26 år gifter seg 31/1 1823 med enka Johanne Fridericksdatter Tomteneie 35 år. Jeg tror dette er rette ektefolk. Men om Johannes far heter Fredrik eller Erik er jeg usikker på. Jens finner du igjen i 1801 i Vang. NB det er både en Tomten-gard og en Tomter-gard i Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Sverre! Jeg har vært inne på det samme. Jens og Johanne Fridericksdatter får et barn her: (32) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9053&idx_id=9053&uid=ny&idx_side=-66>LenkeImidlertid finner jeg ingen holdepunkter for at Johanne Fridericksdatter og Johanne Erichsdatter er samme person. Har sjekket konfirmasjonen for Lars og Ellene, men der står de oppført med forskjellige mødre.Og så har vi dette som forkludrer bildet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei! Både Lars og Ellene blir iallefall født på Vestre Tomten eie,begge har Halvor Larsen Tomten som fadder (sønn på Tomten,men ikke bror av Jens tror jeg).Noe rart er det her ja, ser ut til at presten og klokkeren heller ikke er enige om hvem som var faddere for Lars ? Klokkeren [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9053&idx_id=9053&uid=ny&idx_side=-93>Lenke og presten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Tomten blir med i den boka som er under skriving, men det er over to år til den kommer. Det virker som en bør sjekke ut Nes etter Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Trolig er det denne Johanne det dreier seg om. (Nest nederst, høyre side) LenkeJeg er litt usikker på om det står Staff etter navnet hennes. Noen som kan bekrefte det?Kanskje det hadde vært en idè å se etter i bugdebok for Nes om det kan stå noe om Johanne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det er Staff det står ja,nå har jeg alle bygdebøkene for Nes bortsett fra den som omhandler Helgøya selvsagt!Staff og Kieldsrud,hvor de er 1801 ligger seg på Helgøya.Men kanskje noen andre har ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Den Johanne Eriksdatter som blir født på Staff virker ikke som den rette, blant utflyttede fra Næs finner vi innerstepike Johanne Eriksdtr Kielsrud døpt 18/11 1792,flyttet til Gubberud,Stange 8/11 1833.Så da kan hun ikke være den som er gift med Jens Larsen i 1828.Men er det så at Jens Larsen gm Johanne Eriksdtr som vi finner i Løten 1865 er ditt utgangspunkt?Eller kan dette være jenta fra Næs allikevel, men som da blir gift etter 1833? Kort vei fra Løten til Stange!Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Se der ja ! Enkemann Jens Larsen gifter seg i 1834 i Stange med Johanne Eriksdtr fra Næs. Lenke nr 10.Da er ikke dette det samme paret som er på Tomter i Vang. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Else! Her er mitt utgangspunk: LenkeForøvrig er det flere feil i den oppstillingen med henhold til fødested.Veldig bra at du klarte å avkrefte at paret på Stange var innblandet i denne røra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har notert Lars Jensen f 1828 som død i 1904 f av ugifte foreldre. Har en del om faren. Intet om moras slekt. Jeg har hatt etterkommere boende her på garden. En av etterkommerene Lukas, var litt av en distriktsbefrukter. Du kan ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det var da pussig,det døpes jo bare en Lars på Tomten i 1828 med far Lars Jensen,og som vaccineres av Larsen i 1829. Og han er jo ægtefødt,klarte de å lure både prest og klokker til å tro at de var gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Til Thor Bøhmer!Tar imot tilbudet. Kan du sende meg din e-postadresse? b-vestha krøll online.no. Skal forøvrig hilse fra Ole Erik Storihle. Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.