Gå til innhold
Arkivverket

[#67980] Pernille Evensdtr og Ole Gu(l)dbrandsen-hvem var disse i Eidsvoll?


Gjest Bjarne Paul Nerby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Paul Nerby

I kirkebøkene for Eidsvoll og FT1865 finner vi Ole Gu(l)dbrandsen f.26.04.1834 (død 29.05.1920)g.m.Pernille Evensdtr f.1837 ,død 27.05.1914.På grunn av brente kirkebøker i 1877 er det vanskelig å finne ut noe mere om disse.Hvem var disse og hvor kom de fra?Her er det slekt,men her stopper det opp.Kan noen hjelpe litt her?Bjarne Paul Nerby Råholt,Eidsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette må vel være dåpen til sønnen Edvard i 1861, nr.67 Lenke Og som du ser så heter foreldrene her Ole Guldbrandsen og Pernille Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at de i 1865 bodde på Ladderud, 1875 Sørenstuen og 1900 Bækkestuen. Finnes det ikke noe i bygdeboka om disse stedene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

BeritJa;omtrent så langt har jeg også kommet.Det du har funnet kan jeg bekrefte;men foreldrene til disse to er jeg på jakt etter.Kirkebøkene er brent;men det finnes på enkelte punkt noe informasjon,dog har ikke det vært mulig for meg å gå bakover her.Bygdeboka har jeg,men den er også delvis bygd på restene av kirkebøkene. Jeg har lett endel etter ekteskapet her,men uten å lykkes så langt.Bjarne Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det være mulig å finne ut noe om dere søsken. Jeg ser fadderne til Edvard og Oline er Guldbrandsen og Evensen med et unntak Anne Paulsdt., og jeg lurer på om det er hun som er gift med Ole Guldbrandsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Johan og Berthe Marie var nok familie. Pernille var fadder ved dåpen til deres datter Berthe Marie, nr.169 LenkeDet ser jo ut som om begges slekt bodde på Heireth (eie). Det er jo reine slektsstevne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

