Gå til innhold
Arkivverket

[#67976] Iver Danielsen 1798 Stamnes


Gjest Birgith Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgith Andreassen

Min tip-oldemor Ane Martha Christophersdatter,Stamnes, fikk i 1834 en datter døpt Dorthea Bergithe med 'gift mann' Iver Danielsen, Stamnes. Ane forble ugift. Jeg har prøvd å finne ut om min tip-oldefar Iver hadde barn også innenfor de ekteskapelige rammer! Jeg kan ikke finne noen. Jeg har lett ganske lenge. Kan noen hjelpe? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, kan hende det heller er Stamnæs i Norland som passer bedre? LenkeHer er en liten Iver Danielsen i 1801 i alle fall?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

DEt finne Stamnes i Hordaland og u/Alstahaug NO. Og jeg har etter en del leting funnet at Dorthea Bergithe ble døpt i Stamnes u/Alstahaug i Nordland. Men hvem Iver Danielsen var er verre. En Iver ble gift 1828 i Halsa MR og en 1827 i Nesna NO. Iver i MR fikk mange barn og jeg har kun funnet 1 på Iver i Nesna. K: FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Ja, her har mange gjort mye mens jeg har vært borte! Det er riktig at dette er på Helgeland.Når jeg leser hva som står under dåpen til oldemor Dorthea, så mener jeg at ordet Stamnes står i tilknytning til barnefarens navn. Han er jo født der, men han kan jo for all del være gift i Nesna. Jeg lurer framdeles på om han fikk flere barn. Tusen takk så langt. Tar gjerne imot mer hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iver Johan ble ikke gift i Stamnes, og jeg finner ikke Iver i 1865, men han er ikke død i Stamnes. Da er han kanskje død i Nesna. Jeg har sjekket 1834-1838 uten å finne han. Så om noen orker så er det jo bare å fortsette med 1839 osv.Både i Alstahaug og Nesna finnes det i 1865 en 63 år gammel enke Karen Johansdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg kan ikke finne barnet Inger Anna Tønder Iversdatter som konfirmert i Nesna.Kanskje hun ikke levde opp og kan hende de fikk bare henne????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

På Frode Holthes side finnes Inger Anna Tønder Iversdatter med mor Karen Thomine Johannesdatter: Lenke Inger Anna ble gift, og hadde etterkommere.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Iver Johan Danielsen, 40 aar, bosted Hauknæs, omkom på sjøen i 1841, se nr. 36: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A07 (1840-1854), Døde og begravede 1841, side 354. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2590&idx_id=2590&uid=ny&idx_side=-336>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Det ser ut til at Karen Thomina Johannesd hadde en datter til med far Iver Danielsen, Olava Bergitte f. 1826: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna i Nesna, Ministerialbok nr. 838A05 /1 (1820-1828), Fødte og døpte 1826, side 98-99. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16588&idx_id=16588&uid=ny&idx_side=-53>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Pussig. En Iver Danielsen, 50 år, er innført som død i Alstahaug på samme tid Lenke Han oppgis bosatt på Brasøen.Ved skiftet i 1841 på Brasøen arver disse: Ektefelle Karen Tomina Johansdatter, og døtrene Olava Bergitta (16 år, i Sjona) og Inger Anna (15 år, på Hauknes i Nesna).I innrulleringsmanntallet i 1824 er han i tjeneste på borgerleiet i Sandnessjøen hos Jens Lie. Oppgis født i Selvågen. Ved dåpen til Dorthea Bergithe i 1834, oppgir klokkerboka at han var i tjeneste hos Madame Lie i Stamnes.Dette fremstår som noe rotete, men jeg er tilbøyelig til å tro at det dreier seg om en og samme person. Jeg kan ikke finne noen andre aktuelle kandidater med dette navnet i det materialet jeg har gjennomgått.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Du store tid og TAKK! Her har det vært mange hjelpere i sving. Om man bruker litt fantasi kan det vel tenkes at salig Iver etter sin smule utskeielse med barn som resultat ikke lenger kunne bo hos sin familie.Han virker å ha oppholdt seg for det meste i Stamnes. At han ble innført som død i begge kirkesogn er vel kanskje ikke så urimelig. Han var tre år i 1801, så både 40 og 50 år er da feil i 1841 da han døde. Den ene datteren gifter seg i Stamnes, og ved folketellingen i -65 bor moren (altså Ivers enke) hos henne. Det må også ha vært litt spesielt på et sånt lite sted. Både 'ekte og uekte' barnebarn av Iver vokste da opp side om side. Ikke greit! Jeg lurer på hva det står foran 'omkommet på sjøen' (eller hva det sto) i dødsfallet i Stamnes. Kan noen lese det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Nå har jeg lett noen timer etter Iver Danielsens barnebarn. Som en av dere fortalte meg ble Ivers datter Inger Anna gift med Jens Olsen Og fikk Barna Lovise Marie, Oleanna Lydia og Maria. Oleanna gifter seg i Stamnes i 1885 med Joha Martin Johansen. Jeg finner ikke at de fikk barn i Stamnes og jeg finner dem ikke på 1900-tellinga. Alle, både Oleanna, lovise og Maria er borte på 1900-tellinga. Kan noen finne Dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Til spørsmålet i innlegg 18:Vedrørende innførselen i kirkeboka Alstahaug, står det: 'Jordet i Nesne, forulykk. p. Søen.' I klokkerboka for Alstahaug står det: 'jordet paa Næsne - omkom paa Søen'. I Nesna kirkebok: 'Omkom paa Søen.'Han omkom sammen Ingebrigt Olsen, Brasøe. Ingebrigt ble ikke funnet.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Lenke til vielsen mellom Oleanna Lydia Heitmann Jensdatter og Johan Martin Johansen i 1885, se par nr. 19: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Stamnes i Alstahaug, Klokkerbok nr. 831C04 (1878-1897), Ekteviede 1885, side 153. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15733&idx_id=15733&uid=ny&idx_side=-145>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Dåpen til datteren Eugenie i 1887, Alstadhaug: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Klokkerbok nr. 830C04 (1882-1895), Fødte og døpte 1887, side 19. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15732&idx_id=15732&uid=ny&idx_side=-23>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Sønnen Johannes' dåp i 1889: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Klokkerbok nr. 830C04 (1882-1895), Fødte og døpte 1889, side 27. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Gjett om jeg ble glad nå,-TUSEN TAKK. Jeg var bestemt på å gi opp hele hurven nå, for jeg lette og lette og fant ingen ting. Damen het jo slett ikke Johansen... Jeg mener jeg prøvde alle mulige innfallsvinkler men... Igjen,-TAKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.