Gå til innhold
Arkivverket

[#67983] Arv 1943


Gjest Børge Strandskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Børge Strandskog

En ugift og barnløs kvinne døde i Oslo sommeren 1943 og ble gravlagt på Vestre Gravlund i Fagerborg kirkesogn. Hun hadde heller ingen søsken. Hvordan var bestemmelsene i forhold til arv/arveoppgjør i et slikt tilfelle - og ble dette eventuelt gjennomført og protokollført av noe offentlig organ eller 'vesen'? Jeg er spesielt interessert i hvor det kan ha blitt av private eiendeler som fotografier, bøker o.l. Såvidt jeg vet, hadde kvinnen ingen nære slektninger i Oslo, men familie nordpå. Vil et eventuelt testamente kunne finnes i offentlige arkiver? Tips om mulige kilder mottas med stor takk.Mvh.Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsfallet skal være meldt til skifteretten på det stedet der hun døde. Skifteretten skulle skaffe seg oversikt over boets verdier og gjeld, og registrere arvingene. Dersom det forelå testament skulle det legges fram for skifteretten. Hennes slektninger ut til søskenebarn vil være å regne som arveberettigede.Så dersom denne kvinnen døde i Oslo, ville jeg ha sjekket arkivet til Oslo skifterett, i Statsarkivet i Oslo.Noen må ha tatt hånd om avdødes etterlatenskaper, og skal ha laget oversikt for skifteretten. Men vi ser nok ikke så sjelden at brev og fotografier, som antas ikke å ha omsettelig verdi, ganske enkelt kastes av dem som tar hånd om slike bo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.