BeritJa,takk så langt.Du er jo ganske god (som vanlig)og har gjort observasjoner som også jeg har gjort.Det er en som heter Even,som er far til flere Evensen (-sdtr),og som inntil videre er ukjent.Det kan være samme mann som er far til Pernille.Forøvrig:Pernille var g.m.Ole Guldbrandsen.I 'Hejret' (i dag:Hjera) er det mye familie og trolig slekt. Far til Ole skal hete Gul(l)brand.Det er også et lite mysterium hvem dette er. Inntil videre antar jeg at FT1865 viser enten Johan som sønn av denne Even eller også kan Berte M.(trolig f.1837-38) være datter av denne Even og dermed til og med søster til Pernille.Men det kan jo også være flere med navnet Even.Bjarne Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Even Jensen døde 3. desember 1840 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=eidsvoll&gardpostnr=2035&merk=2035#ovre>LenkeKona var Berte Henriksdatter.Det var ingen Even Jensen i Eidsvoll 1801. Forklaringa var at han kom fra Toten, og flyttet til Eidsvoll 1823, nr. 1 LenkeHan bodde på Ulsrud i 1801 under det feilaktige farsnavnet Kristiansen.Han ble født utafor ekteskap 13. Mars 1791, døpt i Balke kjerke LenkeI følge militærrullen Akershusiske infanteribrigade, Eidsvoll prestegjeld og sogn 1834-66, hadde husmannen Even Jensen på Hjera følgende sønner: Ola 6. juni 1828, Halvor 11. februar 1831, Johan 12. april 1834 og Even 20. mars 1841. Eldste sønn som ikke står i denne militærrullen var Henrik, født 1823/24 og eneste datter var Pernille.I følge dødsmeldinga etter Even hadde han 6 umyndige arvinger i nedstigende linje. Det er opplyst at enka Berte fikk gifteattest 24. oktober 1845Berte er av en eller annen grunn ikke mulig å finne i 1865-tellinga. Derimot bodde hun i 1875 hos eldste sønn på Sø-Tomta Negarden Hjera i 1875 LenkeHun døde 26. mai 1882, nr. 18: LenkeDet er antakelig den samme Berte som bodde på en plass under Vardrum i 1801 Lenke Gudbrand Olsen døde 12. Januar 1887, nr. 4 LenkeI dødsmeldinga 17. januar oppgis barna å være sønnene Kristoffer, Ola og Johannes.Gudbrands kone Oline oppgis i 1865 å være født på Toten og 60 år gammal: LenkeHun døde 65 år gammal 1. februar 1870, nr. 26 LenkeDet var to Oline Johannesdatter døpte i Toten 1806 Den ene Oline ble konfirmert 1821, nr. 33 Lenke Oppgitt å være døpt 19. januar 1806Den andre konfirmert 1822, nr. 43 LenkeSpørsmålet er hvem av disse som var Gudbrands kone. Den ene Oline var ugift og bodde på Østre Toten: Lenke død 09.01.1869, Trogstad, 63 år, nr. 9 LenkeBegge døpte 2. Februar 1806 LenkeI følge militærrullen Akershusiske infanteribrigade, Eidsvoll prestegjeld og sogn 1834-66, hadde husmannen Gudbrand Olsen på Hjera følgende tre sønner: Ola 6. april 1835, Johannes 23. juni 1839 og Kristoffer 20. november 1842Ola Gudbrandsen var fra Ner-Rundtom av Okgarden Hjera, født 1835, død 27. mai 1914, nr. 23: LenkeI følge dødsmeldinga 28. mai var arvingeneEktefelle Pernille EvensenSønn Edvart Olsen HaugerudSønn Ole Olsen i AmerikaSønn Anton Olsen BekkestuaSønn Johan Olsen BekkevollDatter Marie, gift med Adolf Jonsen DalsrudBarn etter avdød datter Oline:Haakon på Bekkestua, c. 27 årOlaf på Krokhagan, 25 år. Intet å skifte.Pernille Evensdatter døde 29. mai 1920, nr. 26: Lenke Fødested oppgitt til Tomta av HjeraI følge dødsmeldinga samme dato var arvingene:Sønn Edvart Olsen HaugerudSønn Ole Olsen i AmerikaSønn Anton Olsen BekkestuaSønn Johan Olsen BekkevollDatter Marie, g. m. Adolf Jonsen DalsrudBarn etter avdøde datter Oline:a. Haakon Johansen Stenbergb. Olaf Johansen LøkenvangenAlle myndige. Intet å skifteOla og Pernille bodde på Ladderud 1865: LenkePå Sørenstua av Negarden Hjera 1875: LenkePå Bekkestua 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

TrondDette var meget interessant og det ser jo helt korrekt ut.På slutten av innlegget,hvor jeg har innsikt i egen families slekt og familie (min kones og dermed barns slekt)har du all informasjon korrekt.Trolig er alt sammen korrekt.Jeg sender et raskt svar nå,men kommer tilbake etter at jeg får fordøyet alt.Du er jo som et riksarkiv alene.Men det har jeg sett før også.Du er svært god og grundig. Du må da være en ressurs for slektsforskerne i Eidsvoll.Jeg kommer trolig til å ringe deg.Takk så langt.Bjarne Paul Nerby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

TrondTakk igjen så langt.Jeg er jo innflytter her;men vi bor i dag på bnr 138 under Hjera gnr 92,nettopp som nabo til Ladderud.Jeg er inngift der,men min kone nikker gjenkjennende til alt dette;hun er jo for ung til å ha særlig direkte kunnskap om dette.Men hun har jo hørt mye om alt dette i familien,fra de gamle.Bjarne Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

TrondJeg har litt problem med å skjønne hvem faren var.Var det Jens Gundersen Lundal(?) under Ulsrud?Eller var han fadder? Var faren Jens Johansen? Bjarne Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.