Gå til innhold
Arkivverket

[#67992] Askjell Jonsen fra Talgje i Rogaland, bosatt Valen i Hordaland


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Jeg søker opplysninger om Askjell Jonsen som bodde på Talgje og Valen. Når var han født? Hvem var foreldrene? Når døde han? Han var trolig gift 2 ganger, men med hvem? Navn og fødselsår på barn? Hvem ble de gift med? Hvor bosatte de seg? Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei ArneDu må nok komme med litt mer informasjon her:-)Hvilket århundre er vi i her?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Beklager, jeg glemte det i farten. Han er trolig født seint på 1600-tallet eller rett etter 1700. Han skal ha bodd på Talgje før han kom til Valen i Sunnhordland før 1743. Han hadde bla. sønnen Sæbjørn trolig født på Talgje i 1728.Mvh Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

I Finnøy kommune er det 2 øyer som heter Talgje. Du skal til Nord Talgje, tidligere Sjernerøy kommune. Iflg Finnøy Sjernerøy 2 side 232 Askjell Jonsen f.kring 1690 g.m. Kari Sæbjørnsdtr fra Vestre Bjerge. Denne fam. budde i Søndre Flagavik i 1723 og fleire år frametter. Det står ikke noe om at de flyttet til Valen. De har barna Ingeborg f 1726, Sæbjørn f 1728, Lars f 1730 Askjell f 1733. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

I Finnøy, Sjernerøy I side 378 finner du foreldrene til Kari Faren Sæbjørn Knudsen kommer fra Sauda (Amdalsrød 8c, Sauda I side 644. Han er født 1664. Dei gifta seg i 1696, Mora Marta Knutsdtr Hovda. Sæbjørn er nemd i soldatrulla i 1692. De er også nevnt under Tjul, som han bygsla i åra 1696 - 1708. Faren til Askjell, fkring 1630 var husmann på Ellingsneset u/Skjelnes s 359 Sjerneøy IV. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen. Har du navnet på foreldrene til Askjell og Kari? I farten finner jeg ikke kilden for at han var den samme som bodde på Valen, men det kan virke som om mine data kommer fra et skifte. Askjell bodde på Valen da han hadde sønnen Jakop til dåpen i Fjelberg i 1743 og flere av barna hans bodde på Valen da de ble konfirmert. Sønnen Sæbjørn bodde på Opsanger i Kvinnherad, Valen og Knipen under Smedsvik i Skjold. Han var gift med Guro Anfinnsdtr. Opsanger og seinere med Synneve Torbjørnsdtr. trolig fra Handeland i Fjelberg prgj.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk en gang til.Innlegget ditt kom mens jeg skrev mitt. Derfor krysset de hverandre.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Knut Handeland

Askjeld Jonsson Valen er nevnt i kirkeboka for fjeldberg disse åra som kommunikant og kanskje mer ?Kommunikant. 1740 ? 1743- 1744- 1745-S.38 1746-S.45 1746-S.50 Siste gang 8 Oct 1746-. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Maren Kristine Valen Kristine Valen Askild Valen(Vikebygd 5 Dec 1744.Kirkeboka)(Maren og Kristine må vel være Fartegn (Faltin) Børgesson på Tjul,s døttre ?)-----------------------------------------------------------Ingeborg Askildsdatter Valen som blir konfirmert i 1752 kan vel ikke være den samme som nevnt ovenfor, for da er hun passert 25 ved konfimasjonen og da blir det noe som ikke rimer helt.Hun kan jo kanskje være en Ingeborg nr.2 ?Mvh Knut.H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Ang. Ingeborg Askildsdtr, så er jeg ikke sikker, men broren Askild var født 1733 og ble konfirmert i 1756.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